داستان "دیپلماسی توئیتری" ایران و امریکا

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۳:۰۶ کد : ۱۹۳۳۱۱۲ سرخط اخبار

شبکه خبری "ان بی سی" امریکا اخیرا با انتشار گزارشی از چگونگی تاثیرگذاری رسانه های اجتماعی بر تغییر روند مذاکرات هسته ای میان ایران و امریکا سخن گفته بود. اکنون همزمان با گذشت 5 ماه از زمان توافق هسته ای شش ماهه ژنو میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 فرصت خوبی برای بررسی روابط "توئیتری" مقام های رسمی ایرانی و امریکایی فراهم شده است.

به گزارش "تدبیر"، سایت "ونچور بیت" با انتشار به تغییر فضای سیاسی در ایران پس از روی کارآمدن دولت "حسن روحانی" رییس جمهوری ایران می نویسد:"در سال 2013 میلادی، "محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری پیشین ایران جای خود را به "حسن روحانی" داد. در ترکیب کابینه "روحانی" نام "محمد جواد ظریف" به عنوان وزیر امور خارجه به چشم می خورد فردی که تحصیلکرده امریکا بود. در اوایل دوران تصدی او بر دستگاه دیپلماسی انتشار پیام تبریک به یهودیان جهان از سوی "ظریف" به مناسبت عید "روش هشانا" همگان را شگفت زده کرد. پس از آن پیام توئیتری منتشر شده از سوی "حسن روحانی" نشان داد که رویکرد مصالحه جویانه "ظریف" حقیقی بوده است. "روحانی" در پیام توئیتری خود گفته بود:"ایران آماده تعامل سازنده با جهان به خصوص در زمینه برنامه هسته ای است."

این سایت در ادامه می افزاید:"از جمله موارد دیگری که می توان به حضور فعال اعضای کابینه دولت "روحانی" و شخص او در فضای مجازی اشاره کرد کلیپی بود که در حمایت از او در سایت "یوتیوب" منتشر شد. پس از ابراز حسن نیت ایران، "جان کری" وزیر امور خارجه امریکا اظهار داشت که "اوباما" رییس جمهوری امریکا برای نخستین بار در طول دهه های گذشته آماده مذاکره با رییس جمهوری ایران است. پس از آن بود که "اوباما" و "روحانی" مکالمه ای تلفنی داشتند مکالمه ای که از آن به عنوان رویدادی تاریخی در روابط ایران و امریکا پس از گذشت بیش از سه دهه قطع روابط دیپلماتیک دوجانبه یاد شد. "روحانی" از طریق صفحه خود در توئیتر این موضوع را تایید کرد و اظهار داشت که دو طرف برای "حل هر چه سریع تر مسائل موجود درباره برنامه هسته ای ایران" مکالمه داشته اند.

این سایت در ادامه به پاسخ های رد و بدل شده "توئیتری" و "یوتیوبی" میان وزرای امور خارجه ایران و فرانسه پرداخته و در این باره می افزاید:"لوران فابیوس" وزیر امور خارجه فرانسه اظهار داشته بود که ایران بر سر برنامه هسته ای خود موضع یکپارچه ای ندارد. پس از این اظهارات وزیر امور خارجه ایران با انتشار پیامی در توئیتر به او پاسخ داد و اظهار داشت آیا این ایران است که قصد وضع تحریم های تازه را دارد و در روند مذاکرات هسته ای کارشکنی می کند؟

او سپس با انتشار سخنانی ویدئویی از طریق "یوتیوب" اظهار داشت که انرژی اتمی بحثی برای تامین امنیت آینده فرزندان ماست. او در پاسخ به این پرسش که چرا "یوتیوب" را برای نظراتش برگزیده اظهار داشت که این پیشنهاد یکی از دوستان جوانش بوده است. دو هفته پس از آن شواهد نشان داد که این فیلم بر مقام های امریکایی تاثیر گذاشته است چنان چه وزیر امور خارجه امریکا اظهار داشت که امیدهای زیادی برای توافق با ایران حاصل شده است. پس از پایان مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 "ظریف" و "روحانی" با انتشار پیام در توئیتر از توافق موقت هسته ای میان طرفین خبر دادند و از آن تحت عنوان "موفقیت" یاد کردند. "روحانی" در پیام خود در توئیتر اظهار داشت که ایران غرب در مسیر همکاری سازنده گام بر می دارند."

کلید واژه ها: توئیتر


نظر شما :