شانس اندک دستیابی به توافق هسته‎ای تا ماه مارس

۲۶ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۶:۴۳ کد : ۱۹۴۴۳۰۴ سرخط اخبار

براساس گزارش سرویس اطلاعات وزارت خارجه اسرائیل، بیانات اخیر مقام معظم رهبری ایران هیچ نشانه ای از انعطاف بیشتر ندارد.

 
به گزارش فرارو، روزنامه اسرائیلی هاآرتص طی گزارش روز یکشنبه خود مدعی شد بر اساسی گزارش طبقه بندی شده سرویس اطلاعات وزارت خارجه این رژیم، شانس دستیابی به توافق میان ایران و قدرت های جهان تا پایان مارس بسیار اندک است.
 
این گزارش در تناقض با اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل است که طی هفته های اخیر تاکید کرده طرفین در آستانه امضای یک توافقنامه تا پایان ماه مارس هستند.
 
تصمیم بحث برانگیز نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره در سوم مارس بر اساس تصور وی مبنی بر اینکه تنها راه باقی مانده برای جلوگیری از دستیابی به توافق، همین راه است، صورت گرفت.
 
گزارش سرویس اطلاعات اسرائیل برپایه تحلیل بیانات هفته گذشته آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم ایران ارائه شد.
 
این گزارش که یک کپی از آن به دست هاآرتص رسید، توسط ساریت یانگ، محقق مسائل ایران در مرکز تحقیقات سیاسی وزارت خارجه اسرائیل انجام شده است. در پی سخنرانی رهبر ایران در هشتم فوریه برای فرماندهان نیروی هوایی ایران، این گزارش هفته گذشته به برخی سفارتخانه های اسرائیل در سراسر جهان ارسال شد.
 
رهبر ایران به این مقامات گفتند که مخالف توافق دو مرحله ای با قدرت های جهان، نخست در پایان ماه مارس در مورد اصول کلی و دوم توافق جامع در ماه جولای مخالف هستند. ایشان گفتند که تجربیات گذشته نشان می دهد این قدرت ها از زمان میان دو مرحله برای افزایش درخواست های جدید علیه برنامه هسته ای ایران استفاده می کنند. 
 
بر اساس این گزارش، این نخستین بار است که رهبر ایران علیه طرح کلی توافقی که در مذاکرات وین طی نوامبر سال گذشته میان وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) به امضا رسید، صحبت کرده اند.
 
در این گزارش آمده است: «از دیدگاه ما موضع رهبری ایران کار طرفین برای دستیابی به توافق را سخت می کند. این بیانات تاییدی بر خط سخت و غیرقابل انعطاف رهبر معظم ایران است.»
 
این گزارش در ادامه تاکید می کند که موضع گیری رهبری ایران در کنار دیگر مسائل «پاسخ آشکاری» بود به فشارهای وارده به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران برای دستیابی به یک توافق جامع.
 
بر اساس این گزارش، بیانات رهبری ایران حاوی نشانه های دیگری است مبنی بر اینکه ایران خطوط خود در مقابل پیشنهاد شش قدرت جهانی را محکم تر کرده است.
 
مقام معظم رهبری برخلاف سخنرانی های گذشته شان، از عباراتی مانند «نرمش قهرمانانه» استفاده نکردند. این عبارت بیش از 40 سال پیش از سوی ایشان، وقتی که یک روحانی جوان بودند، برای توصیف عناصری که منجر به امضای معاهده صلح توسط حسن بن علی (ع)، امام دوم شیعیان با دشمنانش شد، استفاده شده بود.
 
ایشان از این عبارت پیش از امضای توافق موقت با قدرت های جهان در ژنو طی نوامبر سال 2013 نیز استفاده کردند. بر اساس گزارش وزارت خارجه اسرائیل این واقعیت که رهبری ایران طی هفته گذشته از این عبارت استفاده نکردند «بیانگر عدم تمایل به نشان دادن انعطاف» یا «منتظر ماندن برای دریافت پیشنهادی بهتر» از سوی این قدرت‎های بزرگ جهانی است.
 
ارزیابی وزارت خارجه اسرائیل در مورد شانس دستیابی به توافق تا پایان مارس و تحلیل بیانات رهبری ایران، با تحلیل های ارائه شده از سوی مقاماتی که درگیر مذاکره با ایران هستند، متفاوت است.
 
وب سایت المانیتور روز یکشنبه گزارش داد که دولت آمریکا نسبت به این مذاکرات خوش بین است. بر اساس این گزارش خوشبینی نسبت به اینکه این توافق تا پایان ماه مارس قابل دسترسی است، در پی مذاکراتی که در خلال ششم تا هشتم فوریه در مونیخ صورت گرفت، افزایش یافته است.
 
در این گزارش همچنین آمده که واشنگتن بیانات رهبری را سیگنال مثبتی دانسته که نشان می دهد ایشان «مایل به پذیرش یک توافق خوب» هستند و همچنین با تمدید دوباره مذاکرات مخالف هستند.

کلید واژه ها: بیانات رهبری ایران وزارت خارجه اسرائیل


نظر شما :