با سفر خالد العبیدی به تهران

ایران قبله سنی‌های عراق می‌شود

۰۹ دی ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۴۲۴۹۵ اخبار اصلی خاورمیانه
روزنامه العرب می‌نویسد به رغم تناقض روشن در مصالح و نقش سنی‌ها با نفوذ ایران در عراق اما سنی‌هایی که می‌گویند در داخل حکومت عراق در تنگنای شدید هستند، چاره‌ای نمی‌بینند جز این که آنها نیز ایران را قبله خود بدانند.
ایران قبله سنی‌های عراق می‌شود

دیپلماسی ایرانی: خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق به تهران آمده و با حسین دهقان، همتای ایرانی خود دیدار و گفت وگو کرده است. از آن جا که العبیدی چهره ای سنی است، سفر او به تهران بسیار مورد توجه رسانه های عربی قرار گرفته است. از جمله روزنامه العرب، چاپ لندن که مواضعش بسیار نزدیک به عربستان سعودی است، این سفر را تلاش های تازه جریان سنی برای نزدیکی به ایران دانسته و نوشته است که این نشان می دهد سنی ها نیز دریافته اند در فضایی که ایران در کشورشان بیشترین نفوذ را دارد آنها نیز چاره ای ندارند جز این که خود را به ایران نزدیک کنند.

به نوشته العرب به رغم تناقض روشن در مصالح و نقش سنی ها با نفوذ ایران در عراق اما سنی هایی که می گویند در داخل حکومت عراق در تنگنای شدید هستند، چاره ای نمی بینند جز این که آنها نیز ایران را قبله خود بدانند.

به اعتقاد ناظران روزنامه العرب، کاهش نقش کشورهای منطقه ای و بین المللی در عراق و در عین حال افزایش بی بدیل نفوذ ایران در این کشور شخصیت های سنی و رهبران عشایر سنی عراق را بر آن داشته که آنها نیز با ایران همراه شوند به این امید که در پی این همراهی بتوانند به حداقل خواسته های خود در عراق برسند و ضمن تقویت احزاب سنی بتوانند جایگاه افراد منتسب به خود را در کابینه عراق تقویت کنند. از سوی دیگر بحث مبارزه با داعش نیز مطرح است که بعد از رفتارهای وحشیانه آنها سنی ها به این فکر افتاده اند که برای نجات خود از دست داعش به ایران پناه ببرند.

چهره های معتدل سنی عراقی نزدیکی به ایران را به سود مصالح کشورشان می دانند ولی تاکید می کنند که این نزدیکی باید کاملا مطالعه شده و مطابق با روابط عراق با کشورهای پیرامونی اش باشد.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع عراق خالد العبیدی بنا به دعوت حسین دهقان، همتای ایرانی اش به تهران سفر کرده و در مذاکراتش درباره چگونگی گسترش روابط دو جانبه به ویژه در امور مربوط به مسائل امنیتی میان دو طرف بحث و تبادل نظر شده است. در این دیدار همچنین درباره چگونگی مسلح شدن عراق به سلاح های ساخت روسیه برای رویارویی با داعش نیز گفت وگو می شود.

العبیدی قبل از سفر به ایران، شنبه گذشته با حسن دانایی فر، سفیر ایران در عراق دیدار کرده بود و با او درباره راه های گسترش روابط و چگونگی مبارزه با تهدیدهایی که عراق از سوی جریان هایی مثل داعش مواجه است، بحث و تبادل نظر کرده بود. وی در هفدهم ماه گذشته میلادی با هیئت عالی رتبه نظامی ایران نیز در بغداد دیدار و درباره راه های گسترش همکاری ها گفت وگو کرده بود.

ناظران بر این اعتقادند که العبیدی در سفر خود به تهران به هیچ وجه درباره اظهارنظرهایی که برخی جریان های تندرو سنی در عراق نسبت به حضور گسترده نیروهای سپاه در عراق و گروه های مردمی شیعی مسلح در این کشور می زنند، صحبتی نخواهد کرد که این خود به نوعی پذیرفتن نفوذ قوی ایران در منطقه توسط سنی های عراق است.

گروه های تندروی سنی همچنین دولت عراق را متهم می کنند که از رساندن سلاح به گروه های شبه نظامی سنی در مبارزه با داعش خودداری می کند. به ادعای آنها دولت عراق از این نگران است که سنی ها از این سلاح ها بعدا علیه گروه های شبه نظامی شیعه و گروه های طرفدار ایران استفاده کند.

نزدیک به 10 روز پیش نیز سلیم الجبوری، رئیس مجلس عراق که او نیز از اهل تسنن است به ایران سفر کرده بود و با مقام های ارشد ایرانی دیدارهای مفصلی انجام داده بود. چند روز قبل از سفر او به ایران هیئتی از سوی رهبران عشایر اهل تسنن نیز به تهران آمده بودند و با مقام های ایرانی دیدارهای مفصلی انجام داده بودند که کارشناسان بر این اعتقادند که هدف از سفر آنها جلب حمایت ایران در مسلح شدن عشایر سنی و همچنین نزدیک شدن به ایران برای تقویت جایگاه سنی های عراق بوده است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سني‌هاي عراق خالد العبيدي ايران و عراق


نظر شما :