النهار نوشت:

خشم امریکا از پیشنهاد رشوه عربستان به روسیه

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۳۲۶۶۹ اخبار اصلی خاورمیانه
قطعا روسیه کشور پهناوری است و اکثر زیربناهای مدنی و نظامی‌اش توسعه یافته است. اما همچنان به عنوان یک کشور بزرگ که با امریکا اختلاف دارد و مصالحی هم با آن دارد باقی خواهد ماند. آیا عربستان به این مصالح اعتقاد دارد یا می‌تواند آنها را تامین کند؟
خشم امریکا از پیشنهاد رشوه عربستان به روسیه

دیپلماسی ایرانی: سرکیس نعوم، روزنامه نگار مشهور لبنانی روزنامه النهار در گفت وگو با پژوهشگر معروف زن امریکایی در یکی از مراکز پژوهشی مشهور امریکا در نیویورک درباره مشکل جدید روسیه و اوکراین و به دنبال آن مسکو با امریکا و کشورهای اروپایی می پرسد، وی جواب می دهد: «ولادیمیر پوتین در طولانی مدت با کاری که بر سر شبه جزیره کریمه کرد، شکست خواهد خورد. آن را اشغال یا آن طور که خودش می گوید بنا به میل اکثریت مردم آن که بیشتر روس هستند به سرزمین روسیه برگرداند، اما بعد از آن چه می خواهد بکند؟ این قصه سال ها ادامه خواهد یافت و در آخر شکست خواهد خورد.»

این خانم پژوهشگر که نعوم نامی از او به میان نمی آورد درباره دلایل این ادعای خود می گوید: «برای این شکست می خورد که هیچ استراتژی یا سیاست اجرایی بر سر آن ندارد. یعنی به نظر می رسد که استراتژی ای ندارد برای این که برای ابراز وجود نیاز به طرح ها و انجام امور ضروری ای دارد تا بتواند در برابر برنامه های آتی امریکا علیه آن بایستد.»

وی درباره عربستان و روابطش با امریکا نیز می گوید: «عربستان از امریکا خشمگین است و در بعضی موارد هم حق دارد برای این که امریکا گشایش در روابط با ایران را آغاز کرد بدون این که ریاض را در جریان بگذارد. برای این که سیاستی را در سوریه پیش گرفت که خوشش نیامده است. اما آیا روابط کشورهای هم پیمان به این شکل درمان می شود؟ با خشم و تهدید و خط و نشان کشیدن؟ یا با تمایل به موسکو و وعده 16 میلیارد دلاری به آن؟ این رفتارها غیر قابل قبول است. لازم بود چه اتفاقی می افتاد؟ آیا این تلاش برای رشوه دادن به پوتین نیست؟ آیا پوتین به 14 یا 16 میلیارد دلار نیاز دارد؟ قطعا روسیه کشور پهناوری است و اکثر زیربناهای مدنی و نظامی اش توسعه یافته است. اما همچنان به عنوان یک کشور بزرگ که با امریکا اختلاف دارد و مصالحی هم با آن دارد باقی خواهد ماند. آیا عربستان به این مصالح اعتقاد دارد یا می تواند آنها را تامین کند؟ یا این که امریکا تنها خودش می تواند با روسیه به تفاهم برسد؟ بنابر این چگونه عربستان نماینده ای را به روسیه می فرستد بدون این که با امریکا به عنوان اولین هم پیمان یا حتی نخستین حامی اش مشورت کند؟ آیا این راه صحیحی است که عربستان برای ابراز خشمش اتخاذ کرده است؟ آیا امریکا می تواند عربستان را برای رفتن به سمت روسیه مجازات کند؟»

قصه عربستان و امریکا قصه زنی است که با شوهرش اختلاف دارد. بعد از هر اختلافی زن قهر می کند و شوهرش را تهدید به ترک یا طلاقش می کند. همین رفتار را مرد هم می کند. در آخر این قدر از این حرف ها می زنند که خودشان کلافه می شوند. آیا این چیزی است که عربستان از امریکا می خواهد؟

وی سپس می گوید: «قصه عربستان و امریکا قصه زنی است که با شوهرش اختلاف دارد. بعد از هر اختلافی زن قهر می کند و شوهرش را تهدید به ترک یا طلاقش می کند. همین رفتار را مرد هم می کند. در آخر این قدر از این حرف ها می زنند که خودشان کلافه می شوند. آیا این چیزی است که عربستان از امریکا می خواهد؟ به هر حال من انتقادهای بسیاری از عربستان دارم، درباره نهادها یا احترام به حقوق بشر یا حقوق زن. به اعتقاد من تداوم راهش به این شیوه روزی حکومتش را مورد تهدید قرار خواهد داد.»

وی درباره آینده عربستان و جنگ شیعه و سنی ای که به راه افتاده است و عربستان به حمایت از جریان های تندروی وهابی علیه شیعیان برخواسته است نیز می گوید: «من فکر نمی کنم عربستان ظرف سه تا پنج سال آینده تغییر کند شاید این تغییر در طول 10 سال شاید هم بیشتر رخ دهد اما در کوتاه مدت اتفاقی نمی افتد. زمانی که امریکا از نفت عربستان بی نیاز شود و خود به اندازه کافی نفت داشته باشد یا این که با افزایش تولید نفت لیبی و عراق جایگزین نفت عربستان را بیابد و قیمت نفت 80 دلار در هر بشکه برسد. اکنون 120 دلار است. در صورت پایین آمدن قیمت نفت و کاهش درآمدهای نفتی و خرج ذخایر ارزی اش این مساله بر مردم عربستان تاثیر مستقیم می گذارد و آن گاه احتمال این که مردم علیه هیئت حاکمه سر به شورش بردارند، وجود دارد. تنها مساله ای که باعث شده است عربستان سرپا باشد شکوفایی مالی است. وقتی که این شکوفایی متوقف شود مردم به حرکت می افتند.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: امريكا و عربستان عربستان و روسيه


نظر شما :