ممانعت از قدرت گرفتن افراطیون وظیفه دولت های اسلامی است

بردگی دختران، جاهلیت بوکو حرام

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۵:۴۳ کد : ۱۹۳۲۵۹۴ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
غلامعلی خوشرو،معاون وزیر امور خارجه در دوران اصلاحات و تحلیل گر مسایل بین المللی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی با اشاره به حادثه ربوده شدن بیش از 200 دختر دانش آموز در نیجریه تاکید می کند که این وظیفه کلیه کشورهای اسلامی است که یکپارچه بر ضد این جریانهای تروریستی و تکفیری موضع گیری کنند و منابع مالی و تسلیحانی انها را شناسایی و مسدود کنند
بردگی دختران، جاهلیت بوکو حرام

دیپلماسی ایرانی: خبر هراس انگیز ربودن 275 دختر دبیرستانی در نیجریه توسط گروه تکفیری تروریستی "بوکوحرام" و اعلام فروش آنها به بردگی چنان شوک آور بود که وجدان هر انسانی را به درد آورد. اما چنین نشد. گویی گوش جهان از خشونت و افراط کر شده است. فاجعه بارتر آنکه این گروه اعلام کرده است که این اقدام ضدالهی و ضد انسانی را برای اعتلای اسلام و برای اجرای قوانین شریعت انجام داده است!

آنها تاریک ترین و افراطی ترین برداشت ها را با جهل و خرافه و خودکامگی درهم آمیخته اند و با سلاح تکفیر و ترور، جان ومال و ناموس مردم را مورد تجاوز قرار می دهند. این گروه افراطی – تکفیری هرگونه تعامل با غرب را حرام می داند و وظیفۀ خود را مقابله با نهادهای سنتی دینی و مقابله با حکومت و مبارزه با دموکراسی تعریف کرده است. آنها با برداشت محدود و مضیق از آراء مهجور ابن تیمیه دست به کشتار و دزدی و آدم ربایی می زنند و آن را مطابق شریعت قمداد می کنند..

این اقدام انزجارآمیز آنها چنان جوی از اسلام هراسی و اسلام ستیزی درجهان ایجاد کرده است که به هیچ وجه جبران پذیر نیست. آنها آسیب پذیرترین قشرجامعه یعنی دختر معصوم دبیرستانی را به خشونت بارترین شیوه ربوده اند و به جرم مشارکت در امر سوادآموزی به ضدیت با اسلام متهم کرده اند و حکم به فروش آنها به عنوان برده داده اند.

نیجریه کشوری است با جمعیتی قریب صد و هشتاد میلیون نفر که تقریباً 18 درصد جمعیت کل آفریقا را تشکیل می دهد. در این کشور، جمعیت مسلمانان و مسیحیان نزدیک به هم می باشد، و این واقعیت جمعیتی خود شرایط پرتنشی را برای یک برخورد بزرگ دینی در این کشور ایجاد می کند.

اسلام با ندای برابری و رفع تبعیض و با شعار آزادی و آزادگی به آفریقا آمده است .اکنون "بوکوحرام" به اسم اسلام ولی به رسم جاهلی دختران را دوباره زنده به گور می کنند. در صدر اسلام سفارش شده بود که هر اسیری که ده نفر را آموزش دهد آزاد می شود حال گروهی بنام رسول الله دختران را به جرم آموزش به بردگی می کشانند.

بر مسلمانان جهان است که با وحدت و خودآگاهی مانع قدرت گرفتن گروههای افراطی تکفیری شوند؛ گروههایی که متحجرتر از جاهلیت قدیم و مرگبارتر از سلاح های کشتار جمعی اند. آنها با وقاحت حیثیت اسلام و مسلمین را به حراج گذاشته اند.

به نظر تحلیل گران، بوکو حرام، بخشی از پروژۀ جهانی القاعده در مغرب می باشند، این شبکۀ جهانی ترور گرچه اشکال و انواع گوناگون دارد. اما یک ریشه مشترک داشته و آن تکفیر و ترور است. کشورهایی که در شکل گیری گروههای ترور در افغانستان و سپس عراق و سوریه دست داشته اند و آنها را تجهیز اعتقادی و اقتصادی و نظامی کرده اند اکنون در این جنایات شریک هستند. تحجر، تکفیر و ترور جز بی ثباتی و ناامنی و نفرت افکنی ثمری ندارد. اکنون هزاران اروپایی به این شبکه های تروریستی در سوریه ملحق شده اند  که جهان را با چالش امنیتی  بزرگ مواجه می سازند. این اقدامات خشونت بار فرآیند جدیدی از اسلام ستیزی و اسلام هراسی در جهان و به ویژه غرب ایجاد می کنند. درکشوری که نصف جمعیت آن مسیحی است، چنین اقداماتی آثار منفی و زیانباری بر روابط مسلمانان با یکدیگر و روابط مسلمانان  با مسیحیان خواهد داشت.

این وظیفه کلیه کشورهای اسلامی است که یکپارچه بر ضد این جریانهای تروریستی و تکفیری موضع گیری کنند و منابع مالی و تسلیحانی انها را شناسایی و مسدود کنند. مردم توقع دارند که علمای اسلام به خصوص درجهان تسنن با فتاوی قاطع و روشن دعوی مسلمانی این مدعیان دروغین را رد کنند و مانع شوند که آنها بر جنایتکاری و دزدی و آدم کشی خود، نام اسلام نهند. اگر علمای دینی در قبال کشتارهای فرقه ای سکوت نمی کردند و یا آنرا به نوعی تایید نمی نمودند، اکنون شاهد چنین وحشی گری دهشتناکی به نام اسلام نبودیم.

پیشنهاد ریاست جمهوری ایران برای مقابله با خشونت و افراطی گری نشان توجه به این خطر بزرگ درجهان اسلام بود. کشتارهای فرقه ای فقط شیعیان مظلوم پاکستان و عراق و سوریه را هدف قرار نمی دهد، بلکه ارابۀ ترور و کشتار خود به خود متوقف نمی شود و هر روز قربانیان تازه ای را به کام مرگ فرو می برد.

در ایران باید حرکتی جمعی و انسانی علیه افراط گری و خشونت به راه بیفتد. چه زیبا خواهد بود اگر دختران دبیرستانی ما به نشانه همبستگی با خواهرانشان در نیجریه فریاد مظلومیت سردهند و خواهان آزادی خواهران در بند خود گردند. تحصیل دختران در ایران اسلامی در سطح بسیار گسترده و بالایی است، به شکرانه این نعمت خردمندی و امنیت باید به ندای مظلومیت قربانیان خرافه و خشونت پاسخ داد.

باید اسلام را از بند جاهلیت بوکوحرام آزاد کرد و دختران را از چنگ جرار حرامیان!

انتشار اولیه: شنبه 20 اردیبهشت 1393/ باز انتشار: دوشنبه 22 اردیبهشت 1393

کلید واژه ها: غلامعلی خوشرو


نظر شما :