ناو هواپیمابر ساخت ایران در راه است

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۴:۰۶ کد : ۱۹۳۲۶۳۵ سرخط اخبار

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به رونمایی از ناوشکن جدید پیشرفته «دماوند» تا پایان امسال، از توانمندی و آمادگی این نیرو برای ساخت ناو هواپیمابر و زیردریایی خبر داد.

امیر دریادار حبیب الله سیاری در جریان بازدید از مؤسسه اطلاعات، در گفت وگویی، به سوال هایی در زمینه آخرین دستاوردها در حوزه ساخت تجهیزات نظامی، اهداف حضور دریادلان در آب های آزاد، مقابله با دزدان دریایی و اهم فعالیت های نداجا پاسخ داد. توانایی و آمادگی این نیروی راهبردی برای ساخت ناو هواپیمابر، موضوعی است که فرمانده نداجا برای نخستین بار به آن اشاره کرد.

ناو هواپیمابر از جمله تجهیزات نظامی به شمار می آید که فقط تعداد انگشت شماری از کشورهای دنیا توانایی ساخت آن را دارند که به طور حتم توانمندی ارتش ایران برای ساخت این ناو، نقطه عطفی در میزان قدرت نظامی کشورمان خواهد بود.

اهمیت استفاده از دریا

فرمانده نداجا در ابتدای این مصاحبه بااشاره به اهمیت دریا و استفاده از منافع و منابع حاصل از آن، گفت: امروز بیش از 90 درصد تجارت ما از طریق دریا انجام می گیرد و براساس فرمایش مقام معظم رهبری «منافع کشور در دریا، منافع راهبردی و کلان است». برهمین اساس توسعه دریا محور کشور باید در صدر امور قرار بگیرد، زیرا منابع و منافع زیادی در دریا وجود دارد که هنوز از آنها استفاده نکرده ایم که در صورت تحقق این موضوع در زمینه های مختلف از جمله اقتصادی، شاهد رشد بیشتری خواهیم بود.

وی افزود: استفاده از منابع و منافع دریا، راه توسعه کشور در ابعاد مختلف از جمله انرژی، غذا، گردشگری و ایجاد کار به شمار می آِید که لازمه موفقیت در این راه، فرهنگسازی در جامعه است و رسانه ها می توانند کمک قابل توجهی برای تحقق این هدف ارزشمند، انجام دهند.

امیر سیاری درباره اهداف و ماموریت اصلی نداجا، تأکید کرد: حفاظت و پاسداری از مرزهای آبی و آب های سرزمینی، منطقه نظارت انحصاری و اقتصادی و فلات قاره و همچنین حفاظت از منابع و منافع ایران در همه این آب ها، جزو ماموریت اصلی نیروی دریایی است که از سال 86 و با تدبیر فرمانده معظم کل قوا، حضور در دریاهای آزاد برای نشان دادن اقتدار کشور و نتایج حاصل از آن هم در دستورکار نداجا قرار گرفت.

وی یادآور شد: معظم له در ابتدای کار، منطقه ماموریت اولیه را تا 10 درجه شمالی مشخص فرمودند که نداجا پس از حضور موفق در این منطقه به آب های آزاد دیگر جهان از جمله دریای سرخ، مدیترانه، اقیانوس آرام و اطلس راه یافت.

 مقابله با دزدی دریایی

فرمانده نیروی دریایی در ادامه به قدرت و صلابت نداجا در مقابله با دزدان دریایی اشاره کرد و گفت: خلیج عدن یکی از مهم ترین آبراه های جهان محسوب می شود که بیش از نیمی از تجارت جهان از این آبراه انجام می شود. همچنین همه کشورهای آسیای جنوب شرقی و غربی برای صادرات و واردات با کشورهای اروپایی و آمریکا از مسیر عدن استفاده می کنند.

وی با تأکید براین که خلیج عدن مهمترین منطقه جهان از نظر اقتصادی است، افزود: دزدان دریایی با شناسایی این منطقه مهم، از سال ها قبل فعالیت هایی را در منطقه یاد شده آغاز کرده اند و براساس برخی آمارها، تاکنون 15 میلیارد دلار به اقتصاد جهان آسیب وارد کرده اند.

وی درباره اقدامات نیروی دریایی ایران در زمینه مقابله با دزدان دریایی خلیج عدن، تأکید کرد: از سال 87 تاکنون، نداجا 2400 فروند کشتی تجاری و نفتکش را در این منطقه اسکورت کرده است و بیش از 150 مورد درگیری مستقیم با دزدان دریایی داشته ایم و توانسته ایم علاوه بر حفاظت از کشتی های کشورمان، در چند مورد به کشورهای دیگر هم کمک و از سرقت کشتی ها و محموله های آن جلوگیری کنیم.

امیر سیاری افزود: در آخرین مورد که دوشنبه هفته گذشته اتفاق افتاد، پس از درخواست یک کشتی نفتکش هندوستان، به کمک آنها شتافتیم و توانستیم دزدان دریایی را فراری دهیم، چندی قبل هم یک فروند کشتی متعلق به کشورمان که محموله زیادی هم داشت، در جنوب مدار 10 درجه و در منطقه ای که ما حضور نداشتیم، ربوده شد که پس از تعقیب دزدان دریایی، در نزدیکی سواحل سومالی توانستیم پس از 48 ساعت درگیری، کشتی مان را نجات دهیم.

