پرواز شبانه‌روزی ۲۰ پهپاد در آسمان افغانستان

۲۰ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۵ کد : ۱۹۴۵۱۹۵ سرخط اخبار
موسسه تحقیقاتی بروکینگز در حالی از پرواز شبانه روزی ۲۰ پهپاد آمریکایی در آسمان افغانستان خبر داده که بر اساس گزارش برخی منابع دیگر بیشتر تلفات ناشی از این حملات را غیرنظامیان افغان تشکیل داده اند.

به گزارش تسنیم، موسسه تحقیقاتی بروکینگز در آمریکا اعلام کرد که روزانه بطور متوسط 20 پهپاد این کشور در آسمان افغانستان پرواز می کنند.

عصر روز گذشته نیز حمله یک پهپاد آمریکایی در منطقه منطقه «مهمند» در شهرستان «اچین» ولایت ننگرهار تعدادی از مخالفان مسلح را کشته است.

«حسین مشرقی وال» مسئول مطبوعاتی فرماندهی پلیس ولایت ننگرهار در شرق افغانستان نیز این حمله را تایید کرده است.

بر اساس گزارش ها نظامیان آمریکایی بارها بوسیله حملات هوایی و پهپادی در مناطق مختلف افغانستان، غیرنظامیان افغان را هدف قرار داده اند.

بر همین اساس پیش از این نیروهای هوایی آمریکایی در مناطق جنوبی افغانستان غیرنظامیان افغانی را که برای جمع آوری گیاهان دارویی به ارتفاعات رفته بودند را مورد اصابت موشک های خود قرار دادند.

موسسه تحقیقاتی بروکینگز چندی قبل اعلام کرده بود که در شبانه روز، 20 پهپاد آمریکایی در آسمان افغانستان مشغول گشت زنی هستند.

بر اساس این گزارش، به ازای هر 10 نفر غیرنظامی که در عملیات های هوایی و پهپادی نظامیان آمریکایی در افغانستان و پاکستان کشته می شوند، تنها یک شبه نظامی طالبان یا القاعده کشته شده است.

از طرف دیگر براساس اسنادی که توسط روزنامه آمریکایی «مک کلاچی» از عملیات های پهپادی سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا (سی.آی.ای) در سال های 2008 تا 2010 و 2011 در آوریل 2013 فاش شد، صدها نفر از افرادی که بر اثر حملات پهپادی در افغانستان و پاکستان کشته شده اند افراد عادی و غیرنظامی بوده اند که هیچ ارتباطی با طالبان یا القاعده نداشته اند.

اسناد فاش شده نشان می دهد دولت آمریکا معتقد است زمانی که یک تروریست تهدید فوری به شمار می رود دیگر نیازی نیست تا افراد نظامی این کشور برای جمع آوری شواهد اقدام کنند بنابراین باید تهدید فورا از بین برود.

یکی از گزارش های سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا سیا که توسط «ویکی لیکس» فاش شد، نشان می دهد که برنامه های ضد تروریسم و حملات پهپادی آمریکا  که علیه شبه نظامیان در عراق و افغانستان انجام گرفته، ناموفق بوده و نتایج ناچیزی در پی داشته است.

شایان ذکر است که «سازمان بین المللی عدم خشونت» مدتی قبل اعلام کرد که پهپادهای آمریکایی در افغانستان برای مبارزه علیه تروریسم شرکت می کنند اما در این عملیات ها افراد غیرنظامی نیز کشته می شوند.

سازمان بین المللی عدم خشونت، می گوید که نیروهای آمریکایی و ناتو در مدت حضور خود در افغانستان بیش از 1000 غیر نظامی را در حملات پهپادی خود کشته اند، اما هیچ آمار و گزارشی را به نهادهای مدنی و بین المللی ارائه نمی کنند.

کلید واژه ها: پهپاد


نظر شما :