تعظیم اوباما در مقابل کنگره درمورد توافق با ایران

۳۰ فروردین ۱۳۹۴ | ۰۴:۵۸ کد : ۱۹۴۶۶۳۹ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

یک سناتور جمهوری خواه مدعی شد که کنگره دولت اوباما را مجبور به تعظیم در مقابل طرح نظارت کنگره بر توافق هسته ای با ایران کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری هیل؛ باب کورکر، سناتور جمهوری خواه و رییس کمیته روابط خارجی سنا در یادداشتی نوشت: دولت، بارها با اعلام این که طرح بررسی توافق هسته ای و رای کنگره به تصویب یا لغو آن باعث از بین رفتن توافق و به جای ماندن گزینه نظامی به عنوان تنها راهکار باقیمانده خواهد شد؛ با تصویب این طرح مخالفت کرده بود.

او ادامه داد: اما هفته گذشته جمهوری خواهان با حمایت دموکرات ها و با پافشاری بر موضع خود؛ دولت اوباما را مجبور به تعظیم در برابر لزوم ایفای نقش کنگره در توافق با ایران کرد.

کورکر، رییس کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا است که هفته گذشته طرح نظارت 30 روزه بر توافق هسته ای ایران برای ایفای نقش کنگره در مسدود کردن راه های دستیابی ایران به سلاح هسته ای را به تصویب رساند.

باراک اوباما که تا 48 ساعت پیش از تصویب این طرح به شدت با آن مخالف بود با اعلام ایجاد برخی تغییرات در این طرح نسبت به امضای آن ابراز تمایل کرد.

کورکر در یادداشت خود مدعی شد که نظارت مستقیم کنگره بر توافق هسته ای ایران باعث دستیابی آمریکا به سه نکته می شود: تضمین شفافیت توافق نهایی با ایران، بررسی توافق توسط کنگره و پاسخ گویی ایران به کنگره در مورد همه جزییات است.

او تصریح کرد: سناتورها سخت تلاش کرده اند که طرح تصویب شده با درنظر گرفتن احتمال تعلیق تحریم هایی که خود کنگره وضع کرده و نیز تمرکز بر اجرای یک نقش مناسب برای کنگره در این رابطه، به دور از هرگونه حزب گرایی باشد اگرچه برخی از دیگر سناتورهای جمهوری خواه نسبت به گفته ها و عملکرد کورکر در رابطه با این طرح و نیز مذاکرات با ایران خوشبین نیستند.

روی بلانت، یکی از سناتورهای جمهوری خواه کنگره اعلام کرده که منتظر است ببیند که کورکر و دیگر اعضای کمیته روابط خارجی چگونه نقش کنگره در این طرح که با قانون نیز تضادی نداشته باشد را مشخص خواهند کرد. 
 


نظر شما :