سخنرانی سید حسن نصرالله به مناسبت شهادت فرمانده حزب‌الله

۲۶ مهر ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۴ کد : ۱۹۵۳۰۱۸ سرخط اخبار

دبیرکل حزب الله لبنان امروز (یکشنبه) در سخنانی ضمن تبریک به خاطر شهادت "حسن محمد الحاج"، یکی از رهبران مقاومت که هفته گذشته در درگیری های اطراف ادلب و حماه در سوریه به شهادت رسید، وی را یکی از مهمترین ارکان و ستون های مقاومت از آغازش تاکنون معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری المیادین، سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در این سخنرانی که به مناسبت هفتمین روز از شهادت حسن محمد الحاج، معروف به ابومحمد الاقلیم، فرمانده نیروهای حزب الله در سوریه ایراد کرد، گفت: شهید الحاج یکی از ارکان اصلی و ستون ها و کسانی بود که در مقاومت از ابتدای فعالیتش مشارکت داشت.

وی افزود: الحاج ابومحمد تمام زندگی اش را در راه مقاومت گذاشت و نقش بزرگی در مقاومت علیه اسرائیل دارد.

سیدحسن نصرالله در این سخنرانی اعلام کرد: از مهمترین ویژگی های بارز شخصیتی الحاج ابومحمد صفات اخلاقی و تدین ممتاز ایشان و پایبندی دقیقشان به احکام شرعی بود.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: الحاج ابومحمد همواره پیش بینی می کرد که به شهادت خواهد رسید اما خداوند عمر ایشان را مبارک گرداند تا در راه مقاومت یکی از شکوفه های نورسته باشد و ایشان از سال 1982 در راه مقاومت فعالیت کرده و هرگز زندگی شان را در خارج از این راه سپری نکردند.

2
شهیدحسن محمد الحاج، فرمانده نیروهای حزب الله در سوریه

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: یکی دیگر از خصوصیات بارز حاج حسن علاوه بر تدین، نبود منیت در وجود او بود که وی را به جایگاهی والا ارتقاع داد و باعث شد که به فرمانده ای منحصر به فرد در میان نیروهای مقاومت تبدیل شود. متاسفانه به دلیل مسائل اطلاعاتی و امنیتی ما نمی توانیم به جزئیات و چگونگی ارتقاء این فرماندهان ارزشمند مقاومت بپردازیم چرا که زندگی آنها و راه ترقی آنها بخشی از اسرار مقاومت است و مقاومت همچنان ادامه دارد، به همین دلیل ما باید به صورت کلی به بیان شخصیت این مردان بزرگ مقاومت بپردازیم.

نصرالله ادامه داد: حاج حسن پیش از جنگ 2006 با رژیم صهیونیستی در مبارزات مقاومت نقشی بسیار اساسی داشت و در زمان جنگ نیز کارهای بزرگی انجام داد. پس از پیروزی در جنگ مردم به زندگی عادی خود بازگشتند اما حاج حسن و همراهانش در عرصه دیگر از مقاومت به کار خود ادامه دادند و به جمع آوری سلاح و افزایش آمادگی مقاومت در رویارویی با دشمن صهیونیستی مبادرت کردند و چنان کار کردند که ما اکنون به این مرحله رسیده ایم و برای هرگونه رویارویی با دشمن صهیونیستی آماده ایم. وصیت حاج حسن برای همرزمانش همیشه این بود که توانمندی و قدرتی که اکنون مقاومت به دست آورده است را حفظ کنیم و آن را ارتقا دهیم چرا در چنین دورانی که هیچ کس به کمترین ارزش های انسانی پایبند نیست این سلاح ها و توانمندی می تواند بعد از خدا حافظ سرزمین و ملت ما باشد.

