هادی در اندیشه تشکیل دولت موقت در عدن

۰۴ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۶:۵۸ کد : ۱۹۴۴۵۹۴ سرخط اخبار

یک روزنامه فرامنطقه ای، از تقلای رئیس جمهور مستعفی یمن در «عدن» برای تشکیل دولتی موقت و کوچک خبر داد.

به گزارش فارس، «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور یمن که اخیرا از پایتخت این کشور گریخته و به استان «عدن» رفته است، طی چند روز گذشته، تحرکات مشکوکی داشت که تعابیر مختلفی از آن می شود.

روزنامه فرامنطقه ای «الشرق الاوسط» چاپ لندن با بررسی این تحرکات به نقل از منابع آگاه نوشت که وی در اندیشه تشکیل دولتی موقت و کوچک در عدن است.

بر اساس این گزارش، هادی نشست هایی را با برخی مقامات مسئول یمنی و برخی از طرفدارانش برای بررسی گزینه تشکیل دولت موقت به منظور اداره کشور به پایتختی موقت عدن برگزار کرده است.

این در حالی است که شمار زیادی از رهبران جنوب یمن با تبدیل شدن عدن به پایتخت موقت مخالفت می کنند. (جزئیات بیشتر)

از سوی دیگر انصارالله یمن نیز مخالفت خود را با این تحرکات هادی نشان دادند و «حمزه الحوثی» از رهبران این جنبش تهدید کرد که انصارالله به عدن حمله و هادی را دستگیر خواهد کرد.

هادی که در ژانویه گذشته تحت فشارهای عربستان سعودی به منظور ناکام گذاشتن تلاش های انصارالله، استعفا کرد و پارلمان استعفای او را نپذیرفت، به محضور ورود به عدن، تمام تصمیمات اتخاذی از سوی انقلابیون را لغو و غیرقانونی دانست.

وی در نشست با برخی مقامات مسئولی یمنی، مسئله فعالسازی تیپ ها و یگانهای نظامی و امنیتی موجود در جنوب یمن و برخی استان های شمالی و تامین مالی دولت موقت از طریق درآمدهای نفتی و ...با کمک قبایل و شهروندان  را بررسی کرد.

درچنین شرایطی برخی منابع پیش بینی می کنند که شماری از کشورهای عربی و خارجی، دفاتر کنسولگری خود را در عدن فعال کنند و آن دسته از کشورها نیز که در این شهر دفتر ندارند، دفاتر جدیدی را بگشایند.

به نوشته پایگاه خبری «عدن پست»، هادی، یکشنبه (دیروز) با شماری از استانداران از استانهای عدن، لحج، ابین و سقطری و سرتیپ «ناصر عبدربه الطاهری» فرماندهی منطقه 4 نظامی و سرتیپ «ناصر منصور هادی» (برادر رئیس جمهور مستعفی یمن) معاون سرویس اطلاعاتی استانهای عدن، لحج و ابین دیدار کرد.

اما منابع آگاه اعلام می کنند که هادی در عدن با معضل بزرگی به نام جنبش اعتراضی جنوب مواجه است که به هیچ وجه حاضر نیستند از خواسته جدایی طلبی خود دست بردارند.


( ۱ )

نظر شما :