وقتی گل، اردوغان را عصبانی کرد

۰۴ تیر ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۶ کد : ۱۹۳۴۹۰۹ سرخط اخبار

نخست وزیر ترکیه تبریک عبدالله گل به عبدالفتاح سیسی را به مناسبت انتخابش به عنوان رئیس جمهوری مصر به باد انتقاد گرفت و گفت که چنین پیام هایی بی معناست.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته حریت، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، با اشاره به کودتای نظامی ارتش مصر در سال گذشته که به عزل دولت محمد مرسی انجامید، گفت: کشورهای غربی حتی این رویداد را کودتا خطاب نکردند.

 

وی در جمع سفیران اتحادیه اروپا تاکید کرد: کشورهای غربی و سایر کشورهای جهان این حادثه را کودتا نخواندند و حتی به فردی که پس از کودتا روی کارآمد پیام تبریک فرستادند چرا که به گفته آن ها انتخابات برگزار شده است.

 

اردوغان در این ضیافت نهار گفت: چنین پیام هایی بی معنا هستند چرا که ما نمی توانیم به دولتی که در نتیجه کودتا روی کار آمده است، تبریک بگوییم.

عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه در نیمه اول ژوئن پیام تبریک به سیسی فرستاد که اولین گام رسمی برای عادی سازی روابط میان آنکارا قاهره محسوب می شود.

عبدالله گل در پاسخ به این سوال که آیا با ارسال این پیام تبریک روابط ترکیه مصر به عصر جدیدی وارد می شود، گفت: ما در دو سوی سواحل مدیترانه هستیم. به نوعی می توان گفت که ما دو نیمه یک سیب هستیم.

 

در شرایطی که اردوغان به شدت کودتای مصر را تضییع می کند قاهره و آنکارا با احضار سفیران یکدیگر آن ها را "عنصر نامطلوب" خواندند و سطح روابط را کاهش دادند. این اتفاق که در پاییز سال گذشته رخ داد، به روابط دیرینه دو کشور لطمه زد.

کلید واژه ها: مصر کودتا


نظر شما :