ایران تاکنون پیروز مذاکرات هسته‌ای بوده است

۱۲ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۱:۲۲ کد : ۱۹۳۷۸۷۶ سرخط اخبار

یک هفته نامه آمریکایی طی تحلیلی نوشت: ایران به سرمایه گذاری در حوزه نظامی، هسته ای و برنامه های موشکی ادامه می دهد و برای این پیروزی هیچ چیزی را پرداخت نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس هفته نامه «کامنتری مگزین» طی گزارشی نوشت: تلاش «اوباما»، رییس جمهور آمریکا در توافق هسته ای با ایران برای کاخ سفید نتیجه ای در بر نداشته است و وقتی به موارد اصلی همچون تعداد سانتریفیوژ ها و نیز بازرسی های بیشتر نظر افکنده می شود  آنگاه متوجه خواهیم شد که دو طرف بسیار دور از هم هستند و در همین مسیر باقی خواهند ماند. مقام های ایرانی نیز متوجه شده اند که با وجود ادعاهای  کاخ سفید، آمریکا ترجیح می دهد به توافق بد با ایران دست یابد.

بر اساس این گزارش، وقتی به اقتصاد ایران نگاه می شود آنگاه می توان درک کرد که این مذاکرات برای ایران نتایج مثبتی داشته است. دولت اوباما طی مذاکرات با کاهش تحریم ها 7 میلیارد دلار به ایران اعطا کرد تا آن ها را پای میز مذاکره بکشاند که منطقی در پشتش قرار نداشت. اگر نیت ایران تسکین های اقتصادی بود که تا این لحظه و حتی قبل از مذاکرات نیز بدان دست یافت.

در واقع باید گفت که نمی توان با فشارهای جدید بر ایران به نتایج مطلوبی دست یافت.

کامنتری مگزین در ادامه نوشت: از منظر ایران تصمیم به گفت و گو تا حصول توافق یک هدیه بود. تنها کافیست به مواردی چون افزایش حجم مبادلات تجاری این کشور که بیش از 136% اعلام شده است یا اشتیاق کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری در ایران  و یا اینکه ایران پذیرای بیش از 300 هئیت تجاری عربی و اروپایی بوده است ، دقت شود.

این نشریه آمریکایی در خاتمه نوشت: بین سال های 2000 تا 2005 سطح روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا افزایش یافت و بهای نفت نیز 5 برابر شد و این ها موجب شد تا این کشور در زمینه موشک های بالستیک و برنامه های هسته ای سرمایه گذاری کند. ایران در حالی که به سرمایه گذاری در حوزه نظامی، هسته ای و برنامه های موشکی ادامه می دهد ما باید در آینده بهای سنگینی در این زمینه ها پرداخت کنیم و نکته جالب توجه این است که ایران برای این پیروزی هیچ چیزی را پرداخت نکرده است.


نظر شما :