مطهری: آزادی ما با آزادی غرب فرق دارد

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۵:۲۲ کد : ۱۹۳۱۸۳۴ سرخط اخبار

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تفاوت های نگاه اسلامی و غربی به انسان گفت: حقوق بشر اسلامی با حقوق بشر غربی تفاوت مبنایی دارد.

به گزارش ایرنا، علی مطهری دوشنبه شب در دانشگاه صنعتی اصفهان در نشستی با موضوع ˈحقوق ملتˈ گفت: استقلال و آزادی که در شعار جمهوری اسلامی قرار دارد پایه مباحثی همچون حقوق شهروندی و عدالت است.

وی با بیان اینکه شعار انقلاب فرانسه آزادی و شعار انقلاب روسیه عدالت بود، ادامه داد: عدالت و آزادی که در نظام ما مطرح شد برگرفته از مبانی اسلامی است که به طور قطع با آزادی و عدالت در غرب تفاوت دارد.

وی با یادآوری برخی اصول قانون اساسی درخصوص حقوق شهروندی گفت: هرگونه تفتیش عقاید، استراق سمع، افشای مخابرات، تبعید غیرقانونی، شکنجه برای اقرار و امثال آن ممنوع است.

نماینده مردم تهران به تفاوت های انسان شناسی از منظر اسلام و غرب اشاره کرد و افزود: هر چند در مجموع اعلامیه حقوق بشر قابل قبول است اما در جزئیات آن اختلافات مبنایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه هر اندیشه و اعتقادی ناشی از تفکر نیست، خاطرنشان کرد: اندیشه هایی وجود دارد که از آبا و اجداد به ارث می رسد ویا به واسطه دنباله روی از اکثریت محقق می شود.

وی افزود: بنابراین هر اندیشه ای آزاد نیست زیرا در سیره انبیاء مبارزه با عقاید باطل همچون بت پرستی وجود دارد.

نماینده مجلس تهران ادامه داد: انبیای الهی هیچگاه نمی گفتند همه اعتقادات بشر و حتی اعتقادات باطل مورد احترام است اما در اعلامیه حقوق بشر، همه اعتقادات انسانها و حتی اعتقادات باطل آنها قابل احترام است.

مطهری با بیان اینکه ماهیت انسان از منظر اسلام و غرب متفاوت است، گفت: از منظر غرب هر موجود دوپای راست قامتی که راه می رود انسان است، یک ماهیت ثابت دارد و دارای احترام است.

وی ادامه داد: از منظر اسلام، ماهیت انسان متغیر است زیرا انسان موجوی مختار و آزاد است و حق انتخاب دارد.

وی با بیان اینکه احکامی همچون قصاص و اعدام در اسلام دارای فلسفه است، افزود: به عنوان مثال انسان مجرمی که کشتن دیگران برای او عادی شده است و به راحتی دیگران را از بین می برد مانند میکروبی است که حیات جامعه را به خطر می اندازد و باید از بین رود.

نماینده مردم تهران به ریشه آزادی در غرب اشاره کرد و گفت: ریشه آزادی در غرب به قرون وسطی و افراطی گری های ارباب کلیسا باز می گردد و لذا انسان فراری از این افراطی گری ها دچار تفریط شد.

مطهری، ایجاد جنگ بین دین و غریزه، دین و عقل، ایمان و علم، ایمان و مالدوستی، ایمان و مقام دوستی و جنگ دین و تمایلات جنسی را از دیگر اشکالات کلیسا برشمرد و افزود: کلیسای قرون وسطی ازدواج را امری نامقدس و تجرد را امری مقدس برمی شمرد در حالی که در اسلام برعکس است.

وی با اشاره به نقطه نظرات شهید مطهری در خصوص آزادی و نگاه باز و عمیق او در این زمینه، گفت: شهید مطهری معتقد بود در کشور اسلامی حتی احزاب غیراسلامی نیز می توانند فعالیت کنند به شرط اینکه ظاهرسازی نکنند تا مردم بتوانند خود مسیر را انتخاب کنند.

کلید واژه ها: حقوق بشر


( ۳ )

نظر شما :