نامه محرمانه پوتین به العبادی

۲۹ مهر ۱۳۹۴ | ۱۳:۰۳ کد : ۱۹۵۳۱۱۰ سرخط اخبار
 پس از آنکه روسیه اعلام کرد به دنبال ایجاد ستادی برای تبادل اطلاعات علیه داعش میان ایران، عراق، روسیه و سوریه است واشنگتن از اینکه متحد عراقی اش را در جرگه متحدان اسد ببیند خشمگین است.

به همین دلیل، آمریکا نسبت به همکاری بغداد با مسکو بدبین بوده و نارضایتی خود را از این مساله ابراز داشته است. به گزارش الشرق الاوسط، در سفری که 11 روز پیش ژنرال جان آلن، فرمانده ائتلاف آمریکایی ضدداعش، به عراق داشت به العبادی اعلام کرد که واشنگتن از اتحاد اخیر بغداد و مسکو در مبارزه علیه داعش «بسیار نگران» است. یک منبع که این خبر را به الشرق الاوسط داده است، می گوید: «جان آلن، العبادی را مطلع کرد که اوباما در حال بررسی نقش خود در این زمینه است که چرا دولت عراق هیچ تشکری از آمریکا نکرده است.»

الشرق الاوسط می نویسد نیروهای آمریکایی از ژوئن 2014 در عراق و سوریه برای مبارزه با داعش حضور یافته اند. این در حالی است که کارشناسان آمریکایی برای آموزش و ارائه مشاوره به نیروهای عراقی در مبارزه با داعش در عراق حضور یافته بودند. منبع مذکور به شرط فاش نشدن نام به الشرق الاوسط می گوید ژنرال آلن که قرار است در ماه نوامبر به پست دیگری گمارده شود از عبادی خواسته تا همکاری با روسیه را متوقف کند به ویژه که مسکو از 30سپتامبر در سوریه حضوری نظامی یافته است.

این منبع می گوید: «عبادی به آلن قول داد که این امر [همکاری با مسکو] رخ نخواهد داد و بغداد در صورت حرکت در چنین مسیری با ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا هماهنگ هایی انجام خواهد داد.» فشار آمریکا به دولت عراق برای قطع همکاری بغداد- مسکو اما روی دیگری هم دارد. بسیاری از خبرگزاری های عربی مانند المسله، النشره و ... اعلام کردند که سفیر روسیه در بغداد در دیدار با حیدرالعبادی نامه ای از جانب پوتین به وی تحویل داده است. دفتر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در بیانیه ای اعلام کرد که العبادی روز دوشنبه در دفترش میزبان ایلیا مورگونف، سفیر روسیه در بغداد بود.

در این بیانیه فقط به محورهای کلی اشاره شده و از اشاره به جزئیات نامه خودداری کرده است. براساس بیانیه دفتر العبادی، مورگونف در این دیدار بر تمایل مسکو به افزایش روابط دوجانبه با عراق در زمینه های مختلف به ویژه ابعاد تسلیحاتی و تبادل اطلاعات در راستای مقابله با گروه تروریستی داعش تاکید کرد. نخست وزیر عراق نیز با تاکید بر اینکه امروز عراق با نبردی سخت علیه گروه تروریستی داعش مواجه است و برای رهایی از این معضل به هر گونه حمایت بین المللی نیازمند است، گفت: اکنون ما با مسکو در مورد اهمیت مقابله با تروریسم اتفاق نظر داریم. دولت عراق نیز به جزئیات نامه پوتین اشاره ای نکرد. برخی از گمانه زنی ها بر این است که پس از آنکه روسیه، عراق، ایران و سوریه اخیرا ائتلافی را برای مبارزه علیه داعش شکل داده اند این اقدام اسباب نگرانی و خشم واشنگتن شده است. با این حال، الشرق الاوسط می نویسد العبادی در داخل عراق و در میان احزاب شیعی تحت فشار است تا به روسیه علیه داعش بپیوندد.

منبعی که خبر دیدار مقام های آمریکایی با العبادی و اعمال فشار بر او جهت توقف همکاری با مسکو را داده به الشرق الاوسط می گوید: «اکنون نخست وزیر در میان قیچی گیر افتاده است: از یکسو در داخل تحت فشار است که دست روسیه برای حمله به داعش در عراق را باز بگذارد و در واقع، با این کشور وارد یک ائتلاف شود. از سوی دیگر، چاره ای ندارد جز آنکه در بسیاری از موارد با واشنگتن کنار بیاید و همکاری با این کشور را متوقف نکند.»

راه موصل از حلب می گذرد
اگر بخواهیم مساله داعش را بررسی کنیم نمی توانیم فقط به عراق یا سوریه بپردازیم. این دو کشور را باید در کنار هم در مبارزه با داعش مورد بررسی قرار دهیم. با بمباران مواضع داعش و سایر گروه های ضداسد از سوی جنگنده های روسی، ائتلاف غرب هم جبهه درگیری با روس ها را شدت بخشیده است. به گزارش رویترز، با تشدید نبرد شورشیان سوری با نیروهای ارتش سوریه در نزدیکی شهر کلیدی حلب، شورشیان سوری روز دوشنبه (۲۷ مهر، ۱۹ اکتبر) اعلام کردند که بخش دیگری از محموله تسلیحات ساخت آمریکا، از جمله موشک های ضدتانک، به دست آنها رسیده است. رویترز به نقل از شورشیان می گوید ارسال محموله تسلیحاتی جدید در واکنش به حملات گسترده ارتش سوریه به مخالفان صورت گرفته است.

رویترز می نویسد انتقال موشک های ضدتانک ساخت آمریکا به شورشیان سوری در حلب و برخی نقاط دیگر در سوریه، نخستین واکنش «دولت های مخالف اسد» به مداخله نظامی روسیه است. عربستان سعودی، ترکیه و قطر از این اقدام حمایت کرده اند. با این حال، رهبران شورشیان می گویند با توجه به حجم درگیری ها و میزان حملات متحدان اسد، ارسال این تسلیحات جدید به تنهایی کافی نیست، چرا که همزمان با حملات هوایی روسیه نبرد زمینی هم در چند جبهه در جریان است. آنها می گویند به ده ها موشک از این نوع نیاز دارند و چند موشک نمی تواند پاسخگوی نیازهای جدی آنها باشد. روزنامه واشنگتن پست نیز در گزارش ۲۷ مهر ماه می نویسد گروه هایی از شبه نظامیان عراقی برای زمینگیر کردن نیروهای داعش وارد سوریه شده اند.

 برخی از اعضای این گروه ها به این روزنامه می گویند «فرقی ندارد، در عراق یا سوریه. ما مشغول نبرد با دشمنی واحد هستیم.» با این حال، این دیدگاه در میان عراقی های اعزامی به سوریه پدید آمده که سوریه «ریشه» اساسی فعالیت داعش است و برای از میان بردن داعش باید به مقر فرماندهی آن که در سوریه است حمله برد. چنین است که نیروهای اعزامی عراق می گویند: «راه آزادی موصل از حلب می گذرد.» محمد منصور در پایگاه «الفکره» با اشاره به حضور روس ها در سوریه می نویسد ممکن است سناریوی افغانستان برای آنها در شامات رخ دهد. او می نویسد احتمالا این آخرین ماجراجویی پوتین در خاورمیانه خواهد بود.

کلید واژه ها: العبادی الشرق الاوسط


نظر شما :