ناگفته های هفته از دیپلماسی ایرانی

از منصب جدید برای بندر تا تهدید وزارت امور خارجه امریکا

۱۲ تیر ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۳۵۲۰۱ اخبار اصلی خاورمیانه
دعوای نمایندگان پارلمان عراق، اعلام نامزدهای جانشین مالکی، انتصاب اولین وزیر شیعه در عربستان، تهدید مدیر بلک واتر به قتل مقام عالی رتبه وزارت امور خارجه امریکا و جنگ داعش با مخالفان اسد در حلب از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از منصب جدید برای بندر تا تهدید وزارت امور خارجه امریکا

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

پارلمان عراق با دعوا آغاز به کار کرد

نمایندگان پارلمان عراق در حالی روز نخست قانونی خود را آغاز به کار کردند که دعوای نمایندگان با یکدیگر پارلمان را به تعطیلی کشاند و در نهایت مجلس در نخستین روز آغاز به کار خود از حد نصاب افتاد.

به گزارش شبکه خبری العربیه الحدث، دعوا از آن جا آغاز شد که یکی از نمایندگان پیمان کردستانی بعد از آن که مراسم تحلیف انجام شد، بلندگو را به دست گرفت و ضمن انتقاد از دولت مرکزی از آن خواست تا حقوق متوقف شده کارمندان اقلیم کردستان را پرداخت کند، این اظهارات خشم نمایندگان طرفدار دولت را برانگیخت و کار به مشاجره کلامی کشیده شد. بعد از آن وقتی که رئیس سِنی مجلس عراق، مهدی حافظ، به تقاضای اسامه النجیفی، رئیس سابق مجلس نیم ساعت تنفس داد تا گروه های سیاسی مشورت های خود را برای انتخاب رئیس مجلس و رئیس جمهور انجام دهند، مشاجره و مناقشه میان نمایندگان ادامه یافت تا آن جا که نمایندگان ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی با نمایندگان پیمان کرستانی و نمایندگان اهل تسنن مجلس به مشاجره پرداختند و آنها را تهدید کردند که سرهایشان را می شکنند. بعد از پایان وقت تنفس تنها 75 نماینده پارلمان به صحن علنی مجلس بازگشتند که سبب شد تا مجلس از حد نصاب بیفتد و رئیس سنی مجلس مجبور شود زمان جدیدی را برای جلسه مجلس جدید تعیین کند.

نامزدهای نهایی پیمان ملی برای نخست وزیری عراق

یک منبع مطلع درون پیمان ملی جزئیات بیشتری درباره نامزدهای نخست وزیری در پیمان ملی را فاش کرد.

این منبع به پایگاه خبری خندان گفته که در جلسات پیمان ملی نامزدی شش نفر برای نخست وزیری در حال بررسی است که عبارت اند از ابراهیم الجعفری و عادل عبدالمهدی، از سران مجلس اعلای اسلامی عراق؛ و احمد چلبی، رئیس حزب کنفرانس ملی عراق؛ و فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی عراق؛ و نوری مالکی، و طارق نجم، از سران حزب الدعوه.

این منبع گفته که در این میان طارق نجم از حمایت کردها و نیز جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و افزوده که از میان سه نامزد، یعنی ابراهیم الجعفری و عادل عبدالمهدی و طارق نجم بیش ترین بخت را برای نخست وزیری دارند.

منصب جدید برای بندر بن سلطان

بندر بن سلطان، رئیس سابق سازمان امنیت عربستان که اخیرا به همراه ملک عبدالله، پادشاه عربستان از مغرب به کشورش بازگشته از سوی پادشاه به سمت جدیدی منصوب شد.

روزنامه الحیات، چاپ لبنان گزارش داد که وی به دستور پادشاه به عنوان مشاور ویژه پادشاه در امور امنیتی و همچنین دبیر کل سازمان امنیت ملی در مقام وزیر منصوب کرد.

در همین رابطه یک مقام امریکایی به روزنامه القدس العربی گفته است که انتخاب وی به این سمت بیشتر جنبه تشریفاتی دارد و وی قرار نیست دوباره سمت رسمی ای در عربستان به عهده بگیرد.

درگیری های شدید داعش با مخالفان اسد در حلب

گروه دولت اسلامی در عراق و شام موسوم به داعش درگیری های شدیدی را در شمال حلب در سوریه با مخالفان بشار اسد آغاز کرده است.

به گزارش شبکه خبری العربیه حدث، این درگیری ها طی یک ماه گذشته باعث کشته شدن حداقل 1700 نفر از نیروهای دو طرف شده است. داعش تلاش دارد کنترل شهر حلب را به طور کامل به دست گیرد و همانند شهر رقه آن را به پایگاهی برای خود تبدیل کند در حالی که نیروهای به اصطلاح "معتدل" مخالف اسد به نبرد با آنها برخواسته اند و از سوی دیگر ارتش و نیروی هوایی سوریه نیز با آنها در حال جنگ هستند.

به گفته این شبکه خبری نیروهای اسد بیشتر مواضع داعش را از طریق حملات هوایی بمباران می کنند و نبردهای میدانی عمدتا میان مخالفان معتدل اسد با داعش جریان دارد.

بلک واتر وزارت امور خارجه امریکا را تهدید به قتل کرد

مدیر شرکت بلک واتر، رئیس گروه تحقیقاتی وزارت امور خارجه امریکا را که در حال تحقیق بر سر فعالیت های این شرکت در عراق است را به قتل تهدید کرد.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، وزارت امور خارجه امریکا در پی تحقیقات اخیر این کشور دریافته است که شرکت بلک واتر قراردادهای چند میلیارد دلاری غیر قانونی در عراق امضا کرده که برای عقد این قراردادها دست کم 14 نفر را در عراق کشته است. افشای این مساله باعث خشم مدیران شرکت بلک واتر شده و آنها تهدید کرده اند در صورت افشای بیشتر جزئیات این قراردادها محققان وزارت امور خارجه امریکا را خواهند کشت.

دانیل کارول، مدیر پروژه های بلک واتر به جان ریچر، مقام ارشد وزارت امور خارجه امریکا که در حال بررسی پرونده های بلک واتر در عراق است پیام داده در صورتی که بخواهد بیش از این تحقیقات خود را درباره فعالیت های این شرکت در عراق ادامه دهد او را خواهد کشت و هیچ کس نمی تواند کاری برای او انجام دهد. ریچر در پاسخ به این تهدید گفت: «مدیران بلک واتر خیال می کنند که فراتر از قانون هستند.»

کش مکش میان بلک واتر با وزارت امور خارجه امریکا بر سر قراردادهای امنیتی این شرکت در عراق همچنان ادامه دارد.

تایید منع استفاده از برقع در فرانسه توسط اتحادیه اروپا

دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا تصمیم فرانسه برای منع پوشیدن برقع توسط زنان را تایید کرد و آن را مغایر با قوانین حقوق بشر ندانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این دادگاه همچنین گفت که کاری که مقام های فرانسوی می کنند کاملا مشروع و قانونی است و تصمیم آنها در راستای حفاظت از امنیت ملی و امنیت شهروندان صورت می گیرد و مغایر با قوانین حقوق بشر نیست.

پیش از این یک زن 24 ساله فرانسوی در اعتراض به این قانون شکایتی را به دادگاه عالی اتحادیه اروپا فرستاده بود که این دادگاه در رای اخیر خود اعتراض این زن را وارد ندانست.

تنها چهار کشور از جاسوسی های امریکا نجات یافتند

روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که بر اساس اطلاعاتی که ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان امنیت ملی امریکا، سی آی ای، منتشر کرده است تنها چهار کشور از کارهای جاسوسی و امنیتی امریکا در جهان مصون مانده اند.

بنا به این گزارش ایالات متحده امریکا در سال 2010 توافق نامه ای را با کشورهای بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند به امضا رساند که به موجب آن جاسوسی از این کشورها را متوقف خواهد کرد و کاری در این زمینه علیه آنها انجام نخواهد داد.

به گفته اسنودن به غیر از این چهار کشور دیگر کشورهای جهان از کارهای جاسوسی و امنیتی سازمان های امنیتی امریکا در امان نمانده اند.

انتصاب نخستین وزیر شیعه در عربستان

برای نخستین بار در تاریخ عربستان به دستور پادشاه این کشور یک شیعه به مقام وزارت رسید.

به گزارش روزنامه الوطن، دکتر محمد ابو ساق به دستور ملک عبدالله جانشین دکتر سعود المتحمی در وزارت کشور در امور مجلس شورا شده است.

دکتر محمد ابو ساق یکی از افراد امنیتی دستگاه امنیتی عربستان محسوب می شود که در نهاد امنیتی این کشور تا سمت سرتیپی رسیده است. وی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای عربستان بوده است. ابو سابق از اهالی منطقه نجران در جنوب عربستان است که اکثریت آن را شیعیان تشکیل می دهند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بلک واتر وزارت امور خارجه امریکا داعش پیمان ملی


نظر شما :