مقام آمریکایی: همکاری با ایران در عراق را بررسی می‌کنیم

۲۶ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۴۰ کد : ۱۹۳۴۴۰۵ سرخط اخبار

بررسی موضوع همکاری آمریکا با ایران در عراق و  تأکید یک سناتور آمریکایی بر ضرورت برقراری این همکاری، ورود مذاکرات هسته ای ایران به مرحله ای حساس، ایجاد تغییراتی در تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا در دور جدید مذاکرات و فضاسازی رسانه های اسرائیلی علیه مذاکرات، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 
مقام آمریکایی: همکاری با ایران در عراق را بررسی می‌کنیم
 
به گزارش «تابناک»، طرح موضوع احتمال مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا در موضوع عراق از سوی یک مقام آمریکایی، مهمترین موضوعی است که امروز مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. به نوشته «رویترز»، بک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود گفته دولت آمریکا در حال بررسی گزینه گفت و گوی مستقیم با ایران درباره عراق است. به گفته وی، این گفت و گوهای احتمالی، بر موضوع یافتن راه هایی برای عقب راندن گروه های ترویست تکفیری در عراق متمرکز خواهد بود. رویترز معتقد است چنین اقدامی می تواند یک گام مهم در مسیر برقراری تعامل میان دو دشمن دیرینه، یعنی ایران و آمریکا باشد.
 
مقام آمریکایی: همکاری با ایران در عراق را بررسی می‌کنیم
 
از سوی دیگر، یکی از سناتورهای آمریکایی نیز از ضرورت کمک گرفتن از ایران برای حل بحران عراق سخن گفته است. به نوشته «بیزنس اینسایدر»، لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی اظهار داشته ایالات متحده برای جلوگیری از سقوط دولت عراق به همکاری ایران نیاز دارد و باید بدین منظور، وارد گفت و گو با ایران شود. وی اظهار داشته: «ما احتمالاً برای حفظ بغداد به کمک آن ها نیاز خواهیم داشت». گراهام گفته هرچند ممکن است این موضوع چندان برای آمریکایی ها جالب نباشد، اما اجتناب ناپذیر است. 
 
مقام آمریکایی: همکاری با ایران در عراق را بررسی می‌کنیم
 
اما در حالی که دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 امروز در وین آغاز می شود، بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی نیز به این موضوع اختصاص یافته است. سایت شبکه خبری «بلومبرگ» با انتشار گزارشی در این زمینه، می نویسد با نزدیک شدن به زمان پایان ضرب الاجل شش ماهه تعیین شده برای رسیدن به توافق نهایی، مذاکرات هسته ای ایران وارد مرحله ای حساس شده است. این سایت اشاره می کند که ماه گذشته و در پی ناکامی طرفین در آغاز روند نگارش پیش نویس توافق نهایی، مذاکرات با مانع مواجه شد؛ اما قرار است این بار دیپلمات های ارشد دو طرف کار نگارش متن را آغاز کنند. 
 
مقام آمریکایی: همکاری با ایران در عراق را بررسی می‌کنیم
 
در همین حال، روزنامه «لس آنجلس تایمز» با انتشار مطلبی از ایجاد تغییراتی در تیم مذاکره کننده آمریکا و اضافه شدن دیپلمات شماره 2 این کشور به این تیم خبر داده است. این روزنامه می نویسد در اقدامی که نشانه افزایش بحث فوریت در مذاکرات است، دولت آمریکا دیپلمات های شماره 2 و شماره 3 خود را با هم به مذاکرات می فرستد. بر این اساس، در دور جدید گفت و گوها در وین، ویلیام برنز، قائم مقام وزارت خارجه آمریکا، وندی شرمن، معاون این وزارتخانه و سرپرست تیم مذاکره کننده آمریکا را همراهی می کند. برنز فردی است که گفته می شود در جریان مذاکرات ژنو، هدایت گفت و گوهای محرمانه ایران و آمریکا را بر عهده داشته است.
 
مقام آمریکایی: همکاری با ایران در عراق را بررسی می‌کنیم
 
اما در این میان، مطبوعات اسرائیلی، مطابق معمول تلاش خود را برای فضاسازی علیه مذاکرات هسته ای ایران آغاز کرده اند. در این راستا، روزنامه «تایمز اسرائیل» با انتشار مطلبی از کوتاه بودن زمان برای رسیدن ایران و 1+5 به توافق در موضوع هسته ای سخن گفته است. این روزنامه می نویسد مذاکرات ایران و قدرت های جهانی در حالی وارد پنجمین دور خود در وین شده که پنج هفته مانده به پایان مهلت تعیین شده برای توافق نهایی، دو طرف هنوز در موضوعات اساسی با یکدیگر اختلاف دارند. این روزنامه در ادامه گزارشی را درباره روند مذاکرات تاکنون و نیز مهمترین موضوعات مورد بحث منتشر کرده است.

کلید واژه ها: مطبوعات مذاکرات هسته ای ایران


نظر شما :