شل: بدهی ایران را می‌پردازیم

۰۳ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۳ کد : ۱۹۵۱۳۲۷ سرخط اخبار
یکی از مقامات ارشد شرکت رویال داچ شل گفته است که این شرکت در صورت رفع تحریم های ایران، بدهی ۲ میلیارد دلاری خود را به شرکت ملی نفت ایران پرداخت خواهد کرد و سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران را مورد نظر قرار خواهد داد.

ادوارد دانیلز، معاون اجرایی شرکت رویال داچ شل در امور بازرگانی و توسعه تجاری که در جمع هیئت همراه وزیر امور خارجه بریتانیا به تهران سفر کرده به خبرگزاری رویترز گفت از این که در این سفر تاریخی همراه این هیئت است، بسیار خشنود است.

او همچنین گفت که بخش اعظم فعالیت های این کمپانی در آینده در ایران بستگی به شرایطی دارد که این کشور پس از رفع تحریم ها ارائه می دهد.

دانیلز در جریان سفر به ایران با بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت و ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی دیدار و گفتگو کرده است.

دانیلز در بخش دیگری از گفتگویش با رویترز گفت: "در ایران فرصت های تجاری بالقوه مهمی وجود دارد، اما ما باید هر گونه کار در این زمینه را با پروژه های دیگری که در سایر نقاط جهان داریم، هماهنگ کنیم. "

به گفته دانیلز ایران نقش بسیار بزرگی در منابع گاز و نفت دارد، "اما انجام هر پروژه ای باید برای کمپانی ما مقرون به صرفه باشد تا بتوانیم آن را انجام دهیم".

براساس آمار ارائه شده از سوی کمپانی بی پی، ایران بیش از ۹ درصد ذخایر تثبیت شده نفت جهان را داراست که چهارمین کشور پس از ونزوئلا، عربستان سعودی و کانادا بشمار می رود.

ایران همچنین بیش از ۱۸ درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد که از میزان ذخایر روسیه هم بیشتر است.

بدهی شل به ایران به دلیل خرید نفت از این کشور بیش از ۲ میلیارد دلار برآورد شده است، اما تحریم ها علیه ایران مانع از پرداخت این پول شده است.

دانیلز تاکید کرده "ما تمایل داریم که تا حد ممکن هرچه سریعتر این بدهی را پرداخت کنیم."

در نتیجه تحریم ها، صادرات نفت ایران که تا قبل از سال ۲۰۱۲ میلادی ۲ و نیم میلیون بشکه در روز بود به حدود ۱.۱ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

کاهش درآمد ناشی از فروش نفت، ایران را از سرمایه گذاری در بخش انرژی و خرید تجهیزات و خدمات لازم برای تولید نفت، باز داشته است.

ادوارد دانیلز در پاسخ به این سوال که بخش انرژی ایران پس از سال ها بی رونقی چه زمانی می تواند بار دیگر حضوری فعال داشته باشد، گفت: "لازم است اولویت ها و شرایط مورد نظر ایران را دریابیم، آنگاه آنها را با پروژه های جهانی خود ارزیابی کنیم، که البته همه این ها هنوز کاملا روشن نیست."

این مقام کمپانی رویال داچ شل تاکید کرد که در دیدار با مقامات ایران درباره زمینه های سرمایه گذاری در بخش انرژی این کشور صحبت هایی کلی شده است.
منبع: بی بی سی

کلید واژه ها: بخش انرژی شل


نظر شما :