برای مقابله با داعش به لبنان اسلحه می‌دهیم

۲۹ مهر ۱۳۹۳ | ۱۴:۴۹ کد : ۱۹۳۹۸۷۰ سرخط اخبار

وزیر دفاع کشورمان از اهدای مجموعه ای از اقلام تسلیحاتی به ارتش لبنان خبر داد و گفت: مجموعه ای از اقلام را در اختیار ارتش لبنان قرار خواهیم داد تا ارتش این کشور را در مواجهه با گروه های تکفیری کمک کرده باشیم.
سردار حسین دهقان پس از دیدار با همتای لبنانی خود در جمع خبرنگاران گفت: طی 3 روز حضور وزیر دفاع لبنان در تهران مسائل منطقه ای و تحولاتی که فضای امنیتی را در بر می گرفت مورد بررسی قرار دادیم.
امروز جریان تکفیری صهیونیستی مورد توجه همه کسانی است که دغدغه امنیت منطقه را دارند. این جریان با حمایت دنیای غرب و برخی کشورهای منطقه قصد جنایت ضدانسانی تخریب و از بین بردن زیرساخت های کشورهای مختلف از جمله سوریه و عراق را دارد. البته آنها به لبنان نیز چشم دارند.
وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران این اراده را دارد که با این جریانات ناامن ساز مقابله کند خاطرنشان کرد: لبنان به عنوان یک کشور اثرگذار در حوزه های مختلف از جمله امنیت منطقه و همچنین یکی از کشورهایی است که در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه ای دارد. به همین دلیل حمایت از مردم و دولت لبنان و همچنین کمک به تجهیز ارتش لبنان برای مقابله با داعش و جریانات تکفیری تروریستی در دستور کار قرار گرفته است.
وزیر دفاع در ادامه از اهدای مجموعه ای از اقلام تسلیحاتی به ارتش لبنان خبر داد و گفت: مجموعه ای از اقلام را در اختیار ارتش لبنان قرار خواهیم داد تا ارتش این کشور را در مواجهه با این جریانات کمک کنیم. این تجهیزات آماده ارسال است و براساس نیازمندی هایی که اعلام خواهند کرد به این کشور ارسال خواهد شد.
سردار دهقان تصریح کرد: این تجهیزات برای مقابله با گروه های تکفیری و داعش و حمایت از مردم و دولت لبنان ارسال می شود. البته این اقلام می بایست پس از گذراندن مراحل لازم به تصویب دولت لبنان برسد. ماهمچنین آمادگی داریم در تجهیز، آموزش و انتقال تجربیات به ارتش لبنان کمک کنیم.
وی در خصوص نتایج نشست خود با همتای لبنانی اش اظهار داشت: ما در این سفر مسائل مختلف را بررسی کردیم و دیدگاه های دو طرف کاملا مشترک بوده است.
وزیر دفاع در پاسخ به این سوال که کمک های جمهوری اسلامی ایران بیشتر در کدام حوزه نظامی است، گفت: عمدتاً زمینی و برای مواجهه با جریانات تروریستی است.
سردار دهقان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر برنامه جمهوری اسلامی ایران برای مسلح کردن کرانه باختری تصریح کرد: آنچه رهبر معظم انقلاب فرمودند از سیاست های کلی نظام است و دستگاه های ذیربط ماموریت خود را انجام خواهند داد. امروز جریان های مقاومت از استعداد و توانایی قابل قبولی برای مقابله با دشمن صهیونیستی برخوردارند و پیروزی در غزه براساس توانایی نیروهای مقاومت بود. این سیاست اعلام شده ماست که هر جایی که لازم باشد از این جریانات حمایت کنیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر درخواست سایر کشورها برای دریافت کمک های نظامی از جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: ما اگر بخواهیم با هر کشوری در این زمینه همکاری کنیم، در این خصوص قرارداد همکاری و خرید و فروش منعقد می کنیم اما کمک های ما به لبنان متفاوت است و برای مقابله با جریانات تکفیری تروریستی است. آنکه ما در اختیار لبنان می گذاریم برای یک اقدام فوری به منظور مقابله با تهدیدات فوری است که در این راستا مباحث راهبردی مدنظر است.
سمیر مقبل وزیر دفاع لبنان نیز ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران اظهار داشت: در طی این سفر با مسئولان بلندپایه ایرانی از جمله رئیس جمهور ، رئیس مجلس، وزیر امور خارجه، دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر دفاع دیدار کردیم که در این دیدارها آمادگی مسئولان ایرانی برای حمایت از ملت لبنان و خصوصا ارتش لبنان و پشتیبانی تسلیحاتی را از نزدیک احساس کردیم.
وی افزود: در این سفر هبه ای را که دولت ایران برای لبنان و ارتش این کشور در نظر گرفته مورد بررسی قرار دادیم. همچنین از کارخانه صنایع دفاعی ایران بازدید کردیم که البته فقط با 10 درصد از توانمندی های تجهیزات دفاعی ایران آشنا شدیم.
وزیر دفاع لبنان گفت: همچنین وزیر دفاع ایران با تامین نیازهای ارتش لبنان به عنوان هبه موافقت کرد که این هبه بدون قید و شرط است اما باید تشریفات و مراحل قانونی آن طی شود و این مساله را در هیئت دولت لبنان بررسی کنیم.
مقبل با اشاره به جلسه اخیر خود با وزیر دفاع کشورمان تصریح کرد: ایشان بر آمادگی کامل ایران در حمایت از لبنان تاکید داشتند و ما به دلیل حمایت دولت و ملت ایران از لبنان تشکر می کنیم.
 

کلید واژه ها: ارتش لبنان دولت لبنان


نظر شما :