مقام آمریکایی: مذاکرات ما با ایران بر پایه اعتماد نیست

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۲۲:۱۴ کد : ۱۹۳۲۱۳۹ سرخط اخبار

هرچند بنا بر تأکیدات پیاپی مقامات ایرانی و همچنین غربی، مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+ ۵ به مرحله حساسی رسیده و چشم انداز حصول موفقیت در آن بیش از هر زمان دیگری قابل مشاهده است، مقامات آمریکایی هر از گاه با تکرار ادعاهای پیشین خود، زمینه بر هم زدن فضای روانی مذاکرات را فراهم می کنند. اظهارات اخیر یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا را می توان در همین راستا ارزیابی کرد.

به گزارش «تابناک»، از شب گذشته تاکنون، سخنان یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا درباره ایران که در آن، نسبت به برنامه هسته ای و همچنین برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی شده، مورد توجه شمار بسیاری از مطبوعات و رسانه های جهانی قرار گرفته است؛ سخنانی که به منزله تأیید دوباره رویکرد دوگانه آمریکا نسبت به مذاکرات هسته ای با ایران به شمار می رود.

«فرانک رُز»، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور سیاستگذاری فضایی و دفاعی، اظهار داشته هر گونه توافق با ایران، باید بر پایه اقدامات قابل تأییدی باشد که به آمریکا و جامعه جهانی ثابت کند، ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست.

وی همچنین با اشاره به رویکرد کشورهای منطقه خلیج فارس نسبت به ایران، گفته آمریکا نسبت به «تهدیدات و نگرانی ها» یی که این کشور ها با آن روبه رو هستند، کاملاً آگاه است.

رز که این سخنان را در چهارمین گردهمایی دفاع موشکی و هوایی خاورمیانه بیان کرده، افزوده است: «ایالات متحده تصریح کرده که در زمینه توافق جامع با ایران، تنها یک راهکار برای موفقیت وجود دارد و آن راهکاری است که بر پایه آن، ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نکند».

وی همچنین ضمن تکرار ادعاهای دیگر مقامات آمریکایی مبنی بر بی اعتمادی نسبت به نیات و سیاست های ایران گفته: «این مذاکرات، بر پایه اعتماد نیست. هرگونه توافق نهایی باید بر پایه اقدامات قابل تأییدی باشد که نشان دهد ایران در حال ساخت سلاح هسته ای نیست».

این مقام آمریکایی در ادامه به «تعهد» آمریکا نسبت به تأمین امنیت متحدان خود در منطقه خلیج فارس اشاره کرد و گفت : در این زمینه، کشورهای منطقه باید با همکاری یکدیگر و همچنین با حمایت آمریکا، نسبت به ایجاد یک سپر دفاع موشکی مشترک اقدام کنند.

رز در این زمینه اظهار داشت : «جان کری، وزیر خارجه تصریح کرده که نخستین اولویت وزرای خارجه [کشورهای منطقه] باید ارتقای همکاری و هماهنگی میان آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس در حوزه دفاع موشکی باشد؛ از جمله ایجاد یک سامانه دفاع موشکی مشترک بر سر منطقه خلیج فارس».

وی تأکید کرده که مذاکرات گروه ۱+ ۵ با ایران، سبب تغییر در سیاست های منطقه ای آمریکا و یا از میان رفتن تعهد واشنگتن نسبت به محافظت از امنیت منطقه نخواهد شد.
به هر حال، این سخنان نشانگر آن است که دولت آمریکا با وجود حضور در چهارچوب مذاکرات ایران و گروه ۱+ ۵ و ادعای تلاش برای پیشرفت واقعی مذاکرات، همچنان سیاست های همیشگی خود را چه در قبال ایران و چه در قبال کلیت منطقه پیگیری می کند و در این راستا، همچون همیشه نفع خود را در ایجاد ترس در میان همسایگان ایران و تداوم روند تقابل میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و ایران می بیند.

البته بر کسی پوشیده نیست که یکی از مهم ترین اهداف مقامات آمریکایی از این گونه اظهارات و موضع گیری ها و به ویژه تأکید بر بحث سپر دفاع موشکی در منطقه، ترغیب حاکمان این کشور ها به خرید بیش از پیش تجهیزات نظامی از آمریکا و از این طریق، پیگیری همزمان منافع اقتصادی و راهبردی ایالات متحده در منطقه است.

کلید واژه ها: ایران خلیج فارس


نظر شما :