سایه خوشبینی بر مذاکرات

۰۶ مهر ۱۳۹۳ | ۱۲:۴۰ کد : ۱۹۳۸۹۶۴ سرخط اخبار

اعتماد: در حالی که برخی رسانه ها می گویند روند مذاکرات در نیویورک میان ایران با 1+5 بر سر برنامه هسته یی کشورمان چندان امیدبخش نبوده و با استناد به سخنان مذاکره کنندگان کشورمان گزارش می دهند که روند مذاکرات هنوز نتوانسته است به نتیجه مطلوب برسد، روزنامه الحیات به نقل از منابع آگاه خود می نویسد که روند مذاکرات ایجابی بوده است و به زودی شاهد امضای توافق نهایی میان ایران با 1+5 خواهیم بود. الیحات همچنین از گفته های مقام های جمهوری اسلامی ایران نتیجه می گیرد که آنها از لحن بدبینانه خود کاسته اند و در روزهای گذشته تنها گفته اند که تغییری در مواضع غرب مشاهده نشده است.
این روزنامه مطرح عربی چاپ لبنان در ادامه به سخنان فرانک والتر اشتان مایر، وزیر امور خارجه آلمان هم اشاره می کند که پس از دیدار با حسن روحانی، رییس جمهوری ایران در نیویورک گفت: «تاکنون تا این اندازه به حصول توافق با ایران نزدیک نشده بودیم. » اگرچه وی بلافاصله تاکید کرد که مرحله نهایی مذاکرات سخت ترین مرحله است. الحیات همچنین دیدار سه جانبه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان را با جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده و کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را با هدف کاهش تنش ها در مسیر مذاکرات هسته یی قلمداد کرده و نوشته که پس از این دیدار کری ابراز امیدواری کرده است که توافق نهایی در هفته های آینده حاصل شود. این روزنامه در ادامه به نقل از یکی از منابع آگاه ایرانی خود می نویسد که مذاکرات و گفت وگوهای دوجانبه و چندجانبه در نیویورک به دور از چشم روزنامه ها و رسانه ها همچنان ادامه دارد و دو طرف تلاش می کنند تا هیاهو و هیجان های رسانه یی بر روند مذاکرات تاثیر نگذارد. این منبع آگاه همچنین می گوید که بااهمیت ترین بخش مذاکرات به چگونگی فعالیت نیروگاه آب سنگین اراک بازمی گردد که اگر دو طرف بتوانند بر سر آن به نتیجه برسند و مشکل موجود بر سر آن را حل کنند حل مابقی قضایای مربوط به غنی سازی اورانیوم بسیار آسان خواهد بود و مذاکرات به سرعت پیش خواهد رفت و به نتیجه خواهد رسید.
با این حال الحیات تاکید می کند که دو طرف انتظار ندارند تا قبل از 24 نوامبر بر سر توافق نهایی به نتیجه برسند. این زمانی است که دو طرف در مذاکرات اخیر خود در وین در 18 جولای بر سر آن به توافق رسیدند و تلاش می کنند که در طول این مدت بتوانند زمینه های لازم را برای امضای متن توافق جامع فراهم کنند.
دو طرف مذاکره کننده ایرانی و غربی به شدت تلاش می کنند بر راه حلی بر سر برنامه هسته یی ایران توافق کنند، به باور هر دو طرف فرصت مهمی به وجود آمده که با توجه به وضعیت فعلی بهتر است هر چه سریع تر توافق نهایی حاصل شود.
با وجود اینکه عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد تیم مذاکره کننده هسته یی ایران ورود حسن روحانی، رییس جمهوری کشورمان را به مذاکرات بعید دانست و گفت که «هنوز وضعیت مذاکرات به آن نقطه حساس نرسیده است که ایشان ورود کند»، سفیر یکی از شش کشور مذاکره کننده در ایران به روزنامه الحیات گفته است: «به اعتقاد من ضروری است که روحانی وارد مذاکرات شود و در فضای سختی که به وجود آمده، تغییر ایجاد کند. نمی توانیم به آسانی اجازه دهیم که مذاکرات به همین شکل ادامه یابد. به اعتقاد من لازم است که روسای جمهور ورود و یخ سرد گفت وگوها را آب کنند.»با این حال منابع آگاه در تهران به الحیات گفته اند که «ورود روحانی به مذاکرات امکان پذیر نیست مگر اینکه نشستی با حضور روسای جمهور هر شش کشور یا تعدادی از آنها برگزار شود و روند دیدارها به گونه یی پیش رود که نتیجه آن رضایت همه طرف ها را به دنبال داشته باشد.»
 آنها تاکید می کنند که «باید اراده سیاسی برای حل پرونده هسته یی ایران وجود داشته باشد.»
 دولت ایران تاکید دارد مذاکرات در سایه خطوط قرمزی که خود تعیین کرده، ادامه یابد. ایرانی ها تاکید دارند که دور کاملی از دانش هسته یی را با هدف بهره برداری از آن در اهداف صلح آمیز در اختیار داشته باشند، همچنین همه تحریم های اقتصادی اعمال شده لغو شوند تا به این ترتیب توافق نهایی به دست آید.

کلید واژه ها: الحیات


نظر شما :