ترفند جمهوری‌خواهان برای سخنرانی نتانیاهو

صندلی‌های خالی دموکرات‌ها چگونه پر می‌شوند؟

۱۱ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۴۴۸۲۷ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
دموکرات‌ها تحت فشار هزاران حامی اسرائیل هستند که این هفته به خاطر نشست سالیانه آیپک در واشینگتن و کپیتول هیل حضور دارند و این گروه به اعضایش توصیه می‌کند تا با نمایندگانشان درباره شرکت در این سخنرانی لابی کنند.
صندلی‌های خالی دموکرات‌ها چگونه پر می‌شوند؟

دیپلماسی ایرانی: دموکرات ها میان وفاداری حزبی شان به باراک اوباما و جایگاه اسرائیل در کنگره گرفتار شده اند. اکثر سناتورهای دموکرات از این که بگویند در جلسه سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره حضور دارند، امتناع می کنند. وقتی نتانیاهو در 3 مارس برای قانونگذاران کنگره از تهدید برنامه هسته ای ایران و مخالفتش با توافق ژنو سخن بگوید، جمهوری خواهان با شور و اشتیاق در جلسه سخنرانی وی شرکت خواهند کرد. اما بعضی از صندلی های دموکرات ها خالی خواهد بود و جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان قصد دارد این صندلی ها را با استفاده از کارمندان کنگره پر کند.

دموکرات ها مطمئن نیستند که به نشانه اعتراض، سخنرانی نتانیاهو را بایکوت کنند، آن هم در حالی که بینر و نتانیاهو عمداً برنامه های خود را از کاخ سفید مخفی نگه داشته اند. علاوه بر این دموکرات ها تحت فشار هزاران حامی اسرائیل هستند که این هفته به خاطر نشست سالیانه آیپک در واشینگتن و کپیتول هیل حضور دارند و این گروه به اعضایش توصیه می کند تا با نمایندگانشان درباره شرکت در این سخنرانی لابی کنند.

در صحبتی که روز سه شنبه با تعدادی از سناتورهای دموکرات داشتیم بعضی از آنها هنوز درباره شرکت در سخنرانی تصمیم نگرفته اند. در میان آنها سناتور دایان فاینستاین (کالیفرنیا) عضو کمیته امور اطلاعاتی به همراه سناتور دیک دوربین (ایلینوی) معاون رهبر اقلیت سنا هم حضور دارند که روز دوشنبه در نامه ای به نتانیاهو از وی خواسته بودند تا با دموکرات ها در جلسه ای جداگانه حضور داشته باشد.

فاینستاین در این رابطه می گوید: «من هنوز تصمیمی در این باره نگرفته ام.» وی معتقد است بایکوت سازمان یافته ای از سوی دموکرات ها وجود ندارد. «اما این به این معنی نیست که من فرصتی برای نشستن و صحبت کردن با وی به جای شرکت در یک سخنرانی که خطوط قرمز را رد کرده از دست بدهم. این بایکوت نیست، این یک اقدام فردی است که اسمش بایکوت نیست.» البته شایان ذکر است که نتانیاهو دعوت دموکرات ها برای شرکت در یک جلسه خصوصی را رد کرده است.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی در مصاحبه با چارلی رز از شبکه پی بی اس نتانیاهو را متهم به بازی با جمهوری خواهان کرد و گفت: «این مسئله نشانه ای از تعصب است و نه تنها تاسف آور است بلکه من فکر می کنم امری مخرب در روابط دو کشور است.» سناتور کریس مورفی (کنتیکت) عضو بلندپایه کمیته روابط خارجی سنا که در زمینه خاورمیانه فعالیت می کند، روز سه شنبه گفت همچنان درحال ارزیابی درباره شرکت یا عدم شرکت در سخنرانی است و به این موضوع هم اشاره کرد که حامیانش در کنتیکت در تماس هایی که با وی داشته درخواست کرده اند که وی در جلسه شرکت کند.

مورفی در این رابطه می گوید: «هنوز تصمیم نگرفته ام. این مسئله درباره نقض پروتکل ها است نه نقض سیاست ها و هنوز دارم فکر می کنم که چطور باید به این مسئله واکنش نشان دهم. بسیاری از ما عصبانی هستیم و من فکر می کنم در این رابطه باید فکر کنیم.»

سناتور تیم کین (ویرجینیا) از این که بگوید در سخنرانی شرکت می کند طفره می رود و می گوید: «من فکر می کنم این سخنرانی باید به تعویق می افتاد. من در مقطع فعلی فقط می توانم بگویم که در آن شرکت نخواهم کرد.» سناتور کوری بوکر (نیوجرسی) هیچ اظهار نظری در این رابطه نداشته است. سناتو ران وایدن (اورگن) گفته است که احتمالاً شرکت می کند، اما صد درصد مطمئن نیست. سناتور کریس کونز (دلور) هم گفته که تصمیمش را پس از دیدار با سفیر اسرائیل خواهد گرفت.

با این وجود تعدادی از رهبران دموکرات اعلام کرده اند که در سخنرانی شرکت خواهند کرد. این لیست شامل نانسی پلوسی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان، استنی هویر معاون رهبر اقلیت مجلس نمایندگان، هری رید رهبر اقلیت سنا، البته در صورتی که شرایط جسمی اش پس از عمل جراحی مناسب باشد. سناتور چاک شامر از نیویورک، رابرت منندز از نیوجرسی، عضو بلندپایه کمیته روابط خارجی سنا و بیل نلسون از فلوریدا و عضو کمیته نیروهای مسلح می شود.

در مقابل تعدادی از دموکرات ها هم روشن کرده اند که در این جلسه حضور نخواهند یافت. این لیست هم شامل هر دو سناتور ایالت ورمانت یعنی برنی ساندرس و پاتریک لیهی می شود که عضو بلندپایه کمیته تخصیص بودجه و کمیته فرعی عملیات خارجی است.

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند         

کلید واژه ها: كنگره نتانیاهو


نظر شما :