گفته‌های نامزد جمهوریخواهان، مسلمانان را نگران کرده است

جنجال ترامپ: ورود مسلمانان به آمریکا ممنوع!

۱۸ آذر ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۵۴۵۶۹ اخبار اصلی آمریکا
مسلمانان آمریکا می‌گویند ترسیده‌اند. آنها از زنان با حجابی می‌گویند که مورد حمله قرار می‌گیرند، راننده تاکسی‌ای که در روز جشن شکرگزاری از پشت مورد حمله قرار گرفت و کله خوکی که در بیرون یک مسجد در فیلادلفیا پیدا شده است.
جنجال ترامپ: ورود مسلمانان به آمریکا ممنوع!

نویسنده: جنی متیو

دیپلماسی ایرانی: دونالد ترامپ، پیشتاز رقابت های مقدماتی جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، روز دوشنبه خواستار «ممانعت کامل از ورود مسلمانان به ایالات متحده» شد. بهانه این جملات تیراندازی هفته گذشته در کالیفرنیا بود که توسط یک زوج مسلمان که گمان می رود رادیکال بوده اند، صورت گرفته است.

کمپین ترامپ پس از سخنان وی به این نکته اشاره کرد که مسلمانان می توانند در کشور باقی بمانند «اما تا زمانی که تحقیقات درباره این حادثه کامل نشده است نباید هیچ مسلمان جدیدی وارد کشور شود.»

پس از سخنان ترامپ، مسلمانان آمریکا نگران افزایش خشونت علیه خودشان هستند. احمد شدید که سال 1980 از مصر به ایالات متحده مهاجرت و در رشته مهندسی کشاورزی تحصیل کرده است، هم اکنون یک آژانس مسافرتی دارد. وی می گوید: «ترامپ به مردم این حق را می دهد تا به ما آسیب بزنند.»

همچنین مدیر مرکز اسلامی جرسی سیتی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه ترامپ را به ترویج نفرت و خشونت متهم می کند: «من از وی درخواست می کنم، التماس می کنم که از این اتهام زدن ها دست بردارد. به جامعه مسلمان به عنوان قسمتی از موزائیک آمریکایی نگاه کنید و ما هم قسمتی از آمریکا هستیم. ما هیچ کجا نمی رویم.»

مسلمانان آمریکا می گویند ترسیده اند. آنها از زنان با حجابی می گویند که مورد حمله قرار می گیرند، راننده تاکسی ای که در روز جشن شکرگزاری از پشت مورد حمله قرار گرفت و کله خوکی که در بیرون یک مسجد در فیلادلفیا پیدا شده است.

چند ساعت قبل از این که کاندیدای پیشتاز جمهوری خواه خواستار پایان دادن به مهاجرت مسلمانان شود، رهبران جوامع نیوجرسی با مقامات قضائی دیدار و از آنها درخواست کردند تا به طور جدی اعمال خشونت علیه مسلمانان را بررسی کنند.

شورای روابط آمریکا و اسلام، بزرگترین گروه آزادی های مدنی مسلمانان در آمریکا می گوید اسنادی از تجاوز، وحشیگری و تبعیض در ماه گذشته را در اختیار دارد. نهاد عوض، مدیر این گروه در کنفرانس خبری اش در واشینگتن گفته است: «این بی ملاحظه گری و غیرآمریکایی است. سخنان دونالد ترامپ بیشتر از آن که مناسب چنین کشور بزرگی باشد، همانند اراذلی است که لینچ می کردند.»

تهدید به مرگ

درحالی که به سختی می توان به اطلاعات دقیق دست پیدا کرد، گروه های مسلمان آمریکا به طور گسترده ای مهاجر هستند و آسیا و خاورمیانه را به امید زندگی بهتر ترک کرده اند. در تحقیقی که سال 2011 از سوی مرکز تحقیقات پیو صورت گرفت، تخمین زده می شود حدود 2.75 میلیون نفر مسلمان در ایالات متحده زندگی می کنند. البته اعضای گروه های مسلمان مدعی زندگی شش تا 12 میلیون مسلمان هستند.

پس از کشتار کالیفرنیا، رئیس جمهور باراک اوباما از آمریکایی ها درخواست کرد تا علیه مسلمانان و گروه های مسلمان تبعیض اعمال نکنند. احمد شدید می گوید پس از سخنان اوباما به آمریکایی بودن خودش افتخار کرده است. این سخنان در تضاد با اظهارات ترامپ است که گفته بود اعراب آمریکایی در جرسی سیتی پس از حملات 11 سپتامبر جشن گرفته بودند.

شدید می گوید: «ما در حال رنج کشیدن بودیم، ما می ترسیدیم، ما گریه می کردیم. ما همانند وی می ترسیدیم. اگر آقای ترامپ در 11 سپتامبر فعال بود و همین صحبت ها را می کرد، من مطمئنم که بسیاری از ما آسیب می دیدیم.»

ترس

سرکار حق، مالک یک مغازه در نیویورک می گوید از سوی مردی سفیدپوست از ناحیه سر مورد ضرب و شتم قرار گرفته که مسلمانان را تهدید به مرگ می کرده است. حق می گوید این مرد به صورت و سر وی ضربه زده و موجب کبود شدن چشم وی شده است. حق می گوید این حمله موجب شده است تا برای اولین بار بترسد «من هیچ وقت احساس ناامنی نکرده بودم. اما هم اکنون به چپ و راست خودم نگاه می کنم.» پلیس می گوید متهم را به خاطر این حمله بازداشت کرده است. حق معتقد است که قربانی یک خشونت تنفرآمیز قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری فرانسه/ مترجم: حسین هوشمند 

کلید واژه ها: ترامپ مسلمانان آمريكا اسلام هراسي انتخابات ریاست جمهوری امریکا انتخابات 2016


نظر شما :