یک هفتم درآمد سعودی ها خرج مصارف نظامی می شود

۲۶ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۴:۲۹ کد : ۱۹۵۱۰۷۶ سرخط اخبار

 در سال میلادی گذشته (2014) از هر 7 دلار در آمد ملی عربستان 1 دلار آن صرف امور تسلیحاتی و نظامی شده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از سی ان ان ترک گزارش اخیر موسسه بین المللی "IHS " که در زمینه امور اطلاعاتی و نظامی تحقیق می کند نشان می دهد عربستان سعودی در سال 2014 با ربودن گوی سبقت از دیگر رقبای بین المللی بزرگ ترین وارد کننده سلاح بوده است.

بر اساس این گزارش منطقه خاورمیانه بزرگ ترین خریداران تسلیحات را درون خود جای داده است و در میان این کشورها دو کشور عربستان سعودی و امارات به ترتیب در رده های نخست و دوم قرار دارند.

سعودی ها در سال میلادی گذشته 6.5 میلیارد دلار تسلیحات خریده اند و در لیست 10 وارد کننده بزرگ تسلیحات در جهان در رده نخست قرار گرفته اند.

پس از سعودی ها به ترتیب هند، چین ، امارات متحده عربی و تایوان به ترتیب با وارد کردن 5.6، 2.6، 2.2 میلیارد دلار در رده های دوم تا پنجم قرار گرفته اند.

5 صادر کننده بزرگ تسلیحات در جهان نیز در سال 2014 به ترتیب میزان صادرات به شرح زیر است: ایالات متحده آمریکا (23.7 میلیارد دلار) ،روسیه (10 میلیارد دلار) فرانسه (5 میلیارد دلار) بریتانیا (4.2) و آلمان (3.6)
 

نمودار 5 صادر کننده و 5 وارد کننده عمده سلاح در سال 2014

 

یک هفتم درآمد سعودی ها خرج مسایل نظامی می شود
 

در رده پنجم تا دهم این لیست دولت های ایتالیا ، اسراییل، چین، اسپانیا و کانادا قرار دارند. به جز ایتالیا که رقم صادرات سلاح این کشور 2 میلیا د دلار اعلام شده درباره 4 دولت بعدی رقمی دقیق درباره میزان صادرات سلاح اعلام نشده است.

گزارش موسسه آی اچ اس نشان می دهد در سال 2014 همچنان صادرات هواپیما و جت های جنگنده بزرگ ترین میزان و رقم های کلان صادرات تسلیحات را در جهان به خود اختصاص داده است و پس از هواپیما ، تانک و خودروهای زرهی بیشترین مشتری را در سطح جهان دارند.

اگر ترکیه و پاکستان را نیز جزء کشورهای خاورمیانه محسوب کنیم در لیست 10 خریدار بزرگ تسلیحات جهان در سال 2014 ، 5 کشور از خاورمیانه حضور دارند که بزرگ ترین آنها عربستان سعودی است.

بر اساس این گزارش در 10 سال اخیر خاورمیانه بزرگ ترین بازار خرید محصولات نظامی بوده است و در این 10 سال بیش از 110 میلیارد دلار سلاح روانه کشورهای عمده خریدار تسلیحات در این منطقه شده است.

در سال 2014 در میان شرکت های عمده صادر کننده تسلیحات نیز 10 شرکت زیر به ترتیب بیشترین میزان فروش را داشته اند:

- بویینگ
-لاکهید مارتین
- ریتون
- ایرباس گروپ
- یو ای سی
- راشن هلی کوپترز
- یونایتد تک کورپ
- بی ای ئی سیستمز
- ثالز (THALES)
- فینمکانیکا

کلید واژه ها: به ترتیب خاورمیانه


نظر شما :