پرونده یمن بر عهده وزیر دفاع بی‌تجربه ریاض است

۰۸ فروردین ۱۳۹۴ | ۰۰:۳۰ کد : ۱۹۴۵۷۵۳ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

نشریه فارین پالیسی در گزارشی در مورد تحولات یمن، با بیان اینکه عربستان تلاش می کند در نقش رهبر جهان عرب ظاهر شود، نوشته است شکست در یمن شرمساری بزرگی برای پادشاه جدید و وزیر دفاع بی تجربه وی خواهد بود.

به گزارش فارس، نشریه فارین پالیسی روز پنج شنبه در گزارشی در مورد یمن، نوشته است که اگر عربستان در نبرد یمن شکست بخورد، با شرمساری بزرگی مواجه خواهد بود. 

سایمون هندرسون نویسنده این مطلب با بیان اینکه تصمیم گیری های کنونی عربستان حول محمد بن سلمان وزیر دفاع جدید این کشور که «جوانی بین 27 تا 35 ساله» و «بی تجربه» است، نوشته است که فرزند مورد علاقه پادشاه جدید، تنها از دو ماه قبل سابقه فعالیت نظامی دارد.

فارین پالیسی همچنین نوشته است که بن سلمان در حالی در نشست کابینه سعودی شرکت می کند که کسانی چون سعود الفیصل در آن شرکت دارند، که پیش از به دنیا آمدن وی، وزیر خارجه بوده است. محمد بن نایف ولی ولیعهد و وزیر کشور عربستان نیز فرد دیگری است که رقیب بن سلمان در به دست گرفتن پرونده یمن است. با این وجود، روز پنج شنبه، این محمد بن سلمان بود که در فرودگاه به استقبال عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستفی یمن رفت. 

به نوشته فارین پالیسی، از آنجا که محمد بن سلمان در حال حاضر حافظه همراه پادشاه 79 ساله عربستان به شمار می آید، وی از نقش مهمی در این کشور برخودار است. بنا بر این گزارش، به نظر می رسد تصمیم اقدام نظامی در یمن، در نشستی که روز 21 مارس (یک هفته قبل) در شهر ریاض و با حضور نمایندگان قطر، کویت، بحرین و امارات برگزار شد، گرفته شده است. نشستی که به ریاست محمد بن نایف وزیر کشور برگزار شد، اما محمد بن سلمان نیز در آن حضور داشت.

هندروسن نوشته است که نشست آتی کشورهای عربی در شرم الشیخ مصر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. فعلا به نظر می رسد مسئله اصلی که در دستور کار قرار دارد، بازگرداندن هادی به قدرت در صنعا باشد، موضوعی که به نوشته فارین پالیسی، دستکم فعلا «چیزی بیش از یک رویا به نظر نمی رسد.»

این گزارش به هراس عربستان از جنبش انصارالله نیز اشاره کرده و نوشته است که اقدام نظامی صورت گرفته در یمن، میزان مخاصمه این جنبش با سعودی ها را بیش از پیش افزایش می دهد. 

فارین پالیسی با بیان اینکه اقدام نظامی در یمن نشان می دهد که پادشاه جدید راه ملک عبدالله را ادامه می دهد، نوشته است که این عملیات محلی برای تعیین رهبری جهان عرب نیز به شمار می رود، چراکه ریاض تلاش می کند در نبود حسنی مبارک در مصر، خود این نقش را به دست آورد. در عین حال مصر نیز مدعی این جایگاه است و برای احیای آن تلاش خواهد کرد.

در پایان این یادداشت آمده است: «تا الان به نظر نمی رسد که هیچ یک از کشورها (شرکت کننده در ائتلاف عربستان) برنامه جایگزینی برای حالتی که نتوانستند هادی را به کاخ ریاست جمهوری بازگردانند، داشته باشند. چنین شکستی در بهترین حالت، برای عربستان سعودی، به خصوص وزیر دفاع جدید این کشور، خجالت آور خواهد بود. اما برای (عبدالفتاح) السیسی، چنین مسیری می تواند موقعیتی برای احیای نقش رهبری مصر در خاورمیانه باشد.»

کلید واژه ها: بن سلمان فارین پالیسی مصر فارین یمن محمد بن سلمان


نظر شما :