دبیرکل حزب الله لبنان با تاکید بر ادامه مقاومت و شکوفاتر شدن عرصه های جهاد گفت: خون شهدا باعث قوی تر شدن مقاومت می شود و هرچه بیشتر پروژه دشمن اشغال گر صهیونیستی را به سمت سقوط و نابودی سوق می دهد. مقاومت چنین رهبرانی زیاد دارد و تاکید می کنم که در طول سال ها رهبران و فرماندهان بسیاری تربیت کرده که هریک به تنهایی می توانند عرصه نبرد با دشمن را هدایت کنند.

سیدحسن نصرالله در بخش دیگری از سخنان خود به انتفاضه ملت فلسطین پرداخت و گفت: مقاومت لبنان همواره در کنار ملت و مقاومت فلسطین می ماند. این دو در طول تاریخ در مقابل رژیم اشغالگر وحشی و پلیسی که سرزمین فلسطین را غصب کرده، ایستاده اند. هر یک از ما به اندازه توان خود در مقابل دشمن صهیونیستی می ایستیم. آنچه که امروز در فلسطین رخ می دهد نشان دهنده آن است که ما با نسلی جدید رو به رو هستیم که به انتفاضه و گرفتن حق خود ایمان دارند. آنها نشان دادند که با چاقو به مقابله با دشمن تا بن دندان مسلح می روند و از اینکه آنها در تانک های خود سنگر گرفته باشند، نمی هراسند. همین مکتب مقاومت و انتفاضه جدید است که می تواند مسیر رویارویی با دشمن صهیونیستی را تغییر دهد و این رژیم را از میان بردارد.

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به حضور گروه های تکفیری از جمله داعش و النصره در سوریه و مبارزات حاج حسن با این گرو ه ها گفت: پروژه تکفیری که منطقه ما را تهدید می کند همچنان در سوریه با حمایت های خارجی در حال بقا است. حاج حسن و همرزمانش به مقابله با این تفکر منحرف رفتند تا شاهد آن نباشیم که منطقه ما یکی پس از دیگری به جولانگاه این گروه های تکفیری تبدیل شود. اگر کسانی مانند حاج حسن نبودند تفکر تکفیری که حاصلی جز داعش ندارد عراق، سوریه، لبنان و دیگر سرزمین های اسلامی را یکی پس از دیگری در خود می بلعید و ما شاهد سرنوشتی شبیه به آنچه که در موصل، دیرالزور و رقه رخ می دهد برای مردمان خود بودیم؛ سرنوشتی که هر لحظه آن پر از قتل، آوارگی، جنگ داخلی و نابودی است و هیچ خبری از دموکراسی، امنیت و کرامت انسانی در آن نیست. اینکه تروریست ها اکنون در حال شکستند نتیجه خون و پایداری رهبران مقاومت و کسانی همانند حاج حسن است.

وی ادامه داد: اگر پایداری های مجاهدان در مقابل طرح های تکفیری نبود و اگر برادران علیه داعش در میدان های عراق، لبنان و یمن در برابر اشغالگران آمریکایی و عرب ایستادگی نمی کردند الان منطقه در وضعیت دیگری بود. به شما می گویم که حتی پایداری های مردم یمن در میدا ن های این کشور باعث تحکیم یمن و پیروزی ارتشش بر القاعده شد و اگر ایستادگی ها نبود یمن به دست داعش و القاعده افتاده بود. همه مردم و ملت های منطقه از مسلمان و مسیحی از شیعه و سنی و ازهر رنگ و نژادی باید از خود و حقوقشان برای داشتن زندگی شرافتمندانه و امن دفاع کنند و این یکی از اهدافی بود که برادرانمان در مقاومت همچون حاج الاقلیم در راه آن به شهادت رسیدند. برادر شهید ما ابومحمد برای در هم شکستن طرح های صهیونیسم که هدفشان از بین بردن منطقه است به شهادت رسید.

وی به تغییرات در مواضع و رویکردهای جهان عرب در قبال برخی پرونده های منطقه و به ویژه مساله رویارویی با گروه های تروریستی اشاره و آن را تحولی بسیار مهم خواند و گفت: این تحول در مواضع داخلی، اقلیمی و منطقه ای رخ داد و نتیجه ایستادگی ها در میدان ها و ارواح و خون های پاک شهدا است که در این راه ریخته شد.

نصرالله تاکید کرد: ما و همه برادرانمان در مقاومت دائما در میدان های جنگ حاضریم، ما در اینجا هستیم جایی که باید باشیم و بیش از هر زمان دیگری لازم است مقاومت کنیم چرا که در حال حاضر در جنگ و شرایط و مرحله ای بسیار حساس قرار داریم. اعلام می کنم که ما هرگز دست از مبارزه نمی کشیم، ما از همان ابتدا با بصیرت وارد شدیم، روز به روز به این ایمان و بصیرت افزوده می شود، جنگ ما علیه تروریسم جنگ برای دفاع از اسلام و ملت های منطقه و مقدساتشان اعم از شیعه و سنی است.

سیدحسن نصرالله به حمله اخیر به عزاران حسینی در یکی از حسینه های عربستان در شهر شیعه نشین القطیف نیز اشاره کرده و گفت: اخیرا در حسینه ای در عربستان شاهد هدف قرار گرفتن مسلمانان شیعه در مراسم عزای نوه پیامبر اکرم (ص) بودیم و این افراد تنها به خاطر اینکه برای امام حسین (ع) عزاداری می کردند هدف گرفتند در حالی که اگر برای یکی از شیوخ تکفیری ها مراسم عزایی برگزار می شد چنین اتفاقی نمی افتاد و باید پرسید که چرا این افراد را به شرک متهم می کنند.

نصرالله ادامه داد: کشته شدن در برابر صهیونیست ها دفاع از مسلمانان و مقدسات آن ها و مسیحیان و کشته شدن در برابر گروه های تکفیری همگی قیام برای اسلام و مسلمانان است و لذا همه شهدای مقاومت اعم از ابومحمد و دیگر بردرانمان مستحق تکریم هستند.

نصرالله درباره اوضاع داخلی لبنان نیز گفت: دوست دارم بگویم ما دائما تاکید کرده ایم که بهتر است مذاکرات در لبنان ادامه یابد و بر تلاقی میان لبنانی ها تاکید داریم چرا که منافع لبنان و لبنانی ها این مساله را اقتضا می کند. ما همواره بر منفعت لبنان تاکید داشته ایم و در این دولت برای استقرار سیاسی و امنیتی در لبنان مشارکت کرده ایم، امروز به رغم برخی اختلافات در دولت و برخی عملکردهای منفی، ما برای حفظ دولت تلاش کرده ایم و موافق مذاکراتی هستیم که منافع حزب خاصی را تامین نکند بلکه موافق مذاکراتی برای منافع لبنانی ها و کشور هستیم. درهای مبارزه باز است و نمی خواهیم به کسی نوید دهیم که در دولت مشارکتش می دهیم یا خیر و به هیچ کس نیز به خاطر مبارزات و شهدایمان منتی نمی نهیم.

وی ادامه داد: با وجود همه اینها برخی -به ویژه منظورم جریان المستقبل است- وقتی می گویند آماده مذاکره هستیم انگار بر ما و ملت لبنان منت می نهند و به مذاکره می نشینند، ما همچین چیزی را نمی پذیریم. هرکس مایل به مذاکره برای لبنان و لبنانی هاست ما آماده مذاکره هستیم و کسی هم که چنین قصدی ندارد، راهش باز است که برود. ما هیچ مشکلی نداریم.

نصرالله در پایان با آرزوی علو درجات برای حاج حسن و دیگر شهدای مقاومت گفت: ما نیز به عنوان برادران حاج حسن با افتخار، سربلندی و اقتدار به مسئولیتی که بر عهده ماست عمل می کنیم تا به یکی از دو سعادت دست یابیم؛ یا به شهادت می رسیم و یا پیروز می شویم.

کلید واژه ها: حزب الله لبنان دشمن صهیونیستی


نظر شما :