از مبارزه با داعش تا تعطیلی گوانتانامو

اوباما در آخرین سخنرانی‌اش در کنگره چه گفت؟

۲۴ دی ۱۳۹۴ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۵۵۵۸۱ اخبار اصلی آمریکا
اوباما به خاطر توافق هسته‌ای با انتقادات زیادی از سوی دو حزب در کنگره روبرو شد. اما وی اجازه ندارد بحران‌های دیپلماتیک دقیقه آخری همچون توقیف ۱۰ ملوان نیروی دریایی ایالات متحده به دست ایران، موجب نابودی برنامه‌های وی درباره توافق هسته‌ای شود.
اوباما در آخرین سخنرانی‌اش در کنگره چه گفت؟

نویسنده: دارن ساموئلسون

دیپلماسی ایرانی: رئیس جمهور باراک اوباما سه شنبه شب از آخرین سخنرانی سالیانه اش در کنگره برای ترسیم فضای کشور که رئیس جمهور آینده با آن روبروست استفاده کرد. در ادامه به چند جمله اوباما و معنای واقعی این جملات اشاره می شود.

چه گفته است: «بیایید درباره آینده صحبت کنیم و چهار سوال مهم که کشور با آنها فارغ از این که چه کسی رئیس جمهوری بعدی خواهد بود و چه کسی کنترل کنگره را بر عهده خواه داشت، مطرح کنیم.»

منظورش چیست: «من مطمئناً دوست دارم که هیلاری و دموکرات ها، کاخ سفید، مجلس نمایندگان و سنا را در اختیار بگیرند.»

میراث داخلی و خارجی اوباما در سال های پس از ریاست جمهوری در صورتی شانس بیشتری برای بقا خواهند داشت که حزب وی اهرم های کلیدی قدرت در واشنگتن را در اختیار داشته باشد. اوباما نگران این است که دستاوردهای مختلفی از جمله قانون بیمه درمانی تا توافق ایران در صورتی که جمهوری خواهان کنترل کاخ سفید و کنگره را در اختیار بگیرند، با مشکل مواجه شود.

چه گفته است: «در طول هفت سال گذشته، هدف ما این بود که رشد اقتصاد برای همه مفید باشد. ما پیشرفت داشتیم اما نیاز به اقدامات بیشتری داریم.»

منظورش چیست: «به یاد داشته باشید که دوره دوم جورج دبلیو بوش چگونه پایان یافت؟ من خیلی بهتر از وی کار کرده ام.»

ممکن است وال استریت از آغاز سال دچار سقوط شده باشد. قیمت نفت همچنان سیر نزولی دارد. دستمزد آمریکایی ها همچنان ثابت است. اما تمام این شاخص ها اوضاع بهتری از رکود بزرگی دارند که در زمان تیم بوش اتفاق افتاد. با تمام این تفاسیر اوباما اقدامات مثبت زیادی در اقتصاد انجام داده است از جمله کاهش نرخ بیکاری به 5 درصد و عملکرد خوب شرکت های اتومبیل سازی ایالات متحده که سال گذشته رکورد فروش را شکستند.

چه گفته است: «در حالی که در حال صحبت هستیم، ایران برنامه هسته ای اش را به عقب رانده و ذخایر اورانیومش را به خارج منتقل کرده است. جهان از جنگ دیگری دور شد.»

اوباما به خاطر توافق هسته ای با انتقادات زیادی از سوی دو حزب در کنگره روبرو شد. اما وی اجازه ندارد واقعیت سیاسی یا حتی بحران های دیپلماتیک دقیقه آخری همچون توقیف 10 ملوان نیروی دریایی ایالات متحده به دست ایران، موجب نابودی برنامه های وی درباره توافق هسته ای شود.

چه گفته است: «ما باید آنها (داعش) را به همان عنوانی که هستند یعنی قاتل و متعصب که باید ریشه کن، شکار و نابود شوند، خطاب کنیم.»

منظورش چیست: «داعش در واقع در رده یک تیم دانشگاهی است.»

اوباما سعی کرد تا فرض در جریان بودن جنگ جهانی سوم که شبکه های کابلی و کاندیداهای جمهوری خواهان عنوان می کنند، را بی اعتبار جلوه دهد. وقتی وی در سال 2014 داعش را تشبیه به بازیکنان بسکتبال تیم های دانشگاهی کرد که در حد لیگ ان بی ای نیستند، مورد انتقاد قرار گرفته بود.

چه گفته است: «شصت سال پیش هنگامی که روس ها ما را در فضا شکست دادند، ما اسپوتنیک را که در آنجا بود، انکار نکردیم. ما در مورد علم و کم بودن بودجه تحقیق و توسعه بحث نکردیم. ما تقریباً در یک شب برنامه فضایی مان را ساختیم و دوازده سال بعد بر روی کره ماه راه رفتیم.»

منظورش چیست: «می توانیم بار دیگر چنین اقدامات بزرگی انجام دهیم؟ لطفاً؟»

در حالی که کشور با مشکلاتی از جمله بدهی ملی و کمبود بودجه در زمینه بیمه بازنشستگی و مدیکر روبروست، ناسا می خواهد تا 2030 انسان به مریخ بفرستد. با این اوضاع مالی، این کار سختی است.

چه گفته است: «دلیل این که من همچنان در حال کار بر روی بستن زندان گوانتانامو هستم، گران بودن، غیرضروری بودن آن و تبدیل آن به بهانه ای برای سربازگیری دشمنان ما شده است.»

منظورش چیست: «من یک وعده بزرگ انتخاباتی از کمپین 2008 دارم و هر کاری که بتوانم، حتی بعد از انتخابات، برای تحقق آن انجام می دهم.»

کنگره تلاش های رئیس جمهور برای بستن زندان نظامی گوانتانامو در کوبا را از زمانی که در دور اول ریاست جمهوری اش به قدرت رسیده، بلوکه کرده است. اوباما قصد دارد در سال 2016 این وعده را عملی کند.

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند  

کلید واژه ها: اوباما سخنراني ساليانه آمريكا کنگره


نظر شما :