نه تهران گزینه دیگری دارد و نه واشینگتن

ایران و آمریکا محکوم به موفقیت در مذاکرات هستند

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۱:۲۱ کد : ۱۹۳۲۷۱۰ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
طرف های مذاکرات به نوعی محکوم به موفقیت هستند. وی افزود: در طرف غربی ، هیچ پلن بی (Plan B) واقعی وجود ندارد.همه از پیامدهای شکست مذاکرات مطلع هستند. به گفته او هم ایرانیان خواستار توافق هستند و هم کاخ سفید.
ایران و آمریکا محکوم به موفقیت در مذاکرات هستند

دیپلماسی ایرانی: دیپلمات ها از این هفته تدوین پیش نویس توافق هسته ای نهایی را آغاز می کنند که به تحریم های نفتی و بانکی در مقابل محدودیت برنامه های هسته ای ایران پایان می دهد. مذاکرات پنج روزه وین؛ طولانی ترین دور مذاکراتی است که از زمان توافق هسته ای مقدماتی نوامبر گذشته برنامه ریزی شده است. دو طرف تا 20 جولای( 29 تیر) فرصت دارند تا توافق نهایی را تدوین و آن را امضاء کنند.

فرانسوا نیکولو،تحلیلگر سیاسی و سفیر سابق فرانسه در ایران در گفت و گو با بلومبرگ اظهار داشت: طرف های مذاکرات به نوعی محکوم به موفقیت هستند. وی افزود: در طرف غربی ، هیچ پلن بی (Plan B) واقعی وجود ندارد.

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی در ماه های اخیر تعداد زیادی از دیپلمات ها شامل وزرای خارجه اتریش و سوئد و نمایندگان شرکت های بین المللی به ایران سفر کرده اند. 600 شرکت فعال در بخش انرژی نیز هفته گذشته در کنفرانس سرمایه گذاری تهران شرکت کردند. روسیه و ایران نیز در حال مذاکره بر سر تکنولوژی های چندگانه و امضاء قراردادهایی در بخش انرژی هستند.

آریان طباطبایی، محقق امنیت هسته ای در دانشگاه هاروارد می گوید: همه از پیامدهای شکست مذاکرات مطلع هستند. به گفته او هم ایرانیان خواستار توافق هستند و هم کاخ سفید.

در حالی که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا شانس موفقیت مذاکرات را 50 درصد می داند، مذاکرات هسته ای به سرپرستی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ادامه دارد. حضور این دو مقام عالی رتبه در مذاکرات نشان دهنده تمایل واقعی به مصالحه است.

ایران پذیرفته است که راکتور اراک را به منظور کاهش تولید پلوتونیوم بازطراحی کند و با بازرسی های گسترده تر موافقت کند . همچنین آمریکا نیز از درخواست قبلی خود مبنی بر متوقف شدن تمامی فعالیت های غنی سازی در ایران عقب نشینی کرده است.

کریم سجادپور، تحلیلگر موسسه کارنگی می گوید: سه سال پیش خرد جمعی بر این بود که  تهدید حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران فوری است و اکنون خرد جمعی بر این است که توافق هسته ای جامع فوری است.  وی می افزاید: اما به نظر می رسد چیزی در بین این دو اتفاق بیفتد. یعنی نه یک صلح جامع و نه یک جنگ تمام عیار، بلکه یک روند تشنج زدایی تدریجی.

مذاکرات هسته ای به سرپرستی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ادامه دارد. حضور این دو مقام عالی رتبه در مذاکرات نشان دهنده تمایل واقعی به مصالحه است.

این در حالی است که در روزهای اخیر وندی شرمن ، مذاکره کننده ارشد آمریکایی به همراه سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا  به اسرائیل سفر کردند تا در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به وی اطمینان دهد که واشینگتن عزم راسخی در بازداشتن ایران از ورود به باشگاه هسته ای دارد.

هرچند نتانیاهو توافق هسته ای ژنو را اشتباهی تاریخی می داند و ادعا می کند ایران به زودی یک کشور هسته ای خواهد شد، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی اسرائیل با او هم نظر نیست. او می گوید ایران دست کم یک دهه با هسته ای شدن فاصله دارد.

از سوی دیگر تندروها در ایران نیز به مخالفت با مذاکرات هسته ای ادامه می دهند. آنها جنبشی را تحت عنوان «ما دلواپسیم » به راه انداخته اند. همچنین برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز می کوشند ظریف را به دلیل به رسمیت شناختن هولوکاست، استیضاح کنند.

ولی نصر، تحلیلگر امور ایران بر این باور است که موضوع بزرگ پیش روی دو طرف جزئیات فنی نیست، بلکه مساله این است که آنها باید توافق هسته ای را برای مخاطبان داخلی توجیه کنند.

علی واعظ، تحلیلگر ارشد گروه بین المللی بحران می گوید مسائل حل نشده شامل ظرفیت غنی سازی ، تعدیل تحریم ها و سمت و سوی تحقیقات هسته ای در آینده می شود. به گفته وی برخی از این موضوعات تا لحظات آخر حل نشده باقی می مانند. به این ترتیب با توحه به پیشنهادهایی که دو طرف روی میز می گذارند، می تواند میزان پیشرفت را مورد قضاوت قرار داد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: مذاکرات هسته ای موفقیت


نظر شما :