ادعای روزنامه انگلیسی:

ایران در اندیشه معامله حکومت سوریه با غرب!

۲۴ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۲ کد : ۱۹۳۸۳۲۲ سرخط اخبار

روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف در گزارشی مدعی شد تغییر شرایط سیاسی در خاورمیانه در چند ماه گذشته که در نتیجه ظهور تهدید ناشی از گروه تروریستی داعش بر منافع منطقه ای ایران و حزب الله لبنان سایه افکن شده، ایران و حزب الله را به فکر تغییر استراتژی شان در سوریه انداخته است.ادعای دیلی تلگراف: ایران در اندیشه معامله حکومت سوریه با غرب است

به گزارش عصر ایران این روزنامه انگلیسی در گزارشی به نقل از یک منبع دیپلماتیک بریتانیایی که اخیرا با ایران مذاکره کرده است ؛ نوشت: حکومت ایران که متحد استراتژیک شماره یک حکومت بشار اسد در سوریه است ، ممکن است در ازای انجام یک توافق گسترده منطقه ای (احتمالا با غرب ) به حمایت خود  از حکومت بشار اسد خاتمه دهد.

در این گزارش به نقل از این منبع دیپلماتیک ادعا شده است : از نظر ایران فائق آمدن بر بحران سوریه با حفظ بشار اسد در قدرت مقدور نیست. افزایش تهدید داعش در سوریه زاویه دید ایران را نسبت به بحران سوریه تغییر داده است. ایران با وجود بشار اسد در قدرت و افزایش تهدید داعش چشم اندازی برای حل بحران سوریه نمی بیند و از سوی دیگر تهران در اندیشه معامله هسته ای با غرب است و نگاهش به حکومت بشار اسد به عنوان یک برگ برای معامله با غرب است.

این منبع دیپلماتیک در ادامه ادعاهای خود می افزاید: از سوی دیگر با ظهور و بروز تهدید  داعش در عراق ، میلیشیای شیعه عراقی که برای مقابله با مخالفان مسلح حکومت سوریه و تروریست ها به سوریه رفته بودند برای مقابله با تهدید داعش به کشورشان بازگشته اند و از سوی دیگر حزب الله لبنان نیز در پی تلفات گسترده انسانی نیروهای خود در جبهه نبرد در سوریه به فکر خارج کردن نیروهای خود از صحنه نبرد است.

در این گزارش به نقل از یک منبع سیاسی در سوریه می نویسد : میلیشیای حزب الله ، شیعه هستند در صورتی که بدنه اصلی ارتش سوریه را سنی ها تشکیل می دهند و از این رو بخش اعظمی از نیروهای ارتش سوریه بنا به دلیل اختلافات فرقه ای حاضر به همکاری بیشتر با نیروهای حزب الله نیستند.

با این حال در گزارش دیلی تلگراف از قول منابع نزدیک به حکومت بشار تاکید شده است که :آنها چشم اندازی برای سقوط قریب الوقوع حکومت بشار اسد نمی بینند.

یک بازرگان سوری آگاه در این زمینه به دیلی تلگراف می گوید:" بشار اسد مادامی که کنترل شهر دمشق را در دست دارد و به حمایت استان ها و مناطق علوی نشین از خود پشتگرم است دلیل و ضرورتی برای کناره گیری از قدرت و فرار از کشور نمی بیند.

گفتنی است علی رغم گزارش روزنامه دیلی تلگراف، فضای نبرد در جنگ داخلی سوریه از تابستان سال گذشته تا کنون تا حدود زیادی به نفع ارتش سوریه و حامیان دولت بشار اسد است و شورشیان مسلح در یک سال و اندی گذشته هیچ دستاوردی در زمینه نظامی در برابر ارتش سوریه نداشته اند.

کلید واژه ها: بشار اسد دیلی تلگراف تلگراف ارتش سوریه


نظر شما :