سربازی که بلای جان اوباما شد

۱۷ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۳ کد : ۱۹۳۳۹۴۳ سرخط اخبار

روزی که باراک اوباما در باغ گل رز کاخ سفید، با افتخار خبر آزادی آخرین اسیر جنگی آمریکا را اعلام می کرد، به ذهنش هم نمی رسید که این نمایش قدرت دیپلماتیک، ۲ساعت هم دوام نمی آورد.

به گزارش همشهری، بو برگدال، سرباز 28ساله آمریکایی که بعد از 5سال اسارت نزد طالبان، در چارچوب معامله ای بزرگ و در مقابل آزادی 5مقام زندانی طالبان در گوانتانامو، آزاد شد، اکنون به بزرگ ترین دردسر رئیس جمهور آمریکا تبدیل شده است. برنامه استقبال از این سرباز زندانی که قاعدتا برای آمریکایی ها باید همچون قهرمان ملی باشد، لغو شده و به جای مراسم استقبال، دستگاه قضایی ارتش مشغول تهیه پرونده ای برای رسیدگی به خطاهای این سرباز است.

هر روز هم خاطره ای جدید از همقطاران سرباز برگدال درباره خطاهای او منتشر می شود. اکنون اوباما در مقابل پرسش ها و حملات تندی از سوی رسانه ها، افکار عمومی آمریکا و همچنین کنگره قرار گرفته است. جمهوریخواهان و حتی برخی دمکرات های کنگره، دولت اوباما را به خاطر مشورت نکردن با نمایندگان قبل از انجام این معامله مورد پرسش قرار داده و به باد انتقاد گرفته اند.

دولت اوباما می گوید که به خاطر حفظ جان این سرباز مجبور بوده جزئیات این معامله را تا لحظه آخر مخفی نگه دارد. از سوی دیگر خانواده های چند سربازی که در سال های اخیر در جریان جست وجو برای یافتن برگدال جان خود را در چند عملیات از دست داده اند، اکنون خواستار محاکمه این جوان شده اند. مدارکی که به تازگی منتشر شده نشان می دهد که برگدال، دست کم 2بار برای فرار از ارتش تلاش کرده بوده و شاید دستگیری اش توسط طالبان هم اساسا نوعی تسلیم او به طالبان بوده است.

مکالمات رادیویی ردیابی شده نشان داده است که برگدال در تماس هایی با کسانی که ظاهرا از فرماندهان طالبان بوده اند، به آنها گفته که قصد گفت وگو با آنها را دارد. سرانجام یک شب او بدون سلاح از مقر خود خارج می شود و دیگر اثری از او یافت نمی شود تا اینکه روزها بعد طالبان اعلام می کند که یک سرباز آمریکایی را در اسارت دارد. برگدال که 2روز پیش توسط طالبان به آمریکا تحویل داده شده ، شرایط جسمی و روانی نامناسبی دارد و هنوز قادر به صحبت کردن نیست. این در حالی است که این معامله، نوعی نمایش قدرت برای طالبان در مقابل آمریکا به نظر می رسد. اکنون برخی جمهوریخواهان حتی از ضرورت استیضاح اوباما به خاطر این ماجرا سخن می گویند و خواستار عذرخواهی او از مردم شده اند.

کلید واژه ها: برگدال سرباز


نظر شما :