تهران در انتظار 20 میلیارد دلار

سود لغو تحریم ها برای ایران سه برابر پیش بینی کاخ سفید است

۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۷ کد : ۱۹۳۱۸۴۴ آمریکا پرونده هسته ای اقتصاد و انرژی ترجمه برگزیده
ایران دست کم سه برابر آنچه که کاخ سفید پیش بینی کرده بود، از لغو تحریم ها درآمد خواهد داشت.از سوی دیگر زمزمه های معامله های جدیدی بین ایران و کشورهای دیگر به گوش می رسد که می تواند باوجود ادامه بخش قابل توجهی از تحریم ها، درآمد نسبتا خوبی را از آن ایران کند.
سود لغو تحریم ها برای ایران سه برابر پیش بینی کاخ سفید است

دیپلماسی ایرانی: آنگونه که مقامات کاخ سفید می گویند، ایالات متحده تنها در ماه آوریل یک میلیارد دلار دیگر از دارایی های بلوکه شده ایران را طبق تعهدات توافق هسته ای مقدماتی ژنو آزاد کرده است. گزارش ها حاکی از آن است که دولت اوباما در 10 آوریل 550 میلیون دلار و در 15 آوریل 450 میلیون دلار از دارایی های ایران را از بلوکه خارج کرده است. به این ترتیب آمریکا از ماه فوریه که توافق مقدماتی ژنو به اجرا درآمده است، 2.55 میلیارد دلار دارایی مسدود شده ایران را رهسپار این کشور کرده است.

طبق توافق هسته ای که سوم آذرماه سال گذشته در ژنو به امضاء رسید، ایران متعهد به ایجاد محدودیت در بخش هایی از برنامه های هسته ای خود شد و در مقابل نیز واشینگتن تعهد کرد که به طور ماهیانه دارایی های نفتی بلوکه شده ایران را آزاد کند.

اما در حالی که کاخ سفید  می گوید به موجب این توافقنامه مقدماتی 7 میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران آزاد می شود، ناظران خارجی اینگونه محاسبه می کنند که درآمد نفتی آزاد شده ایران ایران در ترکیب با دیگر معامله های تجاری این کشور دست کم 20 میلیارد دلار درآمد را در ماه های آینده نصیب ایران می کند.

فری بیکین که از رسانه های حامی محافظه کاران در آمریکاست در این زمینه به نقل از پیتر رسکام، سناتور آمریکایی می نویسد: در حالی که ایران به پیشرفت هسته ای خود و دیگر فعالیت های اش در منطقه ادامه می دهد، دولت آمریکا در حال آزادسازی اموال بلوکه شده جمهوری اسلامی است. به گفته وی اقتصاد ایران به لطف اقدامات اخیر کاخ سفید به تدریج در حال احیا شدن است.

ناظران خارجی اینگونه محاسبه می کنند که درآمد نفتی آزاد شده ایران ایران در ترکیب با دیگر معامله های تجاری این کشور دست کم 20 میلیارد دلار درآمد را در ماه های آینده نصیب ایران می کند.

از سوی دیگر ژاپن نیز اخیرا یک میلیارد دلار از پول نفت بلوکه شده ایران را پرداخت کرده است و میزان سود ایران را نسبت به آنچه که کاخ سفید برآورد می کرد افزایش داده است.

متن شمیر، تحلیلگر امور ایران بر این باور است که ایران دست کم سه برابر آنچه که کاخ  سفید پیش بینی کرده بود، از لغو تحریم ها درآمد خواهد داشت. به گفته وی ایران 7.33 میلیارد دلار سود مضاعف از صادرات نفتی دارد. همچنین ایران در 14 می، 17 ژوئن و 20 جولای نیز هر بار 550 میلیون دلار بابت دارایی های نفتی آزاد شده اش دریافت می کند.

ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید تمامی طرف ها تا کنون به تعهدات خود مطابق با توافقنامه ژنو عمل کرده اند. اما چند روز پیش از اینکه آمریکا قسط جدیدی از دارایی های ایران را آزاد کند، حسن روحانی رئیس جمهور ایران پیش بینی کرده بود که ظرف چند ماه آینده نظام تحریم ها فرو می پاشد.

از سوی دیگر زمزمه های معامله های جدیدی بین ایران و کشورهای دیگر به گوش می رسد که می تواند باوجود ادامه بخش قابل توجهی از تحریم ها، درآمد نسبتا خوبی را از آن ایران کند. برخی گزارش ها حاکی از آن است که مقامات تهران و مسکو پیشرفت هایی در مذاکرات خود برای تهاتر نفت در برابر کالا داشته اند. مقامات کاخ سفید ادعا می کنند که این تهاتر نفتی می تواند نقض توافقنامه ژنو باشد. اما در صورتی که این معامله انجام شود، ایران درآمدی 20 میلیارد دلاری خواهد داشت.

همچنین یکی دیگر از زمینه هایی که به افزایش درآمد اقتصادی ایران منجر شده، بالاتر رفتن سطح صادرات نفتی ایران است. صادرات نفتی ایران در 5 ماه اخیر به طور قابل ملاحظثه ای بیشتر شده است. به گفته کارشناسان تنها درآمد نفتی مضاعف ایران بیش از 6 تا 7 میلیارد دلار است. ایران هم اکنون بیش از زمانی که توافقنامه ژنو در آستانه نهایی شدن بود، نفت صادر می کند. به این ترتیب تا فوریه ایران 7.33 میلیارد دلار درآمد نفتی بیشتر داشته است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه: سه شنبه 2 اردیبهشت 1393/ باز انتشار: یکشنبه 7 اردیبهشت 1393

کلید واژه ها: لغو تحریم ها درآمدهای نفتی 20 ميليارد دلار


نظر شما :