در دیدار دو مقام ارشد ایرانی و سعودی چه گذشت؟

۲۱ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۹ کد : ۱۹۳۴۱۷۵ سرخط اخبار

ارزیابی یک نشریه آمریکایی از پیام های دیدار دوجانبه ایران و ایالات متحده، ادامه گفت و گوهای دوجانبه میان ایران و کشورهای عضو 1+5، بازتاب سخنان روحانی درباره پایبندی ایران به تلاش ها برای حصول توافق هسته ای، دیدار مقامات ارشد ایرانی و سعودی و عدم توافق ایران و ترکیه بر سر قیمت گاز، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 
در دیدار دو مقام ارشد ایرانی و سعودی چه گذشت؟
 
به گزارش «تابناک»، در پایان دو روز مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در ژنو، بخش مهمی از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران به این موضوع اختصاص یافته است. در این زمینه، «کریستین ساینس مانیتور» بر خلاف ارزیابی های موجود، با انتشار تحلیلی استدلال کرده که دیدار هئیت های دپپلماتیک ایران و آمریکا، می توان علامتی «نگران کننده» برای مذاکرات هسته ای باشد. به عقیده این نشریه، برگزاری ملاقات از پیش برنامه ریزی نشده میان ایران و ایالات متحده، نشانگر شدت اختلافات موجود میان دو طرف و تلاش دیپلمات ها برای برگرداندن مذاکرات به مسیر اصلی خود است. 
 
در دیدار دو مقام ارشد ایرانی و سعودی چه گذشت؟
 
از سوی دیگر، بسیاری دیگر از مطبوعات بین المللی، توجه خود را به موضوع ادامه دیدارهای دوجانبه میان ایران و هیئت های گروه 1+5 معطوف کرده اند. روزنامه «شانگهای دیلی» در مطلبی در این زمینه از برگزاری گفت و گوهای هسته ای جداگانه میان ایران با فرانسه و آلمان خبر داده و به نقل از سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران می نویسد این گفت و گوها طی روزهای آتی برگزار خواهد شد. عراقچی اشاره کرده که دیدار با هیئت فرانسوی، روز چهارشنبه (امروز) در ژنو و دیدار با هیئت آلمانی نیز یکشنبه هفته آینده در تهران برگزار خواهد شد. 
 
در دیدار دو مقام ارشد ایرانی و سعودی چه گذشت؟
 
سخنان رئیس جمهور ایران درباره پایبندی کشور به توافق هسته ای با گروه 1+5، موضوع دیگری است که مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. روزنامه «گالف تودی» می نویسد در شرایطی که ایران و آمریکا مشغول انجام مذاکرات هسته ای دوجانبه بودند، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، گفته کشورش همه تلاش خود را برای دستیابی به توافق نهایی هسته ای انجام خواهد داد. روحانی اشاره کرده که ایران آماده است هم در موضوع هسته ای و هم درباره تحریم های ناعادلانه وضع شده علیه کشور، پای میز مذاکره آمده و برای یافتن یک راه حل تلاش نماید. 
 
در دیدار دو مقام ارشد ایرانی و سعودی چه گذشت؟
 
در میان دیگر مطالب، خبرگزاری کویت اظهارنظر معاون وزارت خارجه ایران درباره دیدارش با یکی از مقامات ارشد سعودی را بازتاب داده است. این خبرگزاری می نویسد حسین امیر عبداللهیان، معاون امور عرب و آفریقای وزارت خارجه ایران گفته دیدار کوتاهش با سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد سعودی در حاشیه مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید مصر، سازنده بوده است. به گفته وی، در این دیدار دو طرف مراتب احترام رئیس جمهور ایران و پادشاه سعودی به یکدیگر را به طرف مقابل ابلاغ و تأکید کرده اند که تهران و ریاض باید در پی تأمین ثبات و توسعه برای هر دو کشور و همچنین کلیت منطقه باشند.
 
در دیدار دو مقام ارشد ایرانی و سعودی چه گذشت؟
 
در نهایت، در مطلبی اقتصادی، برخی از مطبوعات، از جمله «دیلی استار» لبنان از عدم موفقیت ایران و ترکیه برای توافق بر سر قیمت گاز صادراتی ایران خبر داده اند. این روزنامه می نویسد تهران و آنکارا از دستیابی به توافق بر سر قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه بازمانده اند؛ اما به گفته مقامات، بار دیگر برای بحث در این زمینه با یکدیگر دیدار خواهند کرد. دیلی استار در ادامه اظهارات تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه را مورد توجه قرار داده که مدعی شده گاز ایران، گران ترین گازی است که ترکیه از کشورهای مختلف خریداری می کند و به نظر مقامات ترک، ایران در نهایت با ارائه تخفیف در این زمینه موافقت خواهد کرد.

کلید واژه ها: مطبوعات


نظر شما :