شکست محافظه‌کاران یا غلبه بر ترس؟

جوانی که می‌خواهد کانادا را تغییر دهد

۲۹ مهر ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۵۳۱۱۴ اخبار اصلی آمریکا
ترودو گفت لیبرال‌ها پیروز شدند چون «ما گوش دادیم. ما با امید ترس را شکست دادیم، ما با سختکوشی شکاکان را شکست دادیم. ما با دیدی مثبت که مردم کانادا را در کنار هم قرار می دهد، منفی‌نگری و تفرقه را شکست دادیم.»
جوانی که می‌خواهد کانادا را تغییر دهد

نویسنده: ایان مک کردی

دیپلماسی ایرانی: کانادا پس از نزدیک به یک دهه رهبر جدیدی را در انتخابات سراسری انتخاب کرد و جاستین ترودو از حزب لیبرال توانست با کسب اکثریت قاطع پارلمان، نخست وزیر استیون هارپر را شکست دهد. ترودو پس از اعلام نتایج در روز سه شنبه در اتاوا در میان هوادارانش گفت: «این آن چیزی است که سیاست مثبت می تواند انجام دهد. من امشب تاریخ ساز نشدم، شما شدید.»

این پیروزی مانع از چهارمین دوره نخست وزیری هارپر و حزب محافظه کار شد. هارپر این سمت را از فوریه 2006 تاکنون در اختیار داشت. وی شکست را پذیرفت و از رهبری حزب محافظه کار استعفا داد، اما اعلام کرد که همچنان به عنوان نماینده پارلمان باقی خواهد ماند.

هارپر در ساعت 10 شب دوشنبه در سخنانی اعلام کرده بود: «ما همه چیز را بر روی میز قرار داده ایم، ما همه چیز را واگذار می کنیم و از هیچ چیزی پیشمان نیستیم. مردم کانادا یک دولت لیبرال را انتخاب کردند، ما بدون هیچ گونه درنگی آن را می پذیریم.»

«ما با امید ترس را شکست دادیم»

کاندیداهای لیبرال توانستند 184 کرسی -یا «بخش» که در کانادا به معنی حوزه های انتخاباتی فدرال است- را از آن خود کنند و دولت اکثریت را تشکیل خواهند داد. برای تشکیل دولت به 170 کرسی نیاز است. هارپر از حزب محافظه کار و رهبر مخالفان کنونی توانست 99 کرسی به دست آورد.

در حالی که جمعیت نام ترودو را فریاد می زدند، ترودو گفت لیبرال ها پیروز شدند چون «ما گوش دادیم». وی در ادامه گفت: «ما با امید ترس را شکست دادیم، ما با سختکوشی شکاکان را شکست دادیم. ما با دیدی مثبت که مردم کانادا را در کنار هم قرار می دهد، منفی نگری و تفرقه را شکست دادیم. همه ما این ایده را کانادایی ها رضایت کمتری باید داشته باشند و «بهتر» ممکن نیست را شکست دادیم. دوستان من، این کانادا است، جایی که «بهتر» همیشه ممکن است.»

آغاز یک خاندان؟

پسر پیر ترودو (نخست وزیر اسبق) فرزند اولین خاندان سیاسی نو ظهور در کانادا، جاستین 43 ساله توانست در چند هفته اخیر با استفاده از حمایت ضد محافظه کاران که احساس می کردند همزمان با زمانی که مردم کانادا به پای صندوق های رای می روند، حزب محافظه کار هم انرژی چندانی ندارد، در انتخابات پیشروی کند.

قبل از آغاز چرخه 78 روزه خسته کننده انتخابات آغاز شود، بسیاری فکر نمی کردند که ترودو جوان بتواند دستاوردهای پدرش و نام خانوادگی مشهورش را تکرار کند. اما تحلیلگران کانادا کمپین وی و مسیریکه لیبرال ها را به سوی پیروزی خیره کننده رهنمون ساخت، مورد ستایش قرار دادند.

پیروزی لیبرال همزمان با افول حزب دموکرات جدید؟

قبل از انتخابات، بسیاری از تحلیلگران پیش بینی یک رقابت نزدیک را می کردند، رقباتی شانه به شانه میان هارپر، ترودو و حزب دموکرات جدید. حزب توماس مولکر توانست 44 کرسی در پارلمان جدید را کسب کند. جبهه جدایی طلبان کبک 10 کرسی و حزب سبز هم یک کرسی به دست آوردند.

تحلیلگران معتقدند مولکر ممکن است پس از علمکرد ضعیف در انتخابات استعفا دهد، به ویژه این که وی کمیپنی قدرتمند و مثبت داشت. این اوضاع نابود کننده موجب شد حزب دموکرات جدید از مخالف رسمی دوران دولت هارپر به شکستی وحشتناک در شب دوشنبه برسد.

مولکر واکنش خوبی به شکست داشت. وی در سخنرانی ای که در مونترال داشت گفت: «از ابتدا این انتخابات درباره تغییر بود. امشب کانادایی ها صفحه را ورق زدند و سیاست ترس و تفرقه را رد کردند.» مولکر در سخنرانی اش اشاره ای به استعفا از رهبری حزب نکرد.  

منبع: سی ان ان/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: کانادا ترودو هارپر حزب محافظه کار حزب لیبرال


نظر شما :