افشای طرح رژیم اسرائیل برای «اعتراف‌گیری هسته‌ای» از ایران

۱۲ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۵:۰۲ کد : ۱۹۳۰۸۴۱ سرخط اخبار
افشای طرح رژیم اسرائیل برای «اعتراف گیری هسته ای» از ایراناز زمان حصول توافق مقدماتی هسته ای میان ایران و گروه 1+5 و همزمان با آغاز تلاش ها برای رسیدن دو طرف به توافق جامع، تلاش های رژیم اسرائیل برای ضربه زدن به این روند به هر نحو ممکن آغاز شده است. اما جدیدترین اطلاعات درباره نقشه های این رژیم، از تلاش صهیونیست ها برای «اعتراف گیری هسته ای» از ایران حکایت دارد که البته با موافقت آمریکا روبرو نشده است.
 
به گزارش انتخاب به نقل از «تابناک»، رژیم اسرائیل از آمریکا درخواست کرده به عنوان بخشی از شرایط توافق جامع هسته ای، ایران ملزم به «اعتراف» به این موضوع شود که در گذشته فعالیت های پنهان مربوط به ساخت سلاح هسته ای انجام داده است. درخواستی که البته مورد موافقت دولت آمریکا قرار نگرفته است.
 
خبرگزاری ایتالیایی «اینتر پرس سرویس» ضمن افشای این درخواست رژیم اسرائیل، اشاره می کند که طرح چنین درخواستی، می تواند به طور کلی سبب بر هم خورد مذاکرات هسته ای شود؛ زیرا ایران تاکنون بارها تأکید کرده که در گذشته، هیچ گونه فعالیتی در حوزه نظامی هسته ای انجام نداده است. در حقیقت، هدف اصلی رژیم اسرائیل از طرح این درخواست، تلاش برای بر هم زدن مذاکرات بوده است.
 
اینتر پرس اشاره می کند که تمامی اطلاعات و اسنادی که تاکنون مدعی انجام فعالیت های پنهانی هسته ای از سوی ایران بوده، در حقیقت از سوی رژیم اسرائیل تهیه شده و شواهد متعددی مبنی بر ساختگی بودن آن ها وجود دارد.
 
به نوشته این خبرگزاری، نخستین نشانه ها مبنی بر تلاش رژیم اسرائیل برای راه اندازی پروژه «اعتراف گیری از ایران»، در سپتامبر 2012 و در مقاله ای به قلم پاتریک کلاوسون و دیوید ماکوفسکی، از اعضای ارشد موسسه مطالعات خاور نزدیک واشنگتن آشکار شد. اعضای این موسسه به بازتاب دادن دیدگاه های رژیم اسرائیل شهره هستند. 
 
در این مقاله آمده بود: «با توجه به فعالیت های اعلام نشده قبلی ایران، نگرانی ویژه ای وجود دارد مبنی بر اینکه ایران در آینده نسبت به ایجاد تأسیسات هسته ای مخفی اقدام کند. در نتیجه، مبرا شدن ایران از اتهامات مربوط به گذشته، معیار مهمی در تعیین این موضوع است که این کشور دارای فعالیت های مخفی هست یا خیر». 
 
این ادبیات، به اشکال مختلف به موضع گیری های مقامات آمریکایی نیز راه یافت که نخستین نمونه آن، پیش از برگزاری مذاکرات هسته ای با ایران در اکتبر 2013 بود. در این تاریخ، جان کری، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که «ایران باید تمایل خود به مبرا شدن از اتهامات در موضوع هسته ای را ثابت کند». این لحن، پس از آن در اظهارات برخی دیگر از مقامات آمریکایی نیز تکرار شد. 
 
اما پس از امضای توافق مقدماتی هسته ای در ماه نوامبر 2013 در ژنو، مشخص شد که رژیم اسرائیل از آمریکا درخواست کرده نه تنها خواستار اعتراف ایران به فعالیت های پنهانی هسته ای شود، بلکه همچنین از این کشور درخواست کند «جزئیات» برنامه تسلیحاتی هسته ای خود را نیز اعلام کند. با این حال، آمریکا تنها حاضر بود به طور غیر مستقیم درخواست اثبات «مبرا بودن» ایران را مطرح کند و با جزئیات خواسته رژیم اسرائیل موافق نبود.
 
در همین راستا، اکنون مقامات آمریکایی سعی دارند ضمن خودداری از بیان مستقیم این موضوع، در موضع گیری های عمومی خود تأکید کنند که وظیفه اطمینان حاصل کردن از برنامه هسته ای ایران به عهده آژانس بین المللی انرژی اتمی است و به این ترتیب، از بار انتقادات رژیم اسرائیل بر خود نیز بکاهند.
 
به هر حال، این موضوع نشانگر آن است که روند رسیدن به توافق جامع هسته ای میان ایران و گروه 1+5 روندی بسیار پیچیده و دشوار است که در حال حاضر، نحوه موضع گیری های آژانس نیز نقش بسیار مهمی در آن ایفا می کند. در این میان، بی تردید تلاش مقامات اسرائیلی برای جلوگیری از رسیدن ایران و غرب به توافق هسته ای ادامه خواهد داشت.  
 

نظر شما :