دعوت از نخست وزیر هند برای سفر به ایران

۲۲ دی ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۲ کد : ۱۹۴۲۹۸۳ سرخط اخبار

اکبر ترکان مشاور رییس جمهور که برای شرکت در هفتمین اجلاس اقتصادی 'گجرات پویا' به هند سفر کرده است بعداز ظهر یکشنبه در شهر احمدآباد ایالت گجرات در دیدار با 'نارندرا مودی' نخست وزیر هند، پیام کتبی دعوت دکتر روحانی از مودی برای سفر به ایران را تسلیم وی کرد.

به گزارش ایرنا، دکتر روحانی دراین پیام ضمن ابراز خرسندی از روند رو به رشد روابط ایران و هند از نارندرا مودی نخست وزیر هند برای دیدار از کشورمان دعوت به عمل آورده است.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و اقتصادی کشورمان در دیدار با مودی ضمن تمجید از برگزاری خوب اجلاس اقتصادی گجرات و مطالب ارائه شده توسط وی، دیدگاههای تهران را درباره ظرفیت های گسترده روابط دو کشور برای توسعه مناسبات برشمرد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و اقتصادی کشورمان با اشاره به نیاز هند به انرژی اظهار کرد: طرح انتقال گاز ایران به هند از طریق احداث خط لوله مدت ها درحال بررسی است و می تواند با گذر از چابهار و طی مسیر دریایی به طول 940 کیلومتر گاز را به بندر گجرات برساند.

ترکان با ستودن عزم دولت و بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بندر و منطقه آزاد چابهار از نخست وزیر این کشور خواست تا همچون گذشته گسترش مناسبات اقتصادی دوجانبه تهران و دهلی نو را مورد حمایت خود قرار دهد.

مشاور رییس جمهور کشورمان محدود شدن سقف اعتباری تخصیص داده شده از طرف هند به 150 میلیون دلار را یکی از مشکلات موجود برشمرد و ابراز امیدواری کرد تا دهلی باحمایت مودی سطح اعتباری مبادلات خود با تهران را متناسب با ظرفیت های اقتصادی و تجاری موجود تنظیم کند.

نخست وزیر هند نیز دراین دیدار ضمن تاکید بر تعمیق روابط دو کشور از مساعی تهران برای پیشرفت روابط دو کشور تشکر کرد .

نارندرا مودی ضمن استقبال از دعوت رییس جمهوری کشورمان گفت در اولین فرصت این دیدار را انجام خواهد داد.

وی بندر و منطقه آزاد چابهار را کانون علایق اقتصادی مشترک هند و ایران دانست و تاکید کرد از طرف هند تمام اقدامات و مصوبات لازم درمورد چابهار انجام گرفته و منتظر پیشرفت کارها هستیم .

نخست وزیر هند ابراز امیدواری کرد سرمایه گذاری تجار و صاحبان صنایع هندی درحوزه های گوناگون اقتصاد ایران از جمله توسعه چابهار بزودی وارد مراحل جدی تری شود.

وی گفت: ایران و هند در شرایط دشوار درکنار هم ایستاده اند و به روابط خوب خود ادامه می دهند.

ترکان همچنین پیش ازاین دیدار با سروزیر ایالت گجرات دیدار و درخصوص روابط و مسائل دوجانبه گفت و گو کرد.

هیات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران به ریاست اکبر ترکان برای شرکت دراجلاس بین المللی اقتصادی 'گجرات پویا' به هند سفر کرده است .

مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار و گروهی از مدیران ارشد پتروشیمی، اطاق های بازرگانی و وزارت امور خارجه، ترکان را دراین سفرهمراهی می کنند.

اجلاس بین المللی اقتصادی گجرات با حضور دبیرکل سازمان ملل و وزرای خارجه، بازرگانی و کارشناسان اقتصادی و تجاری یکصد کشور در گجرات درغرب هند از امروز به مدت سه روز درحال برگزاری است.

کلید واژه ها: هند گجرات چابهار


نظر شما :