کلینتون: گزینه نظامی علیه ایران نباید حذف شود

۱۶ آذر ۱۳۹۴ | ۱۷:۵۶ کد : ۱۹۵۴۵۰۷ سرخط اخبار

هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا می گوید نباید گزینۀ نظامی علیه ایران را حذف کرد.

کلینتون مدعی است در برخورد با ایران نباید گزینۀ نظامی «از روی میز حذف شود» زیرا به گفتۀ او، ایران با «رفتار تحریک آمیزی» که از خود نشان می دهد، می تواند توافق هسته ای با امریکا را نقض کند.

وی این ادعاها را روز یک شنبه در موسسۀ بروکینگز در واشنگتن مطرح کرد.

این در حالی است که یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی چهارشنبۀ گذشته در گزارشی ارزیابی نهایی خود دربارۀ مسائل گذشته و حال برنامۀ هسته ای ایران، تائید کرد هیچ نشانه ای دال بر انحراف مواد هسته ای در ارتباط با پی ام دی (ابعاد نظامی احتمالی) وجود ندارد.

در پی اعلام این گزارش، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، گفت اکنون واشنگتن آماده است گام های بعدی را برای اجرای برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) بردارد.

وی افزود گزارش آژانس تایید می کند ایران در چارچوب نقشۀ راه برای روشن کردن مسائل گذشته و حال، به تعهدات خود برای پاسخ به پرسش های آژانس عمل کرده است.

در همین حال قرار است روز دوشنبه (16 آذر) دومین نشست کمیسیون مشترک برجام میان ایران و 1+5 در سطح معاونان وزیران خارجه در وین، پایتخت اتریش برگزار شود. هدف از این نشست، تهیۀ پیش نویس قطعنامه ای برای بستن پروندۀ مسائل گذشته و حال برنامۀ هسته ای ایران است.

ارتقا روابط با اسرائیل به «سطح بعدی»

کلینتون همچنین گفت در صورت پیروزی در انتخابات، روابط واشنگتن و تل آویو را به «به سطح بعدی» ارتقا می دهد.

وزیر خارجه پیشین امریکا افزود در نخستین روز کار خود به عنوان رئیس جمهور امریکا از نخست وزیر اسرائیل برای سفر به واشنگتن دعوت خواهد کرد.

وی افزود از نخست وزیر اسرائیل خواهد خواست تا برای «تقویت بیش از پیش و افزایش روابط نظامی واشنگتن و تل آویو» با یکدیگر گفت وگو کنند.    

با این حال گفت حل نزاع فلسطین و اسرائیل برای با ثبات کردن کل منطقۀ خاورمیانه کافی نیست.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سفر اخیر خود به واشنگتن بیشتر دربارۀ راه های گسترش کمک های نظامی امریکا به اسرائیل، با باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا گفت وگو کرد

همچنین، تل آویو اعلام کرد برای دریافت کمک های نظامی 50 میلیارد دلاری از امریکا در 10 سال دیگر، گفت وگوهای مقدماتی را انجام داده است.

بر اساس قرارداد 10 ساله ای که سال 2007 امضا شد، اسرائیل سالانه سه میلیارد دلار کمک نظامی از امریکا دریافت می کند.


نظر شما :