ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از دیدار رسمی البغدادی با داوود اوغلو تا عذرخواهی اوباما از ژاپن

۰۵ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۱۳۷۲ اخبار اصلی خاورمیانه
دیدار رسمی البغدادی با داوود اوغلو، عذرخواهی اوباما از ژاپن، استعفای یکی از نمایندگان مجلس به سود نوری مالکی و آماده سازی 23 هزار نیروی عربستانی برای اشغال صنعا از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از دیدار رسمی البغدادی با داوود اوغلو تا عذرخواهی اوباما از ژاپن

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

فرصت یک ماهه به آوارگان برای خروج از تکریت

مقامات شهر کرکوک به آوارگان استان دیالی عراق یک ماه فرصت داده اند تا این شهر را ترک کنند.

به گزارش آناتولی، مقامات کرکوک به دست کم نیم میلیون آواره از استان دیالی یک ماه فرصت داده اند تا شهر را ترک کرده و به شهرهای خود بازگردند. شورای اداری کرکوک در روز یکشنبه این ضرب الاجل را تعیین کرده است.

حالا نیم میلیون عراقی که به خاطر تجاوزکاری تروریست های داعشی از خانه و زندگی خود آواره شده و در نه ماه گذشته به مناطق شمالی تر از جمله کرکوک فرار کرده بودند، باید ظرف یک ماه آینده از شهر خارج شوند. مقامات شهر می گویند ارتش عراق توانسته امنیت را در مناطق اشغالی دیالی برقرار کند و بنابراین ساکنان باید به شهرهای خود بازگردند.

ربوار طالبانی معاون شورای شهر کرکوک گفته این تعداد مهاجر از ظرفیت واقعی شهر بیشتر است و شهروندان کرکوک خود از مشکلات اقتصادی بسیاری از جمله بیکاری رنج می برند و حضور مهاجران به مشکلات آنان افزوده است.

طالبانی گفته آوارگان دیالی پس از آزادی مناطق سکونتشان به دست ارتش عراق باید از شهر ما خارج شوند چرا که حضور آنان باعث کمبود منابع برق و آب در کرکوک شده است.

 

درخواست رسمی داعش در دیدار با داوود اوغلو

پایگاه خبری تایم ترک طی گزارشی خبر داد که نمایندگانی از گروه تروریستی داعش در دیدار با برخی مقامات دولت ترکیه رسما خواستار افتتاح دفتر نمایندگی در این کشور شده اند.

پایگاه خبری تایم ترک طی گزارشی خبر داد که نمایندگانی از گروه تروریستی داعش در دیدار با برخی مقامات دولت ترکیه رسما خواستار افتتاح دفتر نمایندگی در این کشور شده اند.

به گزارش البینه به نقل از تایم ترک، این جلسه هفته گذشته برگزار شده و ابوحمزه البغدادی ریاست هیئت نمایندگان داعش را به عهده داشته که با هواپیمای اختصاصی وارد آنکارا شده است.

این گزارش افزوده که ابوحمزه البغدادی خواستار افتتاح اولین دفتر رسمی داعش در شهر ترکیه ای ازمیر شده است و در دیدار با داوداغلو، نخست وزیر و شاووش اغلو، وزیر خارجه و یاجین اکدوغان، معاون نخست وزیر خواستار افزایش حمایت های مالی و نظامی ترکیه از این گروه شده است.

 

دیدار السیسی با بن زاید در مسکو

روزنامه الحیات، چاپ بیروت گزارش داد که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر که برای سفری رسمی راهی روسیه شده در مسکو با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، امیر ابوظبی و ولیعهد امارات متحده عربی دیدار و گفت وگو کرده است.

بنا به این گزارش این دو جهت شرکت در نمایشگاه بین المللی هوا و فضای مکس به روسیه سفر کرده اند.

در این دیدار امیر ابوظبی بر حمایت کامل اقتصادی و سیاسی امارات از مصر بار دیگر تاکید کرد و مصر را مهمترین نقطه ثبات خاورمیانه دانست.

این روزها مسکو به محلی برای دیدارهای رهبران عرب تبدیل شده است.

