بازتاب انتشار گزارش جدید آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران

۰۳ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۲۹ کد : ۱۹۳۳۲۵۷ سرخط اخبار

تقدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی از همکاری ایران در اجرای توافقات هسته ای و تأیید کاهش ذخایر اورانیوم با درصد بالای ایران، اعمال تحریم هایی از سوی آمریکا علیه یک شخصیت سیاسی ایرانی و تکذیب خبر سفر نخست وزیر دولت فلسطینی به تهران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 
بازتاب انتشار گزارش جدید آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران
 
به گزارش «تابناک»، با انتشار متن رسمی گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران، بخش عمده ای از مطالب مطبوعات بین المللی به این موضوع اختصاص یافته است. خبرگزاری کویت ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد آژانس همکاری ایران در اجرای پنج اقدام مورد توافق برای تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای این کشور را مورد تقدیر قرار داده و آن را «گامی به پیش» خوانده است. این خبرگزاری اشاره می کند که در گزارش 20 صفحه ای جدید آژانس آمده ایران گام های محکمی را در جهت همکاری با این نهاد بین المللی برداشته است.
 
بازتاب انتشار گزارش جدید آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران
 
در همین زمینه، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» به موضوع تأیید کاهش ذخایر اورانیوم با درصد بالای ایران از سوی آژانس اشاره کرده است. این سایت می نویسد از زمان آغاز روند اجرای توافقنامه مقدماتی هسته ای، ذخایر اورانیوم با درصد بالای ایران 82 درصد کاهش یافته است. بر این اساس، میزان ذخایر اورانیوم 20 درصدی ایران از 209 کیلوگرم در ماه ژانویه به 38.4 کیلوگرم کاهش یافته است. در گزارش آژانس تأیید شده که از زمان گزارش قبلی آژانس و طی سه ماهه اخیر، ایران میزان 123 کیلوگرم اورانیوم را رقیق و یا تبدیل کرده است. به این ترتیب، ایران اقدامات اعتمادساز مشخص شده را تاکنون به درستی انجام داده است.
 
بازتاب انتشار گزارش جدید آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران
 
اما موضوع اعمال تحریم هایی از سوی آمریکا علیه یک شخصیت سیاسی ایرانی، موضوع دیگری است که مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته «رویترز»، ایالات متحده روز گذشته به دلیل آنچه اعمال محدودیت از سوی یک مقام ایرانی در مقابل آزادی بیان خوانده، این فرد را مورد تحریم قرار داده است. وزارت خزانه داری آمریکا که مسئولیت اعمال این تحریم را بر عهده داشته، اعلام کرده که این موضوع ارتباطی با مذاکرات هسته ای ایران ندارد. فرد مورد تحریم، مرتضی تمدن، استاندار سابق تهران است که به دلیل اقدامات خود در زمان استانداری مورد تحریم آمریکا قرار گرفته است.
 
بازتاب انتشار گزارش جدید آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران
 
در میان دیگر مطالب، خبرگزاری «آناتولی» ترکیه از نبود برنامه ای از سوی نخست وزیر دولت فلسطینی برای سفر به ایران خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد یک مقام نزدیک به سازمان فلسطینی حماس، ضمن تکذیب گزارش برخی رسانه ها، گفته اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت فلسطینی برنامه ای برای سفر به ایران دارد. پیش از این اعلام شده بود که هنیه قصد دارد با سفر به تهران، در هفتمین مجمع اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی شرکت کند. با این حال، به گفته این منبع نزدیک به حماس، هنیه در این اجلاس حاضر نخواهد شد و تنها از طریق ویدئو کنفرانس به سخنرانی خواهد پرداخت. 
 
بازتاب انتشار گزارش جدید آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران
 
در نهایت، باید اشاره کرد که موضوع صدور حکم دادگاهی در ایران برای فیلتر کردن سایت اشتراک عکس «اینستاگرام»، از دیگر موضوعاتی است که در شمار زیادی از مطبوعات و رسانه ها بازتاب یافته است. روزنامه «گلوب اند میل» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد دادگاهی در ایران، در پی یک شکایت و به دلیل نگرانی های موجود درباره حریم خصوصی، حکم فیلتر شدن سایت مذکور را داده است. این روزنامه می نویسد سایت های اجتماعی چون یوتیوب، توئیتر و فیسبوک در ایران فیلتر هستند، اما بسیاری از جوانان و فعالان اینترنتی ایران با استفاده از فیلترشکن و دیگر ابزارها به آن ها دسترسی پیدا می کنند.

 

کلید واژه ها: مطبوعات ذخایر اورانیوم


نظر شما :