نیویورک تایمز مدعی شد

شناسایی نمونه یک ناو آمریکایی در بندرعباس

۰۱ فروردین ۱۳۹۳ | ۲۲:۲۶ کد : ۱۹۳۰۳۷۲ اخبار اصلی آمریکا
این مدل ساخت ایران که ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا نام آن را «کرجی هدف» گذاشته، این قابلیت را دارد که به آب انداخته شود. بنا بر ادعای آنها در صورتی که مذاکرات هسته ای با ایران به خوبی پیش نرود، ایران می تواند این کرجی را به آب بیاندازد و از آن فیلم بگیرد و از آن برای اهداف تبلیغاتی استفاده کند.
شناسایی نمونه یک ناو آمریکایی در بندرعباس

دیپلماسی ایرانی: ایران در حال ساخت یک مدل از ناو هواپیمابر هسته ای آمریکایی است که مقامات آمریکایی ادعا می کنند  ارزش تبلیغاتی دارد.

نیویورک تایمز به نقل از تحلیلگران سرویس های جاسوسی که تصاویر ماهواره ای تاسیسات نظامی ایران  را بررسی کرده اند نوشت: این مدل  نخست  در تابستان گذشته در کارخانه کشتی سازی گچین واقع در نزدیکی بند عباس شناسایی شد . این کشتی طراحی مشابه ناو کلاس نیمتز نیروی دریایی آمریکا دارد. اما مقامات آمریکایی می گویند این مدل بیشتر یک کرجی است تا یک ناو جنگی و هیچ سیستم سوخت گیری هسته ای برای آن طراحی نشده است. از سوی دیگر این مدل دو سوم طول ناو هواپیما بر هزار و 100 فوتی نیروی دریایی آمریکا طول دارد. همچنین مقامات سرویس های جاسوسی مدعی شده اند که ایران هنوز به تکنولوژی ساخت ناو هواپیمابر دست نیافته است.

جیسون سالاتا، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین در این زمینه گفت: بر مبنای برآوردهای ما، این یک ناو هواپیما بر فعال نیست، بلکه کرجی بزرگی است که به نحوی طراحی شده که یک ناو هواپیمابر به نظر برسد. این مقام آمریکایی افزود: نمی دانیم هدف ایران از ساختن مدلی شبیه این چیست؟ حتی اگر این مدل کاربرد تبلیغاتی داشته باشد هم مشخص نیست در نهایت چه استفاده ای خواهد داشت.

به گزارش نیویورک تایمز، هدف ایرانیان از ساخت این مدل هر چه باشد، مقامات آمریکایی را بر آن داشته تا در خبرها به وجود این مدل اشاره کنند تا نظر ایرانیان را دریابند.

مقامات سرویس های جاسوسی و نیروی دریایی آمریکا می گویند این مدل ساخت ایران که ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا نام آن را «کرجی هدف» گذاشته، این قابلیت را دارد که به آب انداخته شود. بنا بر ادعای آنها در صورتی که مذاکرات هسته ای با ایران به خوبی پیش نرود، ایران می تواند این کرجی را به آب بیاندازد و از آن فیلم بگیرد و از آن برای اهداف تبلیغاتی استفاده کند.

این در حالی است که ایران در گذشته از کرجی ها برای شلیک موشک در جریان مانورهای نظامی استفاده کرده است. سپس از این مانورها فیلمبرداری شده و در تلویزیون دولتی ایران به نمایش درآمده است.

مشخص نیست این اقدام تبلیغاتی است یا اینکه برخی در تهران قصد دارند از طریق آن به تنش ها با ایالات متحده دامن بزنند.

یک مقام آمریکایی که از نزدیک روند ساخت این مدل را زیر نظر دارد، می گوید: این عجیب نیست که ارتش ایران از تاکتیک های متفاوت شامل شگرد های نظامی استفاده می کند تا به طور استراتژیک رابطه برقرار کند و احتمالا نشان دهد که بر منطقه مسلط است.

اما در حالی که ایران می کوشد تاسیاست هسته ای زیرزمینی خود را پنها کند، نیروی دریایی ایران هیچ تلاشی برای مخفی کردن روند ساخت و سازها در این کارخانه کشتی سازی انجام نمی دهد و این در شرایطی است که مقامات تهران می دانند ماهواره های غربی این فعالیت ها را رصد می کنند.

ایران در گذشته نیز مدل هایی از تکنولوژی های نظامی آمریکایی را تولید کرده است. در سال گذشته نخبگان سیاسی و نظامی ایران تاکید کردند که متخصصان ایرانی توانسته اند مدل پهپاد آمریکایی را که پیش تر توسط سپاه توقیف شده بود را بسازند. مقامات تهران می گویند آنها نمونه اسکن ایگل را در ایران تولید کرده اند.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود نوشت باتوجه به آغاز تعطیلات سال نو، مقامات نیروی دریایی ایران برای پاسخ به پرسش های این روزنامه آمریکایی در زمینه مدلی که در کارخانه کشتی سازی گچین در حال ساخت است، در دسترس نبوده اند.

مقامات نیروی دریایی آمریکا می گویند در مورد این مدل کشتی نگرانی ندارند اما هنوز هدف ایران از این اقدام را نمی دانند. به گفته آنها مشخص نیست این اقدام تبلیغاتی است یا اینکه برخی در تهران قصد دارند از طریق آن به تنش ها با ایالات متحده دامن بزنند.

مقامات نیروی دریایی آمریکا می گویند مشخص نیست این مدل کشتی در چه زمانی به آب انداخته می شود ولی ساخت آن رو به پایان است. سپس می توان این مدل کشتی را با استفاده از ریل و کانال آبی به خلیج فارس انتقال داد در نزدیکی این کارخانه کشتی سازی واقع شده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: نیروی دریایی آمریکا کشتی سازی


( ۱۳ )

نظر شما :