مخالفت ایران با هرگونه طرحی برای تجزیه عراق

۲۳ آذر ۱۳۹۴ | ۲۳:۰۶ کد : ۱۹۵۴۷۰۸ سرخط اخبار

\حسن دانایی فر اظهار داشت ایران به شدت با هرگونه طرح و پروژه تجزیه عراق مخالف است و ملت عراق هم هرگز با تجزیه کشورشان تحت هر عنوانی موافقت نخواهند کرد.

به گزارش تسنیم دانایی فر که با الصباح الجدید گفت وگو می کرد، ابتدا از حسن استقبال و پذیرایی گرم و برادرانه دولت و ملت عراق از زائران اربعین امام حسین(ع) به ویژه زائران ایرانی تقدیر و تشکر کرد و گفت این مناسبت، فرصتی برای بیان برادری واقعی میان ملت های  ایران و عراق است.

وی افزود زیارت اربعین، پیوندهای برادری میان تمام مسلمانان را تقویت می کند و من بار دیگر اعلام می کنم که این زیارت(پیاده روی اربعین) مهمترین حادثه و بزرگترین رویداد نه تنها در سطح منطقه بلکه در سطح تمام جهان به شمار می رود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سئوالی درباره طرح و توطئه دشمنان عراق برای تجزیه این کشور که اکنون علنا بر زبان رانده می شود، اظهار داشت من کاملا به این مسئله باور دارم که ملت عراق هرگز تحت هیچ شرایطی و تحت هیچ عنوانی با تجزیه کشورشان موافقت نخواهند کرد، درباره مسئولان عراقی هم وضع همینگونه است و آنها نیز با تجزیه کشورشان مخالف هستند، علاوه بر آن باید به مراجع عظام تقلید اشاره کنم که آنها نیز همین رویکرد را دارند و با تجزیه عراق مخالف هستند.

وی گفت اینها افکار عجیب و غریبی است و غربی ها نمی توانند چنین تصمیمی در این زمینه(تجزیه عراق) بگیرند، زیرا تصمیم گیرنده در این زمینه ملت عراق است و ما نیز به عنوان کشور همسایه با هرگونه طرحی برای تجزیه عراق مخالف هستیم.

دانایی فر درباره این سئوال که چشم انداز امضای توافق نامه همکاری نظامی یا  توافق نامه دفاع مشترک میان ایران و عراق را چگونه می بینید؟ اظهار داشت مذاکراتی در این زمینه آغاز شده است و ما امیدواریم این مذاکرات را به پیش ببریم و پیش بینی می کنیم که این مسئله در نزدیک ترین زمان محقق شود، اگر چنین مسئله ای محقق شود و  اگر هم اینگونه نشود، هیچ مانعی برای ادامه همکاری میان دو کشور وجود ندارد.


نظر شما :