ترکیه داعش را به کردستان مستقل ترجیح می‌دهد

۲۱ آبان ۱۳۹۳ | ۱۹:۴۱ کد : ۱۹۴۰۷۴۱ سرخط اخبار

«نیویورک تایمز» در تحلیلی درباره خاورمیانه و داعش نوشت که رئیس جمهور ترکیه به دنبال یک خلیفه سنی مدرن است که رهبری آن دست خودش و نه داعش باشد. تا رسیدن آن زمان، به وضوح وجود داعش را در مرزهای خود به یک کردستان مستقل ترجیح می دهد.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمریکایی به قلم «توماس فریدمن»، وقتی تلاش می کنید تا از مسائل خاورمیانه سردربیاورید، یکی از مهم ترین قوانینی که باید به خاطر بسپارید این است: آنچه که سیاستمداران در خفا می گویند، اغلب اوقات نامربوط است. در حالیکه اوباما مشاوران نظامی بیشتری به عراق اعزام می کند تا به عراق در شکست داعش کمک کند، مهم است که با دقت به آنچه که بازیگران کلیدی در ملاء عام به زبان خود درباره یکدیگر و تمایلاتشان بیان می کنند، توجه کنیم.

بعنوان مثال، موسسه تحقیقات رسانه های خاورمیانه یا «ممری»، اخیراً، بخش هایی از یک مصاحبه «محمد صادق الحسینی» مشاور سابق «محمد خاتمی» رئیس جمهور اسبق ایران که روز 24 سپتامبر از شبکه المیادین پخش شد را منتشر کرد که در آن گفته شد ایران از طریق عوامل خود، در واقع کنترل چهار پایتخت عربی را به دست گرفته است: بیروت از طریق حزب الله؛ دمشق از طریق علوی ها، بغداد از طریق دولت شیعه عراق و صنعا از طریق حوثی ها.

حسینی در خصوص ایران و همپیمانانش اینگونه گفت: «ما در محور مقاومت، سلاطین جدید مدیترانه و خلیج فارس هستیم. ما در تهران، دمشق، حومه جنوبی بیروت، بغداد و صنعا، نقشه منطقه را شکل خواهیم داد. ما سلاطین جدید دریای سرخ هم خواهیم بود. عربستان سعودی قبیله ای است که در معرض انقراض است.»

ممکن است ما به این حرف ها اهمیتی ندهیم اما عرب های سنی اهمیت می دهند، به ویژه آنکه هم اکنون آمریکا و ایران احتمالاً به 35 سال جنگ سرد خود پایان دهند و به توافقی دست پیدا کنند که به ایران اجازه دهد برنامه انرژی صلح آمیز هسته ای داشته باشد. دانستن این مسئله به شما کمک می کند آن چیزهایی را که احتمالاً متوجه نشدید توضیحی برایش پیدا کنید، مثلاً شبه نظامیان سنی در 3 نوامبر به روستای شیعه «الدالوه» در عربستان حمله کردند و 5 شیعه سعودی را در یک مراسم مذهبی کشتند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در دنیای مدرن است. نه اینطور نیست، صبر کنید. نامی که او بر روی جدیدترین پلی که در امتداد «بوسپوروس» ساخته است، پل «عوض سلطان سلیم» است. سلیم یک پادشاه ترکیه ای سنی است که در سال 1514 صفوی ها که امپراطوری شیعه در آن زمان بودند را به عقب راند. اقلیت علویان ترکیه، به نام این پل اعتراض کردند.

«جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا آن زمان که ترکیه را متهم به تسهیل ورود داعش به سوریه کرد، آنچنان هم بیراه نگفت. برخی تحلیلگران ترکیه شک دارند که اردوغان رویای ایجاد دموکراسی کثرت گرا در عراق و سوریه در سر می پروراند بلکه گمان می کنند که او به دنبال یک خلیفه سنی مدرن است که رهبری آن به دست خودش و نه داعش باشد. تا رسیدن آن زمان، به وضوح وجود داعش را در مرزهای خود به یک کردستان مستقل ترجیح می دهد.

این گزارش در پایان نتیجه گیری کرد که می بایست اردن، کردستان، لبنان و ابوظبی، دبی و عمان را در مقابل داعش مورد حفاظت قرار دهیم اما تردید وجود دارد که بتوانند درباره مقدمات جدید تقسیم قدرت در عراق و داعش حتی اگر داعش شکست بخورد، به توافق برسند.

کلید واژه ها: شیعه


نظر شما :