فرمانده نداجا با اشاره به حضور پررنگ تعداد زیادی از کشورهای دنیا در خلیج عدن، گفت: روزانه تا 35 کشور دنیا هم در این منطقه حضور پیدا می کنند اما به دلیل خلاء قانونی دستگیری و انتقال آنها به کشورمان، کار پر فایده ای نخواهد بود، ولی به طور حتم برخی کشورها برای این که به بهانه نبود امنیت بتوانند در این منطقه حضور پررنگ تری داشته باشند، آنها را به تجهیزات دریایی و نظامی مجهز می کنند.

دستاوردهای جدید نداجا

اعلام دستاوردهای جدید نیروی دریایی، بخش دیگر گفتگوی ما با امیر سیاری است.

وی در این باره گفت: پروسه ساخت تجهیزات، مسیری است که به طور مداوم طی می شود و آنچه برای ما مهم است، دستیابی متخصصان بومی به دانش تعمیر و ساخت انواع تجهیزات است. اکنون به جایگاهی رسیده ایم که نگهداری شناورها، ناوشکن ها و تعمیرات و ساخت آنها را بدون نیاز به کشورهای دیگر انجام می دهیم و به ساخت زیردریایی هم روی آورده ایم.

وی یادآور شد: حضور در دریاهای آزاد با بهره گیری از تجهیزات ساخت داخل و نیروهای آموزش دیده در کشورمان، نشان دهنده اوج توانمندی نیروی دریایی و صنایع مرتبط است.

سیاری با اشاره به الحاق ناو موشک انداز پیکان به ناوگان دریایی در سال 82 و پس از آن ساخت ناوشکن جماران، گفت: اکنون ساخت انواع ناوشکن و زیردریایی کلاس «فاتح» را در دستور کار داریم.

وی از بدنه ناوشکن به لحاظ رادارگریزی، تجهیزات شنود و راداری، نوع سلاح، حمل بالگرد و ماندگاری در دریا به عنوان مولفه های افزایش قابلیت های تجهیزات نظامی در حوزه دریا یاد کرد و یادآور شد: هر ناوشکن یا موشک اندازی که ساخته می شود، باید نسبت به مدل قبلی اش از قابلیت های بیشتری در مولفه های یاد شده برخوردار باشد.

امیر سیاری از پیشرفت 98 درصدی ساخت ناوشکن دماوند خبر داد و گفت: این ناوشکن یا فاتح تاپایان امسال رونمایی می شود. همچنین توانسته ایم در زمینه هواناوها به پیشرفت های قابل توجهی دست یابیم، به نحوی که امروز هواناوهای ما به یک یگان رزمی تبدیل و با خلاقیت کارکنان نیرو، به سامانه دفاعی بسیار قوی مجهز شده اند.

فرمانده نداجا همچنین با اشاره به توانایی و آمادگی این نیرو برای ساخت ناو هواپیمابر، گفت: ساخت ناو هواپیمابر یک صنعت بسیار بزرگ را می طلبد، زیرا در ساخت این ناو که طول آن 3 برابر زمین فوتبال است و بین 4000 تا 7500 نفر پرسنل دارد، باید از آخرین تکنولوژی ها و علم روز بهره گرفت که خوشبختانه با وجود متخصصان داخلی، این توانایی را در حوزه صنعت هم داریم.

امیر سیاری در بخش دیگری از این مصاحبه با تأکید براین که بزرگترین افتخار نیروی دریایی، حفظ چرخه اقتصادی کشور است، افزود: همان گونه که مقام معظم رهبری هم فرموده اند، یکی از نتایج عملیات نیروی دریایی، سالم ماندن چرخه اقتصادی کشور است. اگر نیروی دریایی در عرصه دریا و خلیج فارس حضور نداشت، اقتصاد ما را فلج می کردند و نمی توانستیم اینگونه مسیر پیشرفت را طی کنیم.وی بابیان اینکه نیروی دریایی یگانه نیروی نظامی است که در خارج از مرزهای کشورمان هم فعالیت دارد، تأکید کرد: نداجا امروز در اقیانوس آرام و مدیترانه رفت و آمد دارد و ناوگروه های ما ضمن حضور در دریاهای آزاد، در توسعه روابط دیپلماسی هم تأثیرگذار خواهند بود.

 سفر ناوگروه های ایران

امیر سیاری درباره توانایی ناوگروه ها برای ماندگاری در دریا، تأکید کرد: ناوگروه 29 نداجا، بدون این که نیازی به هرگونه امکانات داشته باشد، 100 روز دریانوردی کرد و بیش از این هم می توانیم در دریا ماندگاری داشته باشیم.

وی افزود: نتایج سفر ناوگروه ها پس از احصاء مورد بررسی قرار گیرد و در ماموریت های بعدی استفاده می شود. دریا محیط علم است و با بهره گیری از علم روز می توانیم به اقتدار بیشترمان در دریاها، کمک کنیم.

فرمانده نداجا همچنین درباره میزان تسلط این نیرو بر خلیج فارس، افزود: دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس امروز از نظر تسلط، به طور کامل تحت کنترل ما است و همه تحرکات هر نیروی فرا منطقه ای را رصد می کنیم و در هر لحظه می توانیم حرکات را در مناطق یاد شده مشاهده کنیم و در مجموع از یک کنترل 100 درصدی در منطقه مربوط به خودمان برخورداریم.

کلید واژه ها: عدن ساخت ناو هواپیمابر


( ۲ )

نظر شما :