آمریکا کمک‌های نظامی به تایلند را تعلیق کرد

۰۳ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۳۴ کد : ۱۹۳۳۲۶۸ سرخط اخبار

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه از لغو یک سوم کمک های نظامی این کشور به تایلند در پی کودتا در بانکوک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، واشنگتن روز جمعه اعلام کرد این کشور 3.5 میلیون دلار از کمک های نظامی خود به تایلند را به حالت تعلیق درآورده است. این مبلغ حدود یک سوم از مجموع کمک نظامی ای است که آمریکا سالانه به تایلند ارائه می کند.

«مری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن اعلام این خبر، گفت لغو باقی مانده کمک 10.5 میلیون دلاری به تایلند نیز در دست بررسی است.

هارف که در نشست خبری هفتگی صحبت می کرد، با اشاره به کودتای نظامیان در تایلند، گفت: «ما تقریبا حدود 3.5 میلیون دلار را تعلیق کرده ایم. ما داریم همه برنامه ها را بررسی می کنیم تا اگر لازم است، موارد دیگری هم تعلیق شوند، این کار صورت گیرد.»

آمریکا پس از آنکه فرمانده ارتش تایلند روز جمعه رسما اعلام کودتا علیه دولت کرد، از این اقدام انتقاد کرده و خواستار بازگرداندن قدرت به غیرنظامیان شده بود.

هارف نیز در این مورد گفته است: «ما احیای فوری حاکمیت قانون، بازگشت به دموکراسی و البته احترام به حقوق بشر در این دوره ناآرامی را خواستاریم.»

آمریکا برای اثرگذاری بر سیاست های کشورهای مختلف، سالانه کمک هایی را در قالب برنامه های نظامی، آموزش و مدنی به این کشورها کمک می کند، تا در مواقع نیاز از آن ها به عنوان اهرمی برای پیشبرد اوضاع در راستای نظرات خود استفاده کند. واشنگتن در جریان ناآرامی های سال گذشته مصر که به روی کار آمدن نظامیان منجر شد، تلاش کرد از این ابزار برای کنترل اوضاع استفاده کند، اما تعلیق این کمک ها نتوانست تأثیری برای تحولات داخلی مصر داشته باشد.

کلید واژه ها: تایلند


نظر شما :