احتمال تجدیدنظر در توافق‌نامه الجزایر

۲۹ آذر ۱۳۹۳ | ۱۳:۲۰ کد : ۱۹۴۲۰۸۷ سرخط اخبار

سایت اخبار العراق به نقل از منابع آگاه در وزارت امور خارجه این کشور مدعی شد که ایران آماده تجدیدنظر درخصوص توافق نامه الجزایر است.

به گزارش ایسنا این منبع مدعی شد که ایجاد توافق نامه جایگزین برای توافقنامه الجزایر که در سال 1975 با ایران امضا شد، نتایج مثبتی خواهد داشت که مهم ترین آن برگشتن به خط تالوگ و کنترل کامل عراق بر دهانه اروند رود است.

بنابر گزارش اخبار العراق، هیات دولت عراق، وزیر امور خارجه این کشور را مسوول مذاکره با طرف ایرانی برای ایجاد توافق نامه جایگزین توافق نامه الجزایر کرده است. توافق نامه الجزایر توافق نامه ای است که بین ایران و عراق در ششم مارس 1975 و تحت نظارت رئیس جمهور وقت الجزایر امضا شد.

این منبع عراقی اعلام کرد: ما روابط تاریخی مشترکی با ایران داریم و باید این روابط برابر و بر اساس اصول قوانین بین المللی باشد. مهم ترین مساله در سیاست خارجی ما در شرایط فعلی، پشت سر گذاشتن گذشته با استناد با قوانین و توافق نامه های بین المللی و عرفی است که این امر به ما در ایجاد فرصتی بزرگ تر برای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه کمک خواهد کرد.

این منبع که نامی از او برده نشده افزود: وزارت امور خارجه پیش تر و بیش از دو سال پیش پیشنهادی را مبنی بر امضای توافقی فراگیرتر که به واسطه آن بتوان مشکلات را پشت سر گذاشت و به تقویت روابط موجود پرداخت، مطرح کرد.

به گفته این منبع، عراق با ایران به چارچوبی رسیده که طی آن می توان به بازنگری در این منطقه و بازگرداندن امور به حالت عادی آن پرداخت.

کلید واژه ها: الجزایر


نظر شما :