برای هدف قرار دادن داعش

غرب خود را برای حمله نظامی به لیبی آماده می‌کند

۲۷ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۴۸۸۶۹ اخبار اصلی خاورمیانه
رابطه رسانه‌های مختلف غربی می‌گویند که این روزها حرف‌های زیادی رد و بدل می‌شود مبنی بر این که غرب قصد دارد به زودی تحرکات نظامی تازه‌ای را در لیبی آغاز کند.
غرب خود را برای حمله نظامی به لیبی آماده می‌کند

دیپلماسی ایرانی: کارشناسان می گویند حمله ای که جنگنده های امریکایی به پایگاه یکی از رهبران القاعده در لیبی انجام دادند و منجر به کشته شدن مختار بلمختار، رهبر این شبکه در لیبی شد، مقدمه ای برای آغاز سلسله حملات بیشتر به پایگاه های حساس شبکه تروریستی داعش است که روز به روز گسترش بیشتری در لیبی پیدا می کند و مناطق بیشتری را به تصرف خود در می آورد.

به نوشته روزنامه العرب، چاپ لندن، اخیرا داعش دایره نفوذ خود را گسترش داده و شهر سرت و مناطق جنوبی لیبی را به تصرف خود در آورده و اکنون نیز درصدد است مصراته یکی از بزرگ ترین شهرهای لیبی را به تصرف خود در آورد. این در حالی است که روز دوشنبه حمله داعش به یکی از شهرهای شمال لیبی ناکام ماند.

در همین رابطه رسانه های مختلف غربی می گویند که این روزها حرف های زیادی رد و بدل می شود مبنی بر این که غرب قصد دارد به زودی تحرکات نظامی تازه ای را در لیبی آغاز کند.

سرتیپ مسعود ارحومه، وزیر دفاع در دولت لیبی به رسمیت شناخته شده از سوی جامعه جهانی، در گفت وگو با روزنامه العرب گفت که به زودی کشورهای غربی حملات هوایی خود را علیه داعش در لیبی آغاز می کنند.

وی در پاسخ به این سوال العرب که آیا احتمال ورود نیروهای نظامی زمینی غرب به لیبی وجود دارد، گفت: «بعید است آنها نیروی نظامی زمینی بفرستند. نیازی به این کار هم نیست. امکان دارد بخواهند حملات هوایی با موافقت دولت لیبی انجام دهند. حملات محدود و مشخص در مکان و زمان. به گونه ای که شاید بتوان آن را شبیه یک عمل جراحی توصیف کرد.»

وی در ادامه می افزاید: «از این دریچه شاید بتوان درباره دخالت نظامی خارجی صحبت کرد و آن را وارد و ممکن دانست، انتظار من این است که این حمله به زودی انجام شود. اما انجام نخواهد شد مگر با موافقت دولت قانونی لیبی و با هماهنگی آن.»

پیش از این وزارت دفاع امریکا اعلام کرد برای حمله به پناهگاه مختار بلمختار، یکی از بارزترین افراد تندروی تحت پیگرد امریکا و از رهبران معروف القاعده در لیبی که توسط جنگنده های اف 15 انجام شده بود، با دولت لیبی به رسمیت شناخته شده از سوی جامعه جهانی، هماهنگ کرده بود.

دولت عبدالله الثنی، نخست وزیر موقت لیبی نیز ضمن تایید اظهارات مقامات امریکایی گفت: «بعد از مشورتی که با دولت موقت لیبی صورت گرفت دولت امریکا این عملیات را انجام داد تا به این ترتیب در از بین بردن رهبران تروریست های فعال در اراضی لیبی سهیم شده باشد.»

پنتاگون اعلام کرد که حمله به پناهگاه مختار بلمختار اولین حمله امریکا به خاک لیبی بوده است. کلونل استیو وارن، سخنگوی وزارت دفاع امریکا در این باره گفت: «اقدامات اولیه ما موفقیت آمیز بوده اند اما هنوز کار خود را به پایان نرسانده ایم.»

تحلیلگران بر این اعتقادند که این عملیات پیام روشنی از سوی ایالات متحده به شبکه داعش بود که به آن بفهماند می تواند بارزترین رهبران آن را در هر وقت که لازم بداند بدون ورود به درگیری نظامی زمینی از بین ببرد.

در همین حال نیروهای امریکایی موفق شدند ابو سیاف التونسی، مسئول عملیات مالی و عملیات فروش و قاچاق نفت و گاز داعش در سوریه را پس از حمله به دیر الزور دستگیر کنند.

پیش از این نیز نیروهایی امریکایی در اکتبر 2013 توانسته بودند ابو انس اللیبی، متهم ردیف اول ترور سفیر امریکا در لیبی که در سپتامبر 2012 در بنغازی کشته شده بود را دستگیر کنند و به خارج از خاک لیبی ببرند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ليبي ناتو


نظر شما :