پیشتازی جبهه ملی در انتخابات منطقه‌ای فرانسه

ترورهای پاریس به سود راست افراطی شد

۱۸ آذر ۱۳۹۴ | ۲۳:۲۴ کد : ۱۹۵۴۵۲۹ اخبار اصلی اروپا
قدرت گرفتن حزب راست‌گرای افراطی در شوراهای منطقه‌ای فرانسه می‌تواند مرادف با تشدید فشارها بر مهاجرانی باشد که با بالا گرفتن بحران در سوریه به سوی اروپا سرازیر شده و بخشی از آنها در فرانسه مستقر گردیده‌اند.
ترورهای پاریس به سود راست افراطی شد

دیپلماسی ایرانی: سیزدهم نوامبر تا ششم دسامبر؛ بیست و هفت روزی که اگرچه فرانسه و شهروندان پاریس، مهد آزادی و تمدن در جهان را در ترس و وحشت فرو برد اما توانست بهترین فرصت ها را تقدیم حزب راست گرای افراطی جبهه ملی کند. این حزب به رهبری مارین لوپن با شعارهای افراطی و مواضع تند موفق شد افکار عمومی فرانسه را با خود همراه کرده و هم اکنون پیشتاز انتخابات منطقه ای پاریس شود.

طبق نتایج اولیه اعلام شده حزب راست گرای افراطی جبهه ملی توانسته است 30.8 درصد آراء را به خود اختصاص دهد. پس از آن، حزب راست گرای میانه به رهبری نیکولای سارکوزی، رئیس جمهور سابق فرانسه با کسب 27.2 آراء قرار دارد و حزب حاکم فرانسه یعنی حزب سوسیالیست نیز با کسب 22.7 درصد آراء در جایگاه سوم قرار گرفته است. بدین ترتیب مارین لوپن توانسته در شش ناحیه از نواحی سیزده گانه فرانسه پیشتازی خود را تثبیت کند.

انتخابات منطقه ای فرانسه برای دوره های شش ساله و طی دو مرحله در ششم و سیزدهم دسامبر برگزار می شود. این انتخابات برای برگزیدن نمایندگان مردم در شوراهای منطقه ای صورت می گیرد. این شوراها از اختیارات گسترده ای در مسائل مربوط به امور آموزشی و اقتصادی و موضوعات مربوط به حمل و نقل برخوردار هستند.

اگر در دور دوم این انتخابات یعنی در سیزدهم دسامبر نیز بخت با لوپن یار باشد و بتواند پیروزی حزب خود را به تثبیت برساند، این اولین باری خواهد بود که جبهه ملی موفق شده است کنترل چند ناحیه را بدست بگیرد. این پیروزی می تواند بسترساز حضور مارین لوپن در انتخابات ریاست جمهوری آتی فرانسه باشد که در سال 2017 برگزار خواهد شد.

رهبر حزب راست گرای افراطی پس از اعلام اولیه نتایج، آن را فوق العاده خواند و در اظهاراتی این نتیجه را تاییدی بر عدم رضایت مردم از حزب حاکم فرانسه خواند. «هر کسی باید بداند هیچ تغییری رخ نمی دهد اگر افراد و روش حکومتداری تغییر نکند. هیچ تغییری رخ نمی دهد اگر ما کشور را از سرپرستی طرف هایی رها نکنیم که نمی گذارند فرانسه برای خود تصمیم بگیرد.»

این انتخابات را می توان اولین آزمایش رسمی افکار عمومی فرانسه پس از حملات 13 نوامبر نامید. اولاند در این بازه یک ماهه، تدابیر امنیتی را در سطح کشور به شدت بالا برد و حتی اعلام کرد که فرانسه در جنگ با تروریسم است، با این حال هیچ یک از این اقدامات نتوانست نارضایتی مردم را کاهش داده و نگرانی های آن ها را از وضعیت امنیتی فرانسه التیام ببخشد.

پیروزی لوپن بیش از آنکه به توانمندی های این حزب بازگردد، مرهون جو ناآرام حاکم بر کشور پس از حوادث پاریس و ناکارآمدی دولت سوسیالیست اولاند در عرصه اقتصادی است.

اکونومیست در آخرین گزارش هفتگی خود نرخ رشد اقتصادی را 1.1 و نرخ بیکاری را 10.7 درصد اعلام کرده است. این میزان بیکاری طی 18 سال اخیر بی سابقه بوده است. کسری 49.9 میلیارد دلاری تراز تجاری فرانسه و کسری بودجه این کشور که حدود 4.1 درصد از تولید ناخالص داخلی فرانسه را تشکیل می دهد، می تواند کارنامه نه چندان جالب اقتصادی دولت سوسیالیست را آشکار کند.

همانطور که سارکوزی نیز در سخنان خود اعلام کرده است، این ترکیب آراء می تواند نشان دهنده اشتیاق عمیق فرانسوی ها برای تغییر باشد. اما تغییر لزوما کشور را در مسیر درست قرار نمی دهد. پاریس در یک ماه اخیر شرایطی مشابه نیویورک پس از حملات 11 سپتامبر را تجربه کرده است. شوک ناشی از بروز این حادثه و کشته شدن 130 انسان بی گناه از یک طرف و نگرانی از تکرار حوادث مشابه از طرف دیگر، جو روانی حاکم بر جامعه را به کلی تغییر داده است. این فضا علاوه بر اینکه امنیت روانی را در سطح اجتماع تحت تاثیر قرار داده و آزادی های فردی را محدود کرده است، می تواند شکاف های اجتماعی را در جامعه اروپا عمیق تر کرده و منجر به بازتولید انزجار عمومی از جمعیت مسلمانان فرانسه بشود و آنها را بیش از پیش به حاشیه براند. فرانسه در میان کشورهای اروپا، بزرگترین جمعیت مسلمان را در خود جای داده است.

قدرت گرفتن حزب راست گرای افراطی در شوراهای منطقه ای فرانسه می تواند مرادف با تشدید فشارها بر مهاجرانی باشد که با بالا گرفتن بحران در سوریه به سوی اروپا سرازیر شده و بخشی از آنها در فرانسه مستقر گردیده اند. افزایش فشارها می تواند برخی از این افراد را به سوی اندیشه های رادیکال سوق بدهد و مشکلات امنیتی فرانسه و حل آن را پیچیده تر از پیش کند. راه یافتن نمایندگان این حزب به پارلمان و یا موفقیت مارین لوپن در انتخابات ریاست جمهوری نیز می تواند این روند را تشدید کند.

لوپن و حزب وی هم اکنون فرصتی را که در جستجوی آن بوده اند، به دست آورده اند. شوراهای منطقه ای با توجه به اختیارات گسترده خود در امور اقتصادی و زیرساختی می توانند بستر لازم را برای آزمایش عملکرد این حزب در اختیار مردم فرانسه قرار دهند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/۲۵

کلید واژه ها: مارین لوپن حزب راست گرای افراطی حملات تروریستی پاریس جبهه ملی


نظر شما :