آمانو: ایران اجازه دسترسی به پارچین را نمی‌دهد

۲۹ آبان ۱۳۹۳ | ۲۱:۱۲ کد : ۱۹۴۱۰۳۶ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در شورای حکام این سازمان گفت که ایران از صدور مجوز بازرسی از پارچین خودداری کرده ولی آژانس باز هم برای ورود بازرسان به این سایت نظامی درخواست خواهد کرد.

به گزارش فارس، «یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در شورای حکام این سازمان گفت که ایران از صدور مجوز بازرسی از پارچین خودداری کرده ولی آژانس باز هم برای ورود بازرسان به این سایت نظامی درخواست خواهد کرد.

یکی از مکان های مورد علاقه غربی ها برای بازدید سرزده، سایت نظامی پارچین است که پس از انتشار اخبار فراوان در رسانه های بین الملل و فشار بین المللی بر دولت وقت ایران، بازرسان آژانس اجازه یافتند که دو دو نوبت در ژانویه و نوامبر 2005، از تأسیسات نظامی پارچین بازدید کنند.

پس از این بازدیدها، در گزارش gov/2005/57  آمد که «از چهار نقطه ای که به عنوان محل های مورد علاقه آژانس تعیین شده بود، آژانس اجازه داشت تا هر یک از این نقاط را انتخاب کند. چون از آژانس خواسته شده بود که تعداد ساختمان های مورد بازدید را کمتر کند، در نهایت 5 ساختمان انتخاب شدند. آژانس برای ورود به این ساختمان ها و محیط اطراف شان، آزاد بود و توانست اقدام به جمع آوری نمونه های محیطی کند. نتایج این نمونه برداری ها حاکی از عدم وجود مواد هسته ای بود و آژانس هیچ گونه تجهیزات یا موادی که دارای کاربرد دوگانه مرتبط باشند در محل های بازدید شده مشاهده نکرد.»

کلید واژه ها: پارچین


نظر شما :