پیشنهاد کمک نظامی چین به عراق

۲۳ آذر ۱۳۹۳ | ۱۷:۴۹ کد : ۱۹۴۱۸۹۳ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه عراق اعلام کرد، همتای چینی اش پیشنهاد کمک نظامی برای مقابله با داعش به بغداد داده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، پکن به صورت داوطلبانه به دولت عراق پیشنهاد کمک نظامی به ویژه انجام حملات هوایی داده اگرچه به ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا نپیوسته است.

ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق گفت: وانگ یی، وزیر امور خارجه چین گفته که سیاست پکن به این دولت اجازه نمی دهد تا در ائتلاف بین المللی علیه داعش دخیل باشد. من از طرح پکن و پیشنهاد کمک نظامی اش به عراق برای مقابله با داعش استقبال می کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز اعلام کرد که وانگ یی در جریان نشستی در ماه سپتامبر در نیویورک به همتای عراقی خود این پیشنهاد را داده و گفته که پکن از اقدامات عراق برای مقابله با داعش حمایت می کند.

این مقام مسئول وزارت امور خارجه چین از بیان این مطلب که آیا پکن به پشتیبانی هوایی یا پرتاب موشک علیه مواضع داعش می پردازد یا خیر، امتناع کرد و گفت: چین با تروریسم جنگیده و برای عراق به تامین کمک و پشتیبانی پرداخته است. ما به این اقدامات به بهترین شکل ممکن ادامه می دهیم.

چین بزرگترین سرمایه گذار صنعت نفت عراق است و اگر داعش مناطق نفتی این کشور را تحت کنترل خود درآورد این چین است که میلیاردها دلار متضرر می شود.

ابراهیم جعفری همچنین گفت، بغداد خواهان حضور سربازان خارجی در کشور به خاطر دلایل امنیتی و سایر نگرانی ها نیست چرا که حضور این سربازان باعث تحرکات ضد خارجی در میان عراقی ها می شود.

کلید واژه ها: چین


نظر شما :