دموکرات‌ها تاوان عملکرد ضعیف اوباما را پس می‌دهند

۱۲ آبان ۱۳۹۳ | ۲۱:۲۰ کد : ۱۹۴۰۴۰۰ سرخط اخبار

یک روزنامه انگلیسی با اشاره به شانس بالای جمهوری خواهان برای پیروزی در سنا نوشت که رأی دهندگان آمریکا در انتخابات کنگره در واقع «باراک اوباما» را به دلیل عملکرد تاریک دور دوم ریاست جمهوری اش تنبیه می کنند.

به گزارش فارس، در حالیکه یک روز تا برگزاری انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا باقی مانده است، به نظر می رسد که جمهوری خواهان به هدف پیروزی در سنا نزدیک می شوند زیرا رأی دهندگان آمریکایی، در حال تنبیه «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا به دلیل دوران تاریک دور دوم ریاست جمهوری وی می باشند.

روزنامه انگلیسی «تلگراف» گزارش کرد که آمریکایی ها وارد روز پایانی کمپین انتخابات میاندوره ای کنگره می شوند و اکثر نظرسنجی ها نشان می دهد که جمهوری خواهان به طرز چشمگیری احتمالاً کنترل سنا را به دست می گیرند و باراک اوباما را یک رئیس جمهور بی عرضه می دانند.

بعد از هفته ها تلخی و بیش از یک میلیارد دلار هزینه کمپین های انتخاباتی، کنترل سنا به 9 رقابت کلیدی محدود می شود؛ از لوئیزیانا در جنوب آمریکا گرفته تا آلاسکا در شمال و آیووا و کلرادو در غرب.

طبق گزارش دیلی تلگراف، نظرسنجی ها نشان می دهد که جمهوری خواهان با اختلاف زیاد در 6 ایالت از 9 ایالت کلیدی در انتخابات میاندوره ای کنگره، از دموکرات ها پیشی گرفته اند.

وب سایت «فایوثرتی ایت» (FiveThirtyEight) که پایگاه اخبار آماری است نشان می دهد که جمهوری خواهان 70 درصد شانس پیروزی در سنا را دارند.

بر اساس این گزارش، در چند ماه گذشته، جمهوری خواهان تمامی تلاش خود را به کار گرفتند تا انتخابات میاندوره ای کنگره را به یک همه پرسی برای عملکرد اوباما که میزان محبوبیت وی در بین رأی دهندگان احتمالی به 35 درصد کاهش یافته است، تبدیل کنند.

دیلی تلگراف ادامه داد که اگر دموکرات ها کنترل سنا را از دست بدهند، در واقع هر دو مجلس کنگره را به جمهوری خواهان واگذار کرده اند و اوباما با پایان فرساینده ای در دو سال باقیمانده ریاست جمهوری اش که از قبل نیز دستخوش مشکلات داخلی و خارجی شده بود، روبرو می شود.

«رند پائول» سناتور جمهوری خواه ایالت کنتاکی، اخیراً در بیانیه ای اعلام کرد: این انتخابات، همه پرسی درباره رئیس جمهور خواهد بود. اوباما به طور غیرمستقیم به رأی گذاشته می شود.»

پیش از این نیز دموکرات ها تا حدودی امید خود برای حفظ سنا را از دست داده اند زیرا اکثر نظرسنجی ها حاکی از آن است که جمهوری خواهان 60 درصد شانس پیروزی در سنا را دارند و به احتمال خیلی زیاد 6 کرسی مورد نیاز برای تصاحب کنترل سنا را به دست می آورند.

یکی از بدترین اخبار برای دموکرات ها، نظرسنجی های مربوط به ایالت «آیووا» است زیرا نظرسنجی ها نشان می دهد که جمهوری خواهان با اختلاف فاحش 7 درصدی در این ایالت از دموکرات ها پیشی گرفته اند.

در کلرادو نیز ایالتی است که دموکرات ها برای حفظ سنا نیاز به پیروزی در آنجا دارند، لاتین تبارها، جوانان و زنان این ایالت نقش مهمی در پیروزی اوباما در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری داشتند اما نظرسنجی ها نشان می دهد که مردم این ایالت تا حد زیادی انگیزه خود را برای حمایت از دموکرات ها از دست داده اند.

از آنجایی که بسیاری از رقابت های کلیدی در ایالاتی است که از «میت رامنی» نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری 2012 حمایت کرده اند، اوباما خود را به مراسم جمع آوری کمک های انتخاباتی در مناطق ساحلی محدود کرده است.

گزارش ها حاکی از آن است که اوباما روز یکشنبه (دیروز) در ایالت «کانتیکت» رقابت انتخاباتی به نفع دموکرات ها برگزار کرد اما اواخر شب گذشته به واشنگتن بازگشت و قرار است روز دوشنبه (امروز) نشست های محرمانه ای با مشاوران اقتصادی آمریکا برگزار کند.

میت رامنی در سخنرانی پایانی خود قبل از برگزاری انتخابات میاندوره ای آمریکا، مستقیماً پیش بینی نکرد که جمهوری خواهان در سنا پیروز می شوند اما گفت که پیروزی جمهوری خواهان آنطور که خیلی ها از آن واهمه دارند، بن بست های سیاسی در واشنگتن را عمیق تر نمی کند.

وی در ادامه اوباما و دموکرات ها را مقصر موانع قانونی دانست و گفت، جمهوری خواهان قوانین در زمینه تجارت، مالیات و مهاجرت را پیش خواهند برد.

کلید واژه ها: انتخابات میاندوره ای


نظر شما :