 

پنتاگون: ترکیه به زودی جزء حمله کنندگان به داعش می شود

سخنگوی وزارت دفاع امریکا، پنتاگون، اعلام کرد که ایالات متحده امریکا و ترکیه بر مسائل فنی با هدف ورود ترکیه به پیمان مبارزه با داعش به توافق رسیده اند و ترکیه به زودی حمله به داعش را رسما آغاز خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون در این باره گفت: «شاید هماهنگی های لازم در این زمینه چند روزی طول بکشد اما ترکیه پایبندی خود را به مشارکت کامل در این پیمان در کوتاه ترین زمان ممکن اعلام داشته است.»

وی تاکید کرد، ایالات متحده نیز به طور مرتب عملیات بازرسی مرزهای ترکیه را زیر نظر دارد.

 

عذرخواهی اوباما از ژاپن

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا از ژاپن به دلیل استراق سمع مسئولان این کشور به طور رسمی عذرخواهی کرد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، یوشیهیدی سوگا، سخنگوی دولت ژاپن در این باره گفت: «بعد از این که ویکی لیکس افشا کرد واشنگتن از سیاستمداران ژاپنی استراق سمع می کرده، رئیس جمهوری امریکا رسما از ایالات متحده عذرخواهی کرد.»

به گفته سخنگوی دولت ژاپن اوباما صبح چهارشنبه با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن تماس گرفته و به طور رسمی از ژاپن بابت این مساله عذرخواهی کرده است.

 

آماده سازی 23 هزار سرباز برای اشغال صنعا

سخنگوی اداره امنیتی وزارت کشور عربستان اعلام کرد، وزارت دفاع عربستان 23 هزار نیروی نظامی را برای اشغال صنعا از دست حوثی ها آماده کرده است.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، وی همچنین خبر کشته شدن یک افسر عالی رتبه عربستانی و سه سرباز دیگر به دست نیروهای حوثی در منطقه مرزی جزان را که صبح روز سه شنبه رخ داد، تایید کرد.

در حال حاضر نیروهای عربستانی به همراه نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی توانسته اند شهر عدن را به تصرف خود در آورند و درصدد حمله به صنعا برای تصرف آن هستند.

 

تقاضای دولت در تبعید یمن از شرکت های نفتی

دولت عبد ربه منصور هادی از شرکت های نفتی خارجی خواست از خرید نفت یمن و سرمایه گذاری برای اکتشاف نفت در این کشور خودداری کنند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، دولت عبد ربه منصور هادی که در حال حاضر در یمن به سر می برد اعلام کرده است که این تقاضا را به موجب قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل که در آن بر خودداری از تعامل و همکاری با الحوثی ها تاکید شده، مطالبه کرده است.

 

استعفای نماینده مجلس به سود مالکی

حسن السنید، نماینده ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی از سمت خود در نمایندگی مجلس استعفا داد تا به این ترتیب نوری مالکی به جای او راهی مجلس عراق شود.

به گزارش شبکه خبری الفرات، حسن السنید روز سه شنبه به طور رسمی استعفای خود را تحویل رئیس مجلس عراق داد تا به این ترتیب مالکی بتواند جای او را در مجلس بگیرد.

پس از اصلاحات اعمال شده از سوی حیدر العبادی، نخست وزیر عراق سمت های معاونت نخست وزیری و معاونت ریاست جمهوری ملغی اعلام شدند که به دنبال آن نوری مالکی به همراه اسامه النجیفی و ایاد علاوی سمت های خود را از دست دادند.

 

خودداری واتیکان از شرکت در مراسم ویژه فلسطین

واتیکان از حضور در مراسم برافراشتن پرچم فلسطین در ساختمان سازمان ملل در نیویورک خودداری کرد و از هیئت نمایندگی فلسطین خواست تمامی نشانه های مربوط به حضور فلسطین در سازمان ملل را پاک کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، واتیکان و فلسطین هر دو عضو ناظر در سازمان ملل هستند اما واتیکان از حضور در مراسم برافراشتن پرچم واتیکان در مقر سازمان ملل خودداری کرده است.

این اتفاق در حالی می افتد که نزدیک به یک ماه بعد یعنی در 25 سپتامبر قرار است پاپ فرانسیس در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در برابر 193 عضو سازمان ملل سخنرانی کند و فلسطین نیز از اعضای حاضر در آن نشست خواهد بود.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: کرکوک ژاپن دیالی واتیکان تركيه داعش


نظر شما :