مذاکرات شکست نخورده است

۳۱ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۲:۱۷ کد : ۱۹۳۴۷۲۴ سرخط اخبار

یک کارشناس مسایل سیاسی با اشاره به رایزنیهای اخیر ایران و 1+5 در وین با بیان اینکه مذاکرات را شکست خورده تلقی نمی کنم افزود: مذاکرات را به کوهنوردی از کوهی تشبیه می کنم که مذاکره کنندگان در بخشی از کوه که تماما صخره است با دشواری در حال حرکت هستند و لذا پیشرفت خیلی دشوار است.

صادق زیباکلام کارشناس مسایل سیاسی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برگزاری مذاکرات وین و ارزیابی اش از این دور مذاکرات گفت: مذاکرات انجام شده دو نکته اساسی دارد و دلیل اصلی که اینقدر مذاکره سخت و دشوار انجام می شود به خاطر وجود این دو نکته ثقل است.

وی نکته اصلی را از طرف غربی ها دانست و گفت: غرب ها می خواهند توان بالقوه هسته ای ایران آنقدر کاهش پیدا کند تا چناچه روزی ایران تصمیم گرفت سلاح هسته ای تولید کند آنها زمان زیادی داشته باشند تا تصمیمیات مقضی را بگیرند لذا از نظر آنها اگر ایران ده ها هزار سانتریفیوژ داشته و غنی سازی انجام دهد در مدت زمانی اندکی توانایی ساخت سلاح هسته ای را خواهد داشت.

زیباکلام با بیان اینکه غربی ها معتقدند تعداد سانتریفیوژها کم و حجم غنی سازی باید پایین باشد ادامه داد: این خواست اصلی غربی هاست و این مسئله از طرف غربی ها مهمترین اولویت است.

این کارشناس مسایل سیاسی در ادامه به خواست اصلی ایران نیز اشاره کرد و گفت: بر چیده شدن و پایان یافتن تحریمها در حداقل زمان ممکن خواست جمهوری اسلامی ایران است و تحریمها باید تا 4 یا 5 سال آینده پایان پذیرد در حالی که غربی ها از زمان 15 تا 20 سال صحبت می کنند.

وی با بیان اینکه مابقی مسایل مطرح شده در مذاکرات مربوط به جزییات است در مورد ارزیابی اش در مورد نتیجه مذاکرات گفت: من مذاکرات را شکست خورده تلقی نمی کنم بلکه مذاکرات را به کوهنوردی از کوهی تشبیه می کنم که مذاکره کنندگان در بخشی از کوه که تماما صخره است با دشواری در حال حرکت هستند و لذا پیشرفت خیلی دشوار است.

زیبا کلام با بیان اینکه همچنان عزم و اراده برای حل بحران هسته ای از سوی دو طرف وجود دارد افزود: علی رغم سرعت کم غربی ها و ایران برای رسیدن به توافق هسته ای جدی هستند.

این کارشناس مسایل سیاسی در مورد اینکه تمدید مهلت 6 ماهه برای ادامه مذاکرات به نفع کدامیک از طرفین است گفت: قطعا این مسئله به نفع جمهوری اسلامی ایران نیست زیرا تحریمها اقتصاد کشور را به بن بست کشانده و پیشرفت اقتصادی کشور را فلج کرده،واحدهای تولیدی قطعه لازم را ندارند و ارز محصولات صادراتی به راحتی وارد کشور نمی شود.

وی با اشاره به اینکه ما کره شمالی نیستیم که فقط با چین وتعداد معدودی از کشورها مراوده داشته باشیم ادامه ذاد: ما کشور 75 میلیون نفری هستیم که اقتصادش با اقتصاد جهانی وصل شده و به اقتصاد دنیا دنده شده اینها یعنی نمی توانیم به دور کشور دیوار بکشیم.

زیبا کلام در مورد این موضوع که چرا دو طرف در پایان این دور از مذاکرات نشست مشترک برگزار نکردند و لحن آقای ظریف نسبت به نشست های خبری گذشته متفاوتتر بود گفت: دلیل آن واضح است اگر یک آمار کلی بگیرید متوجه می شوید چقدر آقای ظریف درگیر مذاکرات بوده به طوری که این مذاکرات هم برای ظریف هم اشتون و هم جان کری خسته کننده شده است.

این کارشناس مسایل سیاسی با بیان اینکه غربی ها برای اولین بار متوجه شدند ایران در مذاکرات بسیار جدی است ادامه داد: ایران نیز متوجه شده غربی ها دنبال تغییر سیستم در ایران نیستند و دغدغه شان هسته ای است.

زیبا کلام در واکنش به این مسئله که تصمیم سخت را در مذاکرات کدامیک از طرفین باید بگیرید گفت: تصمیم سخت را باید دو طرف بگیرند ،غربی ها باید تصمیم بگیرند تحریمها را در یک بازه زمانی کمتری بردارند.


نظر شما :