تصمیم‌گیرنده اصلی دربار سعودی کیست؟

۲۱ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۲:۲۳ کد : ۱۹۴۶۲۹۳ سرخط اخبار

یکی از مخالفان برجسته سعودی به انتشار مطالبی از پشت پرده جنگ علیه یمن و هراس خاندان حاکم از پیامدهای این جنگ افروزی پرداخته و تأکید کرده است که زمام امور این کشور در دست فرزند پادشاه است. 
 
به گزارش تسنیم، مخالف سعودی معروف به مجتهد که بسیاری از کارشناسان به دلیل دقت و صحت بسیار بالای مطالب منتشر شده از سوی او در خصوص اخبار پشت پرده خاندان او را یکی از افراد خاندان پادشاهی عربستان می دانند، در جدیدترین مطلب خود به افشای اختلافات داخلی خاندان آل سعود در زمینه حمله به یمن و هراس آنان از نتیجه این اقدام پرداخته است. 
 
مجتهد در ابتدای این مطلب نوشته است: اطرافیان محمد بن سلمان (پسر پادشاه عربستان) پس از عملکرد قابل قبول پدرش طی سخنرانی مقابل فرماندهان بلندپایه ارتش شاهد رضایتمندی او بودند، زیرا این امر فشارهای واردشده به او به دلیل کنترل پدر خرفتش را کاهش خواهد داد. 
 
این مخالف سعودی توضیح داده است که سلمان بن عبدالعزیز (پادشاه کنونی عربستان) از سال 2011 به بیماری آلزایمر دچار شده و بیماری او به کندی رشد کرده است اما همچنان برخی اوقات توانایی های ذهنی و حافظه او تاحدی قابل قبول می شود، همچنین سلمان از دو سال پیش به عارضه قلبی دچار شده است و هم اکنون از دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب استفاده می کند، او از تنگ شدن رگ های گردن و افزایش فشار رنج می برد. 
 
بر همین اساس مجتهد می نویسد، تمام خاندان پادشاهی اقرار می کنند که سلمان بن عبدالعزیز چیزی بیش از یک دکور نیست و محمد بن سلمان (پسر جوان او) حتی کنترل هوایی را که از کنار پدرش می گذرد در اختیار دارد، در حقیقت او برای سیاست، امنیت و اقتصاد کشور تصمیم گیری می کند. 
 
مجتهد همچنین تأکید کرده است که محمد بن سلمان قصد دارد با برکنار کردن مقرن بن عبدالعزیز از سمت ولی عهدی و منصوب کردن محمد بن نایف به عنوان ولی عهد، سمت خود را ارتقا داده و خود را به سمت جانشین ولی عهد منصوب کند. برخی منابع نیز گزارش داده اند که پس از هشدار پزشکان در خصوص احتمال سکته کردن سلمان بن عبدالعزیز، محمد بن سلمان به دلیل ترس از دست رفتن فرصت می خواهد ولی عهد و جانشین او (مقرن و محمد بن نایف) را از سمت های شان برکنار و خود را به سمت ولی عهدی منصوب کند. 
 
مجتهد ادامه داده است که محمد بن سلمان جهت تقویت پایگاه مردمی خود مشتاق بود تا عملیات علیه یمن را به سرعت آغاز و رؤیاهای خود را محقق کند اما به نظر می رسد که این عملیات بیش از آنچه گمان می کرد به طول خواهد انجامید، به همین دلیل هم اکنون او به دنبال راه حل سریع تری است و از ترکیه خواسته است که اردوغان در سفر خود به تهران پیام او را به ایرانی ها رسانده و آمادگی عربستان برای تفاهم پشت پرده با ایران در خصوص یمن و پایان دادن به بحران در این کشور را اعلام کند. 
 
این مخالف سرشناس عربستانی در پایان تأکید کرده است که همگان با قدرت از ارتش حمایت می کنند اما در پس پرده از بی مبالاتی محمد بن سلمان سخن گفته و می گویند که او کشور را به مهلکه خواهد کشاند. 

کلید واژه ها: بن سلمان محمد بن سلمان پرده


نظر شما :