آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه به دنبال چه هستند؟

۰۲ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۷ کد : ۱۹۲۹۰۰۷ سرخط اخبار

با شکسته شدن قفل و تابوی مذاکره با آمریکا، دو طیف در داخل و خارج از کشور که منافع خود را در خطر دیدند و تلاش های خود را برای تخریب توافقات و همکاری ها بین ایران و جهان دو چندان کردند. در بعد خارجی اسرائیل نمایندگی مخالفان توافق را بر عهده گرفت و در بعد داخلی نیز برخی افراطیون اصولگرا.

سلام نو از همین زاویه به سراغ دکتر داوود هرمیداس باوند، تحلیلگر مسائل خارجی رفته و تحلیل وی در رابطه با تاثیر این فعالیت ها بر مذاکرات را جویا شد. گفتگو با تحلیلگر سیاسی را در ادامه می خوانید:

این تحلیلگر سیاسی با اشاره به وجود برخی قواعد دیپلماسی برای بعضی کشورها گفت: لرد پالمرستون می گفت که انگلستان نه دوستان دائمی دارد و نه دشمنان دائمی، بلکه منافع دائمی دارد. تمام هم و غم اسرائیل هم آن است که ایران به هیچ وجه نباید به فناوری هسته ای دست پیدا کند که البته این درخواستش با واقعیت سازگاری ندارد.

آمریکا هم به دنبال منافع خودش است

هرمیداس باوند به «سلام نو» گفت: نفوذ اسرائیل در آمریکا و وسایل ارتباط جمعی این کشور  مطلب جدیدی نیست. اما آمریکا هم به فکر منافع خود است، اروپائی ها نیز تا یک حدودی می توانند دنباله رو آمریکا باشند. در زمان کلینتون که تحریم های یک جانبه مضاعف علیه ایران اعمال شد و خواستار آن شدند که شرکت های خارجی نیز دنباله رو این تحریم ها باشند، اتحادیه اروپا بر این عقیده بود که تحریم های مضاعف بر خلاف قوانین سازمان تجارت جهانی و مغایر با قوانین بین المللی است. در آن زمان شرکت توتال فرانسه جایگزین شرکت کاناکو آمریکا در پارس جنوبی شد و اروپائی ها هم در این تحریم همسو با آمریکا یی ها شدند. اما اروپائی ها نیز دچار مشکلات اقتصادی هستند و بنابراین اکنون آن ها تمایل دارند که این مسئله فیصله پیدا کند. به عنوان نمونه کشور ما با بریتیش پترولیوم در حوزه رام دریای شمال مشترک است، بریتیش پترولیوم اعلام کرد که به خاطر این تحریم ها تولیدات این حوزه را متوقف کرده است اما بیش از این توان تحمل این خسارت را ندارد.

وی افزود: از آنجا که اروپایی ها به دنبال حل مشکلات اقتصادی خود هستند و مایلند که روزنه هایی ایجاد شود تا به واسطه آن بتوانند مشکلاتشان را حل کنند، اخیرا بیش از یکصد شرکت فرانسوی به ایران آمده اند. از طرف دیگر آمریکا و به خصوص اوباما مایل است که مشکلات کشورش با ایران حل و فصل شوند. فرا تر از آن پیامد هایی که تحولات اخیر منطقه به وجود آورده، سبب شده تا توجه آمریکا به ایران بیشتر شود. چون آمریکا سعی می کند در بحث نیازمندی به انرژی، خودکفا شود.

آنچه مدنظر نتانیاهو است، امکان پذیر نیست

این تحلیلگر مسائل بین المللی توضیح داد: آمریکا اکنون هم در حال حرکت در این مسیر است تا وابستگی خود به عربستان را کاهش دهد و بنابراین به نظر می رسد آمریکا در نظر دارد تا یک تجدید نظر در روابط خود با کشور های عربی به خصوص عربستان انجام دهد. مسئله سوریه نیز تا حدودی کدورت هایی میان آمریکا و عربستان و حتی ترکیه ایجاد کرده است.

هرمیداس باوند افزود: در ارزیابی هایی که اخیرا در آمریکا صورت گرفته است استراتژی مستقر در آمریکا به طرف خاور دور و آسیای جنوب شرقی پیش می رود و آمریکا نیز مایل است تا خاورمیانه را ساماندهی کرده تا تمرکز خود را به آن سو متمرکز کند و در این ارزیابی های جدید تصادفا نظر آمریکایی ها به سوی ایران جلب شده است. آمریکایی ها آینده خاورمیانه را بیشتر در همکاری با ایران می بینند، اگر به مقالات روزنامه های آمریکایی نگاه کنید متوجه خواهید شد که در این حوزه بحث بسیار جدی است.

باوند گفت: آمریکا در بحث تحریم ها یا به دنبال تغیر رژیم در ایران است یا اساسا چنین فکری نداشته و هدف دیگری را دنبال می کند که اگر به دنبال تغییر رژیم نباشد مشکلات خود را حل خواهد کرد و می تواند تا یک حدودی هم نظرات اسرائیل را ملحوظ کند که این کار را نیز انجام می دهد. اما فرا تر از ان که مد نظر نتانیاهو هم است امکان پذیر نیست،

آمریکا به دنبال گزینه نظامی نیست

این استاد دانشگاه تصریح کرد: آمریکا حتی در مسئله سوریه نیز به اقدام نظامی روی نیاورد و اوباما با توصل به موضع انگلستان و مخالفت مجلس عوام انگلستان تغییر رویه داد. اوباما در بحث گزینه نظامی تجارب تلخ افغانستان و عراق را دارد و در طلب گزینه نظامی بر علیه ایران نیست و تا زمانی که اوباما رئیس جمهور است بعید می دانم یک چنین خط مشی را دنبال کند.

دکتر هرمیداس باوند ادامه داد: نتانیاهو یک انسان بسیار رادیکال است. اما دنیا هم خود را فدای منافع اسرائیل نمی کند. من این موضوع را که نفوذ اسرائیل سبب شود آمریکایی ها تغییر ۱۸۰ درجه ای در تصمیمات خود ایجاد کنند را مشاهده نمی کنم.

با تحریم ها، محافظه کاران هم دچار مشکل خواهند شد

هرمیداس باوند در خصوص برخی اقدامات داخل کشور گفت: جناح های اصولگرا به پیامد های اعمال تحریم های جدید در شرایط فعلی کشور فکر نمی کنند و الان هم که این موضوع را قبول کرده اند، به خاطر تنگنایی است که در آن حضور دارند.

وی در پایان گفت: دولت احمدی نژاد ۸ سال کشور را به لبه پرتگاه کشاند. باید بررسی کرد که محافظه کاران با نزدیک کردن کشور به لبه پرتگاه چه منافعی می توانند به دست آورند؟ یک زمان شرایط عادی است و می گوییم که آن ها طرفدار وضع موجود هستند و به دنبال استمرار منافعی هستند که از امتداد وضع موجود کسب می کنند. اما وقتی شرایط به گونه ای باشد که تحریم ها اجازه ندهند که درآمدی متوجه ایران شود، خود آن ها و به طور کلی جامعه دچار مشکل خواهد شد.

کلید واژه ها: باوند


نظر شما :