حمید ابوطالبی از نزدیکان به روحانی و هاشمی است

از حضور در تسخیر لانه جاسوسی تا درخواست سفر به نیویورک

۱۰ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۷:۴۸ کد : ۱۹۳۰۷۵۷ اخبار اصلی آمریکا
دیپلمات های غربی در سازمان ملل می گویند ابوطالبی با حلقه های نزدیک به روحانی و اکبر هاشمی رفسنجانی ، رئیس جمهور سابق ایران ارتباط دارد.ابوطالبی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد نیز یک دیپلمات بوده است اما به نظر نمی رسد روابط نزدیکی با احمدی نژاد داشته باشد.
از حضور در تسخیر لانه جاسوسی تا درخواست سفر به نیویورک

دیپلماسی ایرانی: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران ، حمید ابوطالبی را به عنوان سفیر جدید ایران در سازمان ملل انتخاب کرده است. او دیپلماتی کارآزموده است که در اغلب کشورهای کلیدی قاره اروپا مانند ایتالیا و بلژیک سفیر بوده است. همچنین او سفیر ایران در استرالیا بوده و قرار است به جای محمد خزاعی به نیویورک برود.

به گزارش رویترز، ابوطالبی از اوایل دهه 1980 همکاری خود را با وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد. دیپلمات های غربی در سازمان ملل می گویند ابوطالبی با حلقه های نزدیک به روحانی و اکبر هاشمی رفسنجانی ، رئیس جمهور سابق ایران ارتباط دارد. دو چهره پراگماتیستی که روابط نزدیکی با مقام معظم رهبری دارند.

به گزارش این خبرگزاری انگلیسی، ابوطالبی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد نیز یک دیپلمات بوده است اما به گفته دیپلمات های غربی به نظر نمی رسد او روابط نزدیکی با احمدی نژاد داشته باشد. گزارش ها حاکی از آن است که ابوطالبی نقشی را در مذاکرات هسته ای محرمانه بین ایران و واشینگتن ایفا می کرده که در نهایت به توافق هسته ای مقدماتی ژنو در سوم آذرماه منجر شد.

اما مساله این است که ابوطالبی هنوز ویزای آمریکا را برای سفر به نیویورک دریافت نکرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این زمینه هنوز واکنش رسمی نشان نداده است. از سوی دیگر از نظر هیات های غربی حاضر در سازمان ملل، محمد خزاعی یک دیپلمات میانه رو به شمار می رود.

منابع ایرانی می گویند: ابوطالبی ماه ها قبل برای جانشینی خزاعی که یک اقتصاددان بود و در سال 2007 به نیویورک اعزام شده بود، انتخاب شد. انتظار می رود او اوایل ماه آینده بتواند به نیویورک برود.این در حالی است که دیپلمات های ایرانی مانند دیپلمات های کره شمالی و سوریه نمی توانند از فاصله 25 مایلی حلقه کلومبوس در مرکز منتهن دورتر بروند. همچنین هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل تنها هیات دیپلماتیک فعال ایران در ایالات متحده به شمار می رود که به گفته دیپلمات های غربی ،کانالی غیر رسمی برای تبادل پیام بین واشینگتن و تهران به شمار می رود.هرچند روابط ایران و آمریکا پس از انقلاب اسلامی و ماجرای گروگانگیری به حال تعلیق در آمد اما سازمان ملل از آمریکا خواست با حضور دیپلمات های ایرانی در نیویورک موافقت کند. با این حال آمریکا از حق صدور ویزا یا خودداری از صدور آن برخوردار است.

هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل تنها هیات دیپلماتیک فعال ایران در ایالات متحده به شمار می رود که به گفته دیپلمات های غربی ،کانالی غیر رسمی برای تبادل پیام بین واشینگتن و تهران به شمار می رود.

حضور در ماجرای گروگانگیری

بلومبرگ در گزارشی در این زمینه ادعا کرد که ابوطالبی یکی از دانشجویان خط امامی است که مدت کوتاهی پس از انقلاب اسلامی 52 آمریکایی را در سفارت آمریکا در تهران به مدت 444 روز گروگان گرفتند. به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، دولت ایران برای ابوطالبی درخواست ویزا کرده است و این روند می تواند تندروهای آمریکایی را بر آن دارد تا دولت اوباما را برای عدم صدور این ویزا تحت فشار قرار دهد. در صورتی که این روند آغاز شود،روند پیشرفت به سوی توافق هسته ای جامع با ایران نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
گزارش ها حاکی از آن است که روحانی مدت کوتاهی پس از توافق هسته ای مقدماتی ژنو، ابوطالبی را به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل انتخاب کرده است.

تام لنکفورد، یکی از وکلای ماجرای گروگانگیری که از سال 2000 به دنبال دریافت غرامت در این زمینه است ، مدعی شد افرادی که در گروگانگیری شرکت داشتند نباید ویزای آمریکا را دریافت کنند.این در حالی است که ابوطالبی می گوید در تصرف اولیه سفارت آمرکیا در تهران نقش نداشته و بیشتر به عنوان مترجم و مذاکره کننده فعال بوده است.با این وجود سایت تسخیر تصاویری را از حضور وی منتشر کرده است.

ماری هارف، سخنگوی معاون وزارت خارجه آمریکا می گوید: ما معمولا در مورد درخواست های ویزا اظهار نظر نمی کنیم. برای درخواست ویزا محدودیتی وجود ندارد اما بررسی این درخواست بر عهده آمریکاست. او به این پرسش که آیا می داند ابوطالبی یکی از گروگانگیر ها بوده یا خیر، پاسخ نداد.

این در حالی است که افرادی که در گروگانگیری شرکت داشتند، در ساختار جمهوری اسلامی ایران فعالیت های گسترده ای دارند. برای مثال برخی از آنها در وزارت اطلاعات فعال هستند. برخی نیز مانند معصومه ابتکار که معاون روحانی است ، پست هایی در دولت دارند. اما چهره هایی مانند عباس عبدی که گفته می شود نخستین فردی بود که وارد ساختمان سفارت شد، در ساختار سیاسی حضور ندارند.
تحریریه دیپلماسی ایرانی /10

 

کلید واژه ها: ابوطالبی نمایندگی ایران در سازمان ملل


نظر